XVVDM

Exclusief? Excentriek? Extravagant? Exorbitant? Extraordinair? Wat is XVVDM??

Het gebeurt af en toe dat we een verhaal tegenkomen dat door zijn karakter nooit de voltallige jury achter zich krijgt, maar dat we als redactie dermate bijzonder vinden dat we het graag een plaats geven op onze website.

Zijn deze verhalen 'beter' of 'slechter' dan de reguliere VvdM-verhalen? Nee, zeker niet.

Moet het dan gezien worden als troostprijs? Ook niet.

XVVDM is simpelweg een verzameling van verhalen die de redactie onder de aandacht wil brengen en archiveren. De meningen zullen er over verdeeld zijn. De een zal ze fantastisch vinden, de ander vindt ze  vast helemaal niets. Maar zo is het nou eenmaal met literatuur.

We beginnen in februari 2021. Hopelijk krijgen we in de loop van de tijd een mooie verzameling bijzondere verhalen.

Regels: Max één verhaal per maand. Het verhaal moet minimaal op de longlist hebben gestaan. Publicatie vindt plaats rond de 15e van de maand. De auteur krijgt hierover bericht.


Reacties

  1. Ik blijf het XVvdM een vreemde constructie vinden, en voor mij doe het af aan het karakter van deze wedstrijd. Ik zie het als hinken op twee gedachten. Ik zou zeggen: óf je werkt met een jury (en die bepaalt), óf je werkt met een redactie (maar dan red je het niet in een maand). XVvdM is voor mij genoeg reden om nooit in de jury te gaan zitten, ik vind het niet oké dat de redactie - zeg maar de oprichters- als het ware boven de jury gaan staan en hun eigen voorkeur publiceren. Een voorkeur die overigens af en toe geheel terecht door de jury is afgeserveerd, bijvoorbeeld omdat het misschien mooi opgeschreven is, maar geen kort verhaal is (in de zin van plot, invoelbare personages et cetera). Ik heb het nu niet over het laatst gepubliceerde verhaal: dat is een mooi kort verhaal, maar blijkbaar won het niet bij de jury. Tja, zo werkt het bij VvdM. Soms blijft een beter verhaal in de longlist hangen en gaat een slechter verhaal door naar de shortlist, en dat is, mijns inziens, deels de charme.
    Verder krijg ik zo langzaamaan de indruk dat bij XVvdM, en sowieso op de website, wel degelijk naamsbekendheid van auteurs, 'gepubliceerd hebben', een rol gaat spelen- iets waar diezelfde redactie in den beginne zo op tegen was!
    Ik ben blij met het initiatief van Verhaal van de Maand, met de enorme inzet van jury en initiatiefnemers, ik zal af en toe met veel plezier meeschrijven, maar jurylid worden? Beter van niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zwakke punt van de jury is dat de leden niet geballoteerd worden. Toevallig kende ik een van de verhalen die afgelopen maand op de longlist terecht kwamen (niet van mijzelf). Het is een scherp geschreven verhaal, waarin de gegevens steeds verder worden toegediend, tot in de laatste alinea duidelijk wordt wat er aan de hand is. Een schoolvoorbeeld van hoe een kort verhaal geschreven moet/kan worden. In het jurycommentaar, dat trouwens spaarzaam was, vier bijdragen, las ik van twee leden dat ze het begrepen hadden. Die twee waren enthousiast. De andere twee hadden de clou niet begrepen. Dan vraag ik me af: wat moet jij in een jury?

      Verwijderen
    2. Welk verhaal was dat? Ik wil het graag nakijken.

      Verwijderen
    3. Marga Bruynis - Man in de tuin

      Verwijderen
    4. Dan. Ik zal er later naar kijken.

      Verwijderen
    5. Ik heb het gelezen en ben het volledig met de jury eens dat dit een longlist- en niet een shortlistverhaal is. Het is zeker aardig geschreven, dat wel; een verdiende longlist plek.

      Ik kan een uitgebreidere analyse wel per mail sturen als je dat op prijs stelt.

      Verwijderen
    6. Ja graag, dat zou ik interessant vinden. Altijd goed om andere meningen te horen!

      Verwijderen
    7. Ok stuur ons even een mailtje dan reageer ik daar op 😀

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor je reactie. Ik zal proberen er een antwoord op te geven.

    Ik ben het met je eens dat het hinken op twee gedachten is en dat het een beetje een vreemde constructie is. Maar het literaire veld is nou eenmaal geen vlak landschap dat in één simpele methode te vangen is: het is grillig en complex.

    XVVDM is min of meer uit nood geboren.

    Dat we een probleem hadden begon duidelijk te worden in de tijd dat Carl Stelweg ons het verhaal "Een land zonder jachtluipaarden" stuurde. Dit is een verhaal dat duidelijk niet voor iedereen is weggelegd en dat ook zeker niet door iedereen wordt gewaardeerd. Als ik het me goed herinner kwam het in eerste instantie zelfs niet op de longlist. Wij als redactie vonden het echter wel ontzettend goed en het zou vollledig aan onze missie voorbij gaan om dit verhaal niet te publiceren. Dan konden we er net zo goed die dag meteen mee stoppen.

    Wij als redactie hebben weinig controle over de juryleden. Zij bepalen zelf wat ze goed vinden en wat niet. Dat willen we graag zo houden. We willen echter dat ook onze stem gehoord wordt. En daarom hebben we XVVDM opgericht.

    Zelf denk ik dat VvdM en XVVDM elkaar goed aanvullen. De één is leesbaar, populair en goed geschreven, de ander is stug, experimenteel, avantgardistisch of bizar. De twee concepten lopen elkaar zeker niet in de weg. Ook denk ik dat het onderscheid voldoende duidelijk is.

    Wat betreft de invloed van naamsbekendheid: de XVVDM verhalen worden niet anoniem gelezen, dat is waar. Dit is ook onmogelijk want de redactie beheert de inbox. Maar de wedstrijd zelf is volledig anoniem. De juryleden krijgen geen auteursinformatie en worden dus niet beïnvloed door de naamsbekendheid van de schrijver. Alleen het verhaal wordt beoordeeld en niets anders.

    Ik hoop dat dit voldoende duidelijkheid schept. Je kan het er mee oneens zijn, maar wij voelen dat we in de dagelijkse praktijk behoefte hebben aan een XVVDM op onze site. En eigenlijk denk ik dat veel meer literaire sites een XVVDM categorie zouden moeten hebben: voor verhalen die niet door iedereen gewaardeerd worden maar die het wel waard zijn.

    Veel groeten en nogmaals bedankt voor je bijdrage,
    -- Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het er niet mee eens dat de XVvdM verhalen stug, experimenteel, avantgardistisch of bizar zouden zijn. Die verklaring heb ik al eerder gelezen, en als dat echt zo zou zijn, dan vullen de twee concepten elkaar aan. Maar als je de lijst doorleest, zijn de meeste verhalen gewone verhalen die gewoon niet gewonnen hebben. Of terecht niet gewonnen hebben. Als je me wilt overtuigen, schrijf dan bij elk komend XVvdM een redactioneel commentaar, op niveau, goed onderbouwd et cetera. Succes!
    Nu zal ik stoppen met zeuren hoor. Bedankt voor je reactie en bedankt voor het trekken van deze kar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...en ik vind ook niet dat de jury alleen maar 'leesbare, populaire en goed geschreven' verhalen selecteert. Ik ben het niet altijd met ze eens, maar verbaas me vaak over de juweeltjes die ze weten te selecteren.
    Hartelijke groet van je meest irritante deelnemer...X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat valt toch wel mee, dat irritante? Ik heb er geen last van hoor.

      Ja, het is misschien ook maar een beetje gezeur wat ik zei over XVVDM. Het is niet zo makkelijk te vangen wat ik ermee bedoel en ik weet het ook niet altijd.

      Ik weet wel dat we het in de dagelijkse praktijk een categorie nodig hebben waarin we simpelweg wat alternatieve verhalen kunnen neerzetten van schrijvers waar we wat in zien of die we gewoon de moeite waard vinden. Dit hoeven niet altijd zulke toppers te zijn als de verhalen die de jury selecteert. Dat is het fijne aan XVVDM.

      Verwijderen
  5. En met dat antwoord kan ik iets, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten