Jurycommentaar oktober 2022

Hieronder vind je het jurycommentaar van oktober 2022. Acht van de elf juryleden hebben deze maand commentaar geschreven. Het staat gesorteerd per jurylid, dus je zult zelf je verhaal moeten zoeken (gebruik CTRL-F of COMMAND-F).

Let op, waarschuwing: sommige juryleden nemen geen blad voor de mond en kunnen een oordeel geven dat niet prettig voor je is om te lezen. Bedenk alsjeblieft dat dit slechts meningen zijn van enkele personen en dat elke lezer weer anders naar je tekst zal kijken. Onze juryleden hebben niet de absolute waarheid over jouw tekst in pacht.

Jurylid A

De paraplu - Leuk voor een kinderboek mits geïllustreerd
Nooit meer - Geen verhaal
Hamsters - Verwarrend Efteling horror:)
Kind van de wind - Aardig geschreven
Overslaande vlammen - Dagboek van een klerk- postmodernist
Hartsnit en collie - "Scherp en eigenzinnig, aan de lange kant "
Verzonken in dumplings - Niet door naar de volgende ronde
De onthulling - "Goed geschreven; geen prettig verhaal wat mij betreft, maar objectief goed"
Kniezel - "Plat, maar origineel "
Mijn eigen planeet - "Geen verhaal, wel een stem van de nieuwe generatie.is belangrijker dan een vorm "
Het absurde aanbod - "Geen tattoo, nog stem"
Het winkelcentrum - Slecht.
Renee - "Niet heel slecht, maar ""me not like it"""
De horizontale spartel - "Geen verhaal, fantasieloos "
Het verlangen van Zoë - Dagboekgedachten.
Tijd - "Zeer matig, cliché-achting, geen verhaal."
Stemmen in de spiegel - "Nordic noir, plat en niet origineel, niet heel erg slecht maar ongeschikt, naar mijn mening "
De tomb van Lazarus - "Een leerzaam aardig geschreven verhaal, onderscheid van de rest "
Leven - Origineel. Zwak einde
De afslag na de brug - Geen verhaal
Sanguinario - "Ziek, armoedig. Geen plot."
De eindeloze markt - "Had beter spannender, gekund. Geen plot nog verhaal."
Nieuwsgierig - "Leuk verhaal, jammer van het zwakke einde "
De goede kant. - "Klinisch,een soort actie uit jaren 80-90; naar mijn mening niet slecht voor een stuk uit een roman"
Zevenenveertig seconden - "Je voelt het wel, zijn ""struggle"""
September - "Ik moest 't een paar keer lezen, but I loved it. "
Afspraak - Totaal nietszeggend - burgerlijke proza
Verhalen - Wederom zo'n auto fictie. Nee.
Raponsje - Pff. Zie punten 35 en 36
Tussen de verhalen - "Een man, die probeert namens een meisje te schrijven:) helaas. Niet boeiend, nog geloofwaardig"
Hey schuurtje had geen ramen - Wat een grap. Zeer slecht.
De boom - Geen verhaal
Wachterkamer - "Rijk aan potentieel, maar te kort en het einde is zeer zwak"
Animo - "Aardig, jammer van het zwakke einde (ik had een laatste ""animo"" verwacht"" -zij belt terug en…"
De virtuoos - "Goed geschreven. Niet mijn smaak, maar voldoet aan de regels"
Het meer van ons - "Mooi, maar geen verhaal "
Vegen op de weegschaal - Een monoloog voor de kamer van een psycholoog
Knetteren - "Niet bijzonder boeiend, een dagboek "
Lulu - "Niet spannend, niet origineel "
Het echte werk - "Zwaar, maar ik vond het geen slecht verhaal."
Lenny - Niet boeiend
Bloedbroeders - "Goed verhaal. Niet uitstekend, maar vergelijk met de rest veelbelovend "
De vernieuwingsdeang - Clichématig
Leven in Schalkwijk - "Geen verhaal, maar hier hou ik wel van. Het proza van het leven."
Ons - Autobiografictie:)
Niels van na de operatie - "Volkomen onzin (geen long- nog shortlist waard, naar mijn mening)"
Onomkeerbaar - Een prachtig Arabisch lied zou het kunnen woorden. Rumi… tja. Niet gelukt.
Ijskoningin - Niet origineel

Jurylid B

De paraplu - "Wat een namen, dit maakt het soms af en toe ingewikkeld, struikelend. Op zich is het idee van de twee spelend in de regen aandoenlijk en fijn. Toch.. is het verhaal enigszins saai en weinig actie en climax.",,
Nooit meer - "Het stuk blijft een beetje mijmerend, naar mijn mening. het mag wat meer 'actie' bevatten. Bij het dialoog voel je ook wat ze voelt. Dat voel je misschien nog wel sterker dan in de uitleg eromheen.",,
Hamster in Raveleijn suite - "Het is inderdaad een dagboek, zo moet het ook gelezen worden. Persoonlijk ben ik niet zo van die schrijfstijl, maar dat is subjectief. Het stuk is goed geschreven, niets op aan te merken!",,
Kind van de wind - Mooi en poetisch stuk. Wind maakt nieuwsgierig en het personage die het vertelt ook. Wat mij betreft mogen deze wat meer achtergrond bevatten voor de lezer.,,
Overslaande vlammen - "In dit stuk zitten alle facetten: prettige zinnen, humor, scherpe karakters en een actueel randje. Het eindigt abrupt en met een groot vraagteken: wat betekent TINA? ;)",,
Haarsnit en Collie - "Bijzonder verhaal, bijzondere zinnen. Ik word niet echt meegenomen in het hele stuk en dat is jammer. Maar literair gezien scherpzinnig, goed opgebouwd en mooi stuk. Soms wat absurd.",,
Verzonken in dumplings - "Het stuk is mijmerend en ik vind het op zich een mooi stuk, een gedachtegang van een verwarde oudere. Vooral die laatste zin, zo aandoenlijk.",,
De onthulling - "sterke opbouw, strakke zinnen. Nieuwsgierigmakend, trekken je aandacht naar de volgende zin. In sommige  overgangen mis ik wat achtergrond en op sommige momenten ben ik kwijt wie de 'hij' is in de zin/situatie. Maar overall: sterk staaltje literair kort verhaal.",,
Hoe kniezel verslaafd raakte aan pep in Leeuwarden - "Een goed cijfer voor de originaliteit van de personages/situatie. Maar overlal vind ik het stuk ietwat saai. Al schept de titel natuurlijk hoge verwachtingen. Het stuk is ook redelijk stacato geschreven, als een dagboek. Zinnen die beginnen te vervelen. Er kan heel veel weg in heel veel zinnen om hetzelfde te zeggen (zo'n idee heb ik, al ben ik geen redacteur).",,
Mijn eigen planeet - "Een wirwar van tegenwoordige en verleden tijdsvormen. Stacato zinnen, bijna slordig te noemen. Op zich een interessante insteek, maar er is geen plot, geen duidelijke start en einde en ook niet echt een climax.  Al met al is aan deze tekst nog behoorlijk wat te schaven en te schrappen. ",,
Het absurde aanbod - "Het lijkt een wat simpele tekst, maar eigenlijk zit het goed in elkaar. Er is een duidelijk start/eind en het loopt redelijk vlot.  Ook heeft het humor en opluchting in zich.",,
Het winkelcentrum - Verwarrend stuk. Bizar einde en ook enigszins onbegrijpelijk. Het stuk heeft geen slechte zinnen en ook maakt het je wel nieuwsgierig naar het einde. Want; waar kun je in hemelsnaam op uitkomen met zo'n start?,,
Renée - "Het vloeit wel, deze tekst. TOch mis er wat spanning. Wellicht zou een scene met dialoog kunnen helpen er wat vaart in te brengen? Of wat actie? Of zet Renee als ik-persoon in het verhaal. Mega spannend dat roeren in de chocomelk. Ik denk dat dit het verhaal nog wat kan laten stromen. ",,
De horizontale spartel - "Het idee is leuk. Als peuter omschrijven hoe het is om door je mama uit de speeltuin 'afgevoerd'. te laten worden. Echter, er zijn een aantal woorden waar ik over twijfel of een peuter die kent. 'dat het een halszaak werd'. of 'vreselijke strijd'. Ik vond dat als peuter in de ik-vorm nogal ongeloofwaardig.",,
Het verlangen van Zoey - ,,
Tijd - "Een zachte tekst, het maakt je kalm.Het eerste deel vooral. De manier van de opbouw is mooi, alleen zijn sommige stukken enigszins dagboekvorm. Er mag wel wat meer dialoog, of wat meer echte actie in de tekst. Echt ontmoeting wellicht?",,
Stemmen in de spiegel - Wat ik fijn vind aan dit verhaal is dat het dialoog afwisselt met omschrijving van de scene. Er zit een goede balans in. Er zit overigens meer in dan alleen een kort verhaal. Dit mag wel meer worden. ,,
De tombe van Lazarus - "Een modern aanvoelende tekst in een tijd waarin we alleen maar kunnen gissen naar hoe ze toen dachten. Mooi gegeven en concept spreekt me aan, echter mist er nog iets in de tekst. Misschien een spanningsopbouw of een duidelijker plot en einde?",,
Leven - Heel komisch dit. Echt een nutteloos maar grappig gesprek. ,,
De afslag na de brug - "Gegeven vind ik mooi, toch mist er iets. Er kan tussen de hoofdpersonages iets voorvallen? Er lijkt nog een spanning/situatie te missen, iets waar de protagonist mee worstelt en uit moet komen. ",,
Sanguinario - "Eerste indruk na drie zinnen: veel namen waar mee gestrooid wordt. Ik lees geduldig verder. Ik lees verder en kom direct in een gevaarlijke scene terecht. Eentje waar veel wordt omschreven en weinig lichamelijke, of zintuiglijke kenmerken worden gegeven. Ook vind ik het plot wat te cliche en mag het wat mij betreft wel wat mysterieuzer (maar dit is totaal subjectief natuurlijk).",,
De eindeloze markt - "Mooie ode aan een ex, zo noem ik het maar even. Mooie waarneming dit. Heel mooi dat er afstand blijft.",,
Nieuwsgierig - "Het verhaal is goed opgeschreven, op zich een sterke opbouw. Toch blijft het wat oppervlakkig.",,
De juiste kant - Heel filmisch! Ik zie het zo voor me.,,
Zevenveertig seconden - "Mooie zinnen, mooi omschreven allemaal. Toch mis ik wat achtergrond informatie. Waar zijn ze, wat doen ze en wat is de verhouding tot elkaar? Dat zou me wat meer in het verhaal kunnen laten komen.",,
September - Mooie insteek. Het stuk rond loopgraven en de strak gestreken pantalon van Hannah's overleden man mag eerder komen van mij. Dat zet het stuk in tijdsgeest. Maar verder goed geschreven,,
De afspraak - "haha goed open einde in een open einde. Het verhaal is mooi, zacht, kwetsbaar relaas van een oma/moeder. Toch mis ik wat conflict of dialoog. Ik mis iets wat het hoofdpersonage wil bereiken in de scene. misschien wil ze wel iets tegen haar dochter vertellen? Dat zou het wat spannender maken. Verder; mooi geschreven.",,
Verhalen - "Sommige delen uit de tekst zijn wat slordig opgeschreven, wat hakkerig. Dat is een stijl die ik niet graag lees (echter is dit totaal subjectief). Einde is wel een brr-moment. ",,
De roos van Rponsje - "Op zich een nette tekst, aardig geschreven. Toch word ik niet aan de hand meegenomen door de schrijver. ",,
De volledige waarheid - "Op zich een mooi, heel klein momentje op het perron. Het is net iets té mysterieus wa tmij betreft. Hand op buikhoogte? Heeft hij de hand gepakt van een kind? Sommige zinnen blijven passief, die mogen actiever wat mij betreft. zoals: wat hij voelt voor de persoon die arriveert. Hij wilde haar vertellen wat hij voor haar voelde? bedoelt de schrijver dat? :) mag van mij dat ook gezegd worden dan",,
Tussen de verhalen - "Goeie intro, pakt meteen. Ik lees nog even verder.. mooie ontmoeting tussen jonge vrouw en man. Een vrouw die zich niet makkelijk kan uitdrukken en veel verdriet in zich heeft. Mooi verhaal en mooi onrustig en nieuwsgierigmakend einde.",,
Het schuurtje had geen ramen - "ha zo kort, maar zo spannend! En goede, duidelijke zinnen. ",,
De boom - "Insteek is mooi, dat je een boom personificeert. Alleen de uitwerking mag iets kwalitatiever, uitgebreider en meer verhaal bevatten. Het is nu bijna 1 zin en ik mis een soort plot. Dat kan in zulk weinig woorden, dat weet ik zeker. Denk dat hier ook wat poetisch in zou kunnen zitten.",,
Wachtkamer - "hmm ik mis ook hier een plot en een beetje opbouw. Met weinig woorden is dat ook nodig, denk ik. ' Stoffelijk bestaan'. komt uit het niets trouwens.",,
Animo - "Een begin van een nog iets langer stuk, dat idee heb ik. Ik blijf achter met veel nieuwsgierigheid. In een hoofdstuk van een boek is dat goed (en daarom is het dus ook goed geschreven), maar in een kort verhaal zou je hem eigenlijk wel moeten afronden.  ",,
De virtuoos - "Wow, dit is wel echt een stuk dat je van A tot Z meeneemt. Frustratie, liefde, verdriet, ergernis en boosheid, het komt er allemaal in voor. Mooi gedaan. ",,
Het meer van ons - "Zacht gedicht, fijntjes opgeschreven. Toch mist er iets van een verhaal, naar mijn mening",,
Knetteren - "Eerste wat ik denk na het lezen: hoe oud was Maaike wel niet? Als ze die vrouw die op het bankje zat al niet meer herkende? Als ze verliefd waren, dan zou dat wel moeten? Dat voelt onrealistisch helaas. ",,
Wegen op de weegschaal - Ik kom hier niet helemaal in het verhaal en ik heb het gevoel dat het met de opbouw te maken heeft en het rumoerige begin van het verhaal. ,,
Lulu - "Op zich een goed stuk, alleen dat einde? Haha waar komt dat vandaan? Gaat hij de kat op een Amerikaanse site vermoorden ofzo? ",,
Het echte werk - "Spanning, conflict, mooie context en situatie (mooi decor). Mooi einde. Tja, ik kan er alleen maar 'mooi'. op zeggen. De tekst leest vlot en soepel. Gewoon een goed stuk.",,
Lenny - "Op zich niets op aan te merken qua zinnen, qua spelling/woordgebruik. toch mis ik wat.. Ik word er niet enorm in meegenomen of op ingezogen. Waar het aan ligt kan ik niet vinden.",,
Bloedbroeders - Origineel! Toch verlies ik op een gegeven moment de aandacht. Door de wisseling van perspectieven/jaartallen waarin het zich afspeelt,,
De vernieuwingsdrang - "haha, heb hardop gelachen om het einde. Ik vind het een goed stuk. Mooi gevonden. ",,
Leven in Schalkwijk - "Het verhaal is redelijk dagboek en blijft vlak en ietwat saai. Ik zou met deze zin het verhaal openen: 'In de stortbak van de WC zat een laag schimmel van 3 cm dik...' . En het relaas over woningkrapte overslaan, dus het eerste deel overslaan en gelijk op ' spanning'/conflict gaan zitten.  Of misschien de verschillende Schalkwijk omschrijvingen verdiepen en meer kleur/detail geven. Iets minder oppervlakkig maken. Aan opbouw dus nog wat schaven.",,
Ons - "Ik zou de speech iets sneller laten starten. Verder goed verhaal, spannend! En mooie 'ik'  in de vorm van de twee moeders die toekijken op het hele gedoe. ",,
 - ,,
Niels van na de operatie - "Goede zins- en spanningsopbouw. Context en idee van het verhaal is geweldig. Alleen: er zijn te veel elementen in het verhaal gepropt. Het yoramzwijgtniet is weer een totaal los verhaal, waardoor het apparaatje in zijn hoofd (geweldig bedacht, sturen van je humeur en ego) onderbelicht raakt..",,
Onomkeerbaar - "Prachtig intern relaas. Mooie zinnen en goede tekst. Ik vind het altijd jammer als een stuk eindigt in 'wakker worden, het was maar een droom', dat geeft echt een fantasieloos randje vind ik. ",,
ijskoningin - "Mysterieuze tweede persoon die erbij zit. je begint je af te vragen of die persoon er wel is, of is geweest. En da tmaakt het wel echt spannend. Misschien mis ik nog in het middenstuk nog wat actie, ik mag die kou nog iets meer voelen. Verder mooie dialogen, het houdt de spanning goed vast.",,
De gluurder - "Pas wanneer het dialoog start, wordt de tekst spannend en word ik erin gezogen. ",,
Tjirpende krekels - "wow, ik wilde deze tekst op 1 zetten, tot de laatste 3 alinea's er opeens een letterlijke stortvloed door de tekst heen walsde. Waar kwam dat vandaan? Het stuk tot aan dat hij het huisje binnenging was al zó enorm spannend. Er is een extra verhaal toegevoegd aan het al spannende verhaal (man is woest op huwelijksreis en mishandelt zijn vrouw...). Maar goed, de tekst is goed geschreven, sterk opgebouwd.   Alsnog een hoog cijfer dus maar niet zo hoog als het bij 1 plot was gebleven:)",,

Jurylid C


Witte paarden - "Een treurig verhaal op een mooie manier geschreven. Zonder introductie van de personages vallen we in een verhaal dat over liefde gaat. Hoe alle verhoudingen precies zijn, wordt niet duidelijk. Wel is de onmacht goed voelbaar. Prettig verhaal om te lezen."
De projector - Een rommelig verhaal waarin een projector een hoofdrol speelt. Het wil voor mij niet tot leven komen. De personages willen maar niet levend worden en daarom is het ook geen goed verhaal.
Race tegen de klok - "Een aardig idee redelijk uitgewerkt. Een bloedfanatieke wielrenner heeft een verkeerd zelfbeeld. Hij denkt nog jong en aantrekkelijk te zijn. Als het misgaat, blijkt dit anders te zijn. Het verhaal is een voldoende waard, ook niet veel meer dan dat."
Weer thuis - "Dit verhaal wordt verteld, waardoor het niet uit de verf komt. Nergens krijgen we mee hoe de hoofdpersoon zich echt voelt. Het is van een veel te grote afstand geschreven en lijkt eerder op een samenvatting dan op een verhaal."
"Alice in wonderland, een modern sprookje" - "De titel geeft al aan waar het verhaal over gaat en de lezer wordt daarin niet teleurgesteld. De overlap met het overbekende verhaal is groot, het is mede daarom niet spannend en de schrijfstijl mag beter."
De eerste keer - "Het verhaal wil maar niet uit de verf komen. De eerste zinnen zijn veelbelovend, al heel snel stort het verhaal volledig in en is het nergens meer boeiend. Te vaak kom ik een tenenkrommende zin tegen, het einde is verschrikkelijk. Het is gewoonweg geen fijn verhaal."
Slaap - "Bij vlagen lukt het de schrijver om mij in het hoofd van het personage te trekken. De woede en onmacht is soms goed voelbaar. Dit lukt jammer genoeg niet gedurende het hele verhaal. Het is een goede poging, maar het verhaal komt niet goed uit de verf."
Zaterdagavond - "Een moeder die haar pasgeboren kind niet bij zijn of haar naam noemt, maakt het verhaal al snel vervreemdend. Mede hierdoor voelt het verhaal gemaakt. Het verhaal zelf is flinterdun, al met al geen geslaagde poging."
Portret van een schilder - "In een mooie schrijfstijl wordt een flard van een verhaal geschreven. Het is boeiend, maar er gebeurt eigenlijk iets te weinig om echt boeiend te worden. Wat er beschreven wordt, is goed gedaan. Het daarom zeker geen slecht verhaal."
Niels van na de operatie - "Het begint met een briljant idee, dat al snel hopeloos verkeerd gaat. Erg leuk gegeven voor een kort verhaal, redelijk goed uitgewerkt en een passend einde. Het is soms net iets te ongeloofwaardig om echt een topverhaal te zijn, het is wel heel leuk om te lezen."
Kind - "Een dagje naar de dierentuin, het is geen bijster interessant onderwerp en het wordt niet overtuigend op papier gezet. Het is wat rommelig geschreven en is wat mij betreft amper de moeite waard."
Lieg niet! - "Gevoelsmatig is dit een eindeloos lang verhaal waar maar geen einde aan lijkt te komen. Het boeit niet en het kostte me moeite het einde te halen. Het idee is nog wel aardig, de uitwerking totaal niet."
Onomkeerbaar - "Een schoolvoorbeeld van een goed kort verhaal, goed geschreven, slechts enkele personages en een einde dat perfect bij het verhaal past. Alles aan dit verhaal klopt, de personages zijn levensecht en het verhaal voelt heel natuurlijk aan."
Schone schijn - "Het verhaal is overbekend, de schrijfstijl prettig. Wat wel opvalt is dat de schrijver vaak dezelfde woorden gebruikt. De schrijver laat het hoofdpersonage eerst iets denken om het daarna vrijwel woordelijk te zeggen, ik vind dat niet sterk. Al met al een aardige inzending."
Het mocht van mij - "Het einde is niet sterk, de rest van het verhaal is de moeite waard. De woede en spanning bij de man over de kaars van zijn ouders wordt goed op papier gezet. Er lijkt meer aan de hand dan alleen zijn woede, daarom is het ook zo vreemd dat deze opeens verdwenen is. Het leest heel prettig."
Weerzien op het strand - "Een uiterst kort en nietszeggend verhaal. Te weinig emotie om boeiend te zijn. Het verhaal schreeuwt om meer inhoud, woede en diepgang. Het is jammer genoeg veel te oppervlakkig."
Er is geen verdwaalbos - "Deze chat lijkt angstig veel op veel groepchats, veel te veel reacties en vervelend om doorheen te scrollen. De schrijver probeert er een verhaal in te verweven, dit lukt niet goed genoeg. Het is jammer, want het idee om op deze manier een verhaal te vertellen is zeker niet verkeerd."
Het duister van de bijkeuken - "Een heel bijzonder verhaal dat ik met veel plezier heb gelezen. Het is absurd en het heeft een gruwelijk randje. De schrijfstijl is goed en het verhaal leest gemakkelijk. Het einde is niet echt briljant, maar past bij het verhaal."
Karakters - "Twee personage worden voorgesteld. Dit gebeurt vrij klinisch en daarna is het verhaal klaar. Geen verhaal derhalve, het is eigenlijk gewoon een lege huls."
Feeënjurk - "Dit verhaal lijkt niet af te zijn. We worden in een aardige wereld getrokken. In een mooie vertelstijl vertelt de schrijver over de jeugd van het hoofdpersonage. Net als je er als lezer lekker inzit, stopt het verhaal abrupt. Te abrupt."
Onderweg - "We zitten in een vliegtuig en de hoofdpersoon vertelt over zijn broer, die naast hem zit. We krijgen een eenzijdig beeld van de broer, er zit geen spanning in en het verhaal komt niet op gang."
Redder in nood - "Het verhaal lijkt halverwege boeiend te worden, het einde is echter teleurstellend. De schrijfstijl is niet best, zeker de boeiend bedoelde beschrijving van mensen in een kledingwinkel. Wat meer rust in het verhaal zou het een stuk beter maken, daarnaast zou het verhaal mooier zijn als de schrijver de verhaallijn van de promotie afgemaakt had."
De mortuis nil nisi bene - "Een kort verhaal dat vrijwel zeker over een zelfmoord gaat. Het is geschreven vanuit het oogpunt van een derde, waardoor het grotendeels aan kracht inboet. Het eindigt met een gedicht, het mag, maar liever niet."
Een waanzinnig experiment - "Een wat ongrijpbaar verhaal dat uit twee delen bestaat. De delen hangen met een dun draadje aan elkaar, de grote gemene deler is de hoofdpersoon. Het is goed geschreven, leest lekker, maar blijft net iets te zweverig voor me. Het is zeker geen slecht verhaal."
75 jaar vrij - "Dit is geen verhaal, maar een betoog. Als betoog al niet al te best, als verhaal is het zeker niet de moeite waard."
Ommetje - "Dit voelt heel bekend, ik herken ook nooit iemand op straat. Ik heb echter nooit de behoefte gevoeld hierover een verhaal te schrijven, ik weet nu ook waarom. Het is niet boeiend genoeg."
Nachtvaart - "Een niet onaardig verhaal, er zit veel vaart in en is lekker geschreven. Voor een echt hoge waardering is de inhoud net iets te weinig, het is wel gewoon een dikke voldoende."
Man overboord - "Een bijzonder kort verhaal over een moord op een man die drie vrouwen heeft bedrogen. Het is zo kort dat er amper tijd is om de moord te beschrijven, laat staan er dieper op in te gaan."
"Een man, een dochter" - "Een aangenaam verhaal over de liefde tussen een man en zijn dochter. Het verhaal kabbelt wat door, is nergens echt spannend, maar is wel overtuigend. Het leest fijn."
Jo-hova's - "Het lukt de schrijver niet om mij te overtuigen. Het verhaal, dat qua inhoud boeiend had kunnen zijn, wil maar niet tot leven komen. Dit komt vooral omdat het met teveel afstand tot de personages geschreven is."
Sterrennacht - In een heel kort verhaal weet deze schrijver op een mooie manier de gevoelens van een moeder te vangen. Haar liefde voor haar nog jonge dochter is voelbaar. Het is overtuigend geschreven en raakt me.
Kringen in het zand - "Een rustig kabbelend verhaal over een niet bestaande liefde. Het is niet onaardig, maar het raakt me gewoonweg niet. De beschrijvingen van de Australische natuur zijn niet verkeerd, de woede en onmacht worden redelijk onder woorden gebracht, het totaalplaatje is echter niet fantastisch."
IJskoningin - "Een verhaal dat plaatsvindt in een bijzondere setting. Dat alleen al is een mooi gegeven, jammer genoeg lukt het de schrijver niet om het verhaal op een goede manier op te schrijven. Ik voel gewoonweg de spanning niet, die er wel zou moeten zijn."
Het hardlooprondje - "De dialogen zijn, zeker in de eerste alinea, niet geloofwaardig. De schrijfstijl is gewoonweg niet goed genoeg om dit verhaal leesbaar op papier te krijgen. Inhoudelijk is het al niet sterk en als het dan ook moeite kost om de zinnen te lezen, wordt het verhaal wel heel lang."
Verborgen liefdfe - "Een bijzonder kort verhaal, een bijzonder lange alinea. Veel zinnen beginnen met het woordje ‘ik’, weer anderen met ‘toen’ en ‘als’. Dit maakt het vermoeiend om te lezen. Hoe kort een verhaal ook is, zorg voor meerdere alinea’s. Eigenlijk is dit verhaal gewoonweg onleesbaar."
Rode bieten - "Er staan enkele mooie zinnen in een verder wat leeg verhaal. Het hoofdpersonage lijkt volkomen gevoelloos te zijn, zij is meedogenloos in haar acties. Het is niet onaardig, maar ook niet heel goed."
De binnenschoolse opvang - "Een chicklit-verhaal, veel jurkjes en een schijnbaar onbereikbare liefde. Dit is totaal niet mijn genre, los daarvan is het qua inhoud wel heel dunnetjes. Met de schrijfstijl is niet veel mis, zodat het wel lekker wegleest."
De gluurder - "Na een lange aanloop neemt het verhaal een aangename wending. Het is verhaal dat lekker leest en de moeite waard is. Hoewel ik het idee erg goed vind, is de uitwerking wat tam. Veel verder dan het verhaal spiegelen komt de schrijver niet. Het is mede daarom niet veel meer dan een aardig verhaal."
De koffer - "Een schrijver en zijn verhaal in een verhaal, het is vaak een dodelijke combinatie. Het werkt bijna nooit en ook dit is hiervan voor mij een voorbeeld. Als ik een verhaal lees, hoop ik in een andere wereld getrokken te worden, nu word ik heen en weer geslingerd."
Lucht en water - "Een bizar liefdesverhaal, dat mij wel aanspreekt. De hoofdpersoon is een vreemdeling in de wereld en komt een bijzondere vrouw tegen. De liefde voor hem maakt hem blind, zo klinkt het verhaal heel simpel, het is echter de moeite waard. Het leest prettig en de thematiek ik interessant."
Tjirpende krekels - "Een tsunami tijdens een huwelijksreis, het is een angstig idee. In dit verhaal speelt het natuurgeweld slechts een bijrol. We zitten vooral in het hoofd van de bruidegom, die genoeg te verwerken heeft. Het is een boeiend verhaal, dat wat mij betreft net iets dieper had mogen gaan."
Iño en Primitivo - Het lijkt wel of er in dit korte verhaal alleen maar namen staan. Het is kort en het leest niet prettig. Het verhaal zelf is nietszeggend en derhalve geen goed verhaal.
Adam en Eva - "Het leest lekker weg, het gaat amper ergens over. In de laatste regels komt iets uit het verleden naar boven, ik ben qua verhaal dan al wel een beetje afgehaakt."
Een donkere vlek aan het voeteneinde van mijn bed - "Naarmate het verhaal vordert, wordt het inhoudelijk steeds minder interessant, zodat ik bijna blij was dat het verhaal ten einde liep. Het begin was nog veelbelovend, uiteindelijk is het geen verhaal meer, maar een aanklacht tegen de medische wereld."
Op een zonnige zomerdag - "In dit verhaal volgen we een kat, iets dat de hoofdpersoon in verhalen vaak vreemd vindt. Dit verhaal weet mij niet van het tegendeel te overtuigen. Het is hiervoor te simpel. Er gebeurt vrijwel niets."
Oorlogstaal - "Een ongrijpbaar verhaal, voor mij tenminste. Het leest prettig, de inhoud is niet bijster interessant. Een doorsnee verhaal."
Haarsnit en collie - "Een mooi geschreven, ietwat saai verhaal. Het kabbelt voort en ergens hoop je op een ontwikkeling, die echter maar niet wil komen. Ik heb het verhaal met plezier, maar ook met enige verwondering gelezen."
De onthullling - "Een bij vlagen woest geschreven verhaal dat me pakt en tot het einde boeit. Het is rauw, leest lekker door en is gewoon een sterk verhaal."
September - "Het idee achter het verhaal is goed, het lukt me echter niet om door het verhaal gepakt te worden. Het is soms lastig om aan te geven waarom dit is, ik zie dat het goed geschreven is en dat het goed qua opzet is. Ik heb het - in tegenstelling tot veel andere verhalen in deze wedstrijd - meerdere keren gelezen. Het is het voor mij gewoonweg net niet."
Het echte werk - "Een treurig verhaal over de dood van een jonge agente. Haar vader is dement, zoals blijkt aan het einde van dit verhaal. Het verhaal zwalkt wat, komt nergens echt tot leven en wil maar niet overtuigend worden. "
Ons - We zijn als lezer aanwezig op een feestje en net als in het echte leven voel ik me hier niet echt op mijn gemak. Het blijft zo aan de oppervlakte dat het nergens een echt verhaal wil worden.

Jurylid D


De paraplu - Kinderlijk verhaaltje
Nooit meer - "Niet echt slecht geschreven, maar inhoud is warrig en onduidelijk. Moet denk ik spannend zijn, maar wordt het nergens"
Hamster in Raveleijn suite - "Begin is nog te volgen, maar naarmate het verhaal vordert wordt het steeds onsamenhangender, op het absurde af. Niet aan mij besteed"
Kind van de wind - Mooi en liefdevol verhaal.
Overslaande vlammen - "Moeizaam te lezen verhaal. De strekking is duidelijk, het is goed opgebouwd maar saai. Een hoop dure woorden kunnen de inhoud niet redden. "
Haarsnit en collie - "Al die bedachtzame hersenspinsels.. Soms beetje pompeus verwoord, maar verder heerlijk verhaal"
Verzonken in dumplings - Okee..
De onthulling - Fantastisch verhaal
Hoe Kniezel verslaafd raakte - Gewoon oninteressant
Mijn eigen planeet - Geen echt verhaal. Meer een passievol verslag van een jong iemand levend in deze tijd. Wel onderhoudend
Het absurde aanbod - Vermakelijk kort verhaal
Het winkelcentrum - "Er zit wel wat in, maar het komt er niet helemaal uit"
Renée - "Suggestief maar  weinig uitgediept verhaal. Mooie opbouw, wel."
De horizontale spartel - "Jaaa, hoe werkt het peuterbrein. Ontzettend leuk verhaal"
Het verlangen van Zoëy - Het weemoedig bedoelde verhaal doet te oppervlakkig aan
Tijd - "De boodschap komt wel over, maar het verhaal is te inconsistent. In woordkeuze, lettertype, persoonsvorm en stijl. Het leest daardoor niet prettig"
Stemmen in de spiegel - "Zit aardig in elkaar, maar door de schrijfstijl vlakt de spanning af"
De tombe van Lazarus - "Doet me denken aan een eerder ingestuurd verhaal. Een historisch feit tot fictie gemaakt.. Leuk gedaan, schrijfstijl is okee, maar niet echt indrukwekkend"
Leven - Verrassend
De afslag na de brug - Begint veelbelovend. Tweede gedeelte beetje cliché en ontknoping ronduit ongeloofwaardig. 
Sanguinario - 
De eindeloze markt - "Spijt, wanhoop en berusting. Dat wordt goed overgebracht, je leeft mee met de hoofdpersoon. Maar (sommige) keuzes qua woordstijl vind ik afbreuk doen aan het verhaal. En het kon wat meer worden uitgediept: er zat meer in dan wat er nu uit is gekomen. "
Nieuwsgierig - Een verhaal met een anti climax
De juiste kant - 
Zevenenveertig seconden - "Goed, boeiend en indringend verhaal. "
September - "het verhaal zit knap in elkaar, alhoewel je tijdens het lezen wel je gedachten erbij moet houden om de draad niet kwijt te raken. Verrassend einde. Graag gelezen"
De afspraak - Gewoon niets aan
De roos van Raponsje - "Verwarrend, niet op een positieve manier"
De volledige waarheid - "Klein, raak verhaal"
Tussen de verhalen - Gevoelig en ontroerend. 
Het schuurtje had geen ramen - Niet echt een verhalend verhaal maar heel vermakelijk en goed geschreven
De boom - "Nauwelijks een verhaal te noemen. Even een rijmpje van maken en het kan zo in een voormalig poëzie album (zo eentje waar ze nu 'vriendenboekjes' voor hebben) met een leuk plakplaatje erbij, "
Wachtkamer - "Verrassend en onderhoudend. Niet fantastisch, maar leuk verhaal"
Animo - De titel is het enige waar ik animo uit haal
De virtuoos - "Een verhaal met tegenstrijdigheden. Aardige inhoud maar leest niet heel prettig. Niet slecht, ook niet heel goed."
Het meer van ons - "Mooi, maar moeilijk te beoordelen als verhaal"
Knetteren - "Grammaticaal niet altijd even vast, maar goed en fijn te lezen verhaal"
Wegen op de weegschaal - De inhoud is net zo onbestendig als de schrijfstijl. Moeizaam te lezen en niet boeiend genoeg
Lulu - 
Het echte werk - "Mooi verhaal wat raakt. Hier en daar kan het wat beknopter, is het net iets te uitgebreid. Meer passend bij een scenario"
Lenny - Niet veel aan
Bloedbroeders - Beklemmend en intrigerend. een verhaal met vaart
De vernieuwingsdrang - "Zit wel aardig in elkaar, maar ik vind het weinig verrassend"
Leven in Schalkwijk - Goede beschrijving voor als je in Schalkwijk wil wonen. Of juist niet. Wellicht insturen naar de gemeente Haarlem of een wijkkrant. Als verhaal spreekt het me niet aan
Ons - "Mooi, maar einde had wat rauwer gekund"
Niels van na de operatie - Sterk en verrassend
Onomkeerbaar - Gevoelig en prachtig geschreven
IJskoningin - "Wel goed verhaal, maar toch pakt het me niet"
De gluurder - "Boeit, verrast en leest fijn. "
Tjirpende krekels - "Van begin tot het eind, topverhaal"

Jurylid E

Witte paarden - "Goed geschreven, maar het verhaal komt niet uit de verf omdat het nogal fragmentarisch is en over mensen en dingen gaat die niet of onvoldoende worden toegelicht of in context geplaatst. Je bent als lezer eigenlijk getuige van een bijeenkomst waar je niet aan mee mag doen."
De projector - "Goed geschreven aardige momentopname van de wilde jaren 70, maar omdat de karakters en de gebeurtenissen niet verder uitgewerkt worden, blijft het allemaal erg aan de oppervlakte."
Race tegen de klok - "Grappig verhaal, maar eindigt nogal flauw en voorspelbaar."
Weer thuis - "Veel te beschrijvend en veel te lang verhaal, vooral door al de uitleg, dat om een of andere reden toch boeit. Het gaat over doodgewone mensen in situaties die iedereen kunnen overkomen en toch lees je door. Mijn advies aan auteur is, probeer het verhaal en je personages meer te laten 'leven' door dialoog te gebruiken en de dingen vooral te 'laten gebeuren'. Dan wordt de lezer meer meegenomen in wat je wilt vertellen. "
"Alice in wonderland, een modern sprookje" - "Aardige poging, maar de bedoeling van dit alles blijft nogal erg in het ongewisse. Het wordt bijvoorbeeld niet duidelijk waarom Alice moet komen om de rode koningin te verslaan. En waarom ze een enorm parcours moet afleggen om bij het kasteel te komen en aan het einde van de gebeurtenissen vervolgens met de wenstelefoon in een vloek en zucht weer op de bruiloft zit. Waarom moet ze trouwens eerst naar een bruiloft om door het konijn naar Wonderland te worden geroepen? Het is een droom zonder betekenis, maar desondanks wel lezenswaardig."
Zaterdagavond - "Goed geschreven, leest vlot. Plot kan beter. Het verhaal was veel interessanter geweest als de man met wie hoofdpersoon gaat eten en vervolgens in een hotelkamer in bed duikt, haar eigen man zou zijn geweest, met wie ze op die manier de romantiek in stand wil houden. Misschien is dat ook wel zo, maar dat wordt niet duidelijk. Als het niet zo is, als de man in kwestie dus een derde persoon is buiten het huwelijk, dan is het niet voldoende uitgewerkt. Het lijkt wel alsof ze niets proberen te verbergen. Hoe verhoudt zich dat tot haar man en ouders? Je leert de hoofdpersonen ook niet echt kennen, dus je kunt je als lezer moeilijk in hun emoties verplaatsen."
Portret van een schilder - "Mooi portret van een kunstenaar aan het werk, met een nogal gekunsteld slot over de oorlog. Deze boodschap was veel sterker overgekomen als het verhaal in een oorlogsgebied was geplaatst, waarbij een kunstenaar gewoon doorwerkt, ondanks de oorlog. Dan vertelt het verhaal zichzelf."
Ommetje - "Goed geschreven verhaal, interessant thema over moeite hebben met gezichten en mensen onthouden, sterke slotzin ook. Het is alleen jammer dat auteur dit gegeven niet inbed in een context, bijvoorbeeld door te laten zien wat deze eigenschap met het dagelijks leven van hoofdpersoon doet. Dat werkt immers anders dan tijdens een ommetje. En er meer een verhaal van te maken, onder andere door dialoog toe te passen en meer personages op te voeren."
September - "Mooi, goed geschreven verhaal met oorlogsherinneringen. Het blijft alleen wel allemaal een beetje tam. Waarom gaan Hannah en Edward er niet samen vandoor, als de bevolking Arnhem moet verlaten? Of waarom krijgt Hannah na de dood van John niet onverwacht een brief uit Engeland van die jongens die ze in de oorlog geholpen heeft? Het einde met dat gezin uit de Randstad en dat zoontje dat ook Edward heet en later samen met James piloot wil worden, vind ik wat gekunsteld.  "
Sterrennacht - "Mooi, ontroerend verhaal over moeder en kind, die tot elkaar komen onder een sterrennacht, omdat moeder niet tegen te veel prikkels kan, wat subtiel door het verhaal wordt heen geweven."
De binnenschoolse opvang - "Nogal Bouquetreeksachtig verhaal met voorspelbare wendingen en een abrupt einde. Als je denkt dat het eindelijk spannend kan gaan worden, is het ineens afgelopen. Je krijgt als lezer een heleboel informatie over je uitgestort, zonder dat er echt een boeiend verhaal op gang komt. De karakters worden ook niet uitgediept. Waarom wordt James door zijn vrouw uit huis gezet? Wat trekt Aniek in hem aan, behalve zijn borsthaar? Is ze al wel aan een nieuwe relatie toe? Aan de hand van dit soort vragen kan de lezer de personages leren kennen en met ze meeleven. Nu blijft het bij een stukje schooljuffrouwenopwinding, met een rampzalig cliché-slot."
Het echte werk - "Zeer goed geschreven, aangrijpend verhaal over ouders die hun kind verloren hebben. Vooral de plattelandsfeer is mooi getekend! De problematiek met drinkende en gebruikende plattelandsjongeren; het elkaar niet de schuld willen geven, zelfs niet van dood, omdat men in zo'n kleine gemeenschap met elkaar verder moet; de moeder die haar verhaal kwijt moet en dan de begrafenisondernemer vraagt om de moeilijke woorden voor haar in te vullen."
Tjirpende krekels - 
Lenny - 
Iño en primitivo - "Goed geschreven, maar als verhaal teleurstellend. 'Een schattig dorpje' is meer reisgidsentaal. Ino's 'avontuur' is nu niet echt spectaculair. Hij wordt ook erg snel gevonden. Zo word je geen legende in een Spaans dorpje! Wat ook niet meehelpt, is dat het hele verhaal vanuit het perspectief van de ik-persoon wordt verteld, waardoor het meer een soort reisverslagje is. "
Bloedbroeders - 
Adam en Eva - "Goed geschreven, mooie sfeertekening! Leuke dialogen tussen hoofdpersoon en het jongetje. Toch leer je hoofdpersoon niet echt kennen, waardoor je je als lezer niet goed in hem kunt verplaatsen. Het verlies van Eva en de manier waarop is natuurlijk een zware slag voor hoofdpersoon, maar als je meer van hem en haar en hun zoontje Adam te weten zou komen, zou dat meer betekenis krijgen. "
"Op een zonnige winterdag" - "Sterk begin van wat een prachtig verhaal had kunnen worden. Als de hoofdpersoon op de bestemming van de kat is aangekomen, volgt er ineens een verwijzing naar hoofdpersoons' overleden echtgenote en eindigt het verhaal vrij abrupt. Door dit gegeven verder uit te werken, had het verhaal veel meer betekenis kunnen krijgen."
Ons - "Zeer goed geschreven verhaal, alleen kom je niet te weten wat er nu precies is gebeurd met dat ongeluk en de moeder (de oma) en haar ruziemakende kleindochters komen ineens wel heel makkelijk tot elkaar. " 
De onthulling - "Zeer goed geschreven, humoristisch verhaal, potentieel een winnaar! Zeer herkenbare personages, de typische kunstenaar en de getrouwde vrouw die alles heeft, maar geen geluk kent. Alleen het slot had nog wat sterker gekund, dat wordt nu met 1 zin afgedaan en dat stelt wat teleur. Na zulke gebeurtenissen verwacht je meer.     "
Haarsnit en collie - "Virtuoos geschrijf met veel wol en weinig betekenis. Maar het is wel heel mooi virtuoos geschreven, dat weer wel! "

Jurylid F

Witte  paarden - "Er zijn verschillende namen (Geert en Jorn) en er zijn typeringen, een zoon een vader, maar ik kan uit de context niet meteen opmaken wie wie is, dat verwart me. Ik neem aan dat de moeder na de eerste alinea dood is, maar dat was nog best puzzelen en ik moest goed opletten tijdens het lezen."
De projector - aardige anekdotes over het opkomende heroïnegebruik in Nederland. 
Race tegen de klok - "Veel te expliciet dat die vader die vriendin wel ziet zitten, kun je veel subtieler uitspelen. Einde is heel plotseling."
Weer thuis - "Het verhaal mist in het begin spanning. Veel beschrijving, veel perspectieven en niet altijd duidelijk over wie het gaat. Daarna is het erg expliciet. We zien niet dat de moeder manipuleert, het wordt vermeld en daardoor komt het voor mij niet tot leven. "
"Alice in wonderland, een modern sprookje" - 
De eerste keer - 
Slaap - "Beetje voorspelbaar, ik verwachtte al dat er een andere man zou zijn bijvoorbeeld en ook dat die man niet een nieuwe minnaar was. "
Zaterdagavond - 
Portret van een schilder - Ik vond dit meer een column dan een verhaal en de laatste zin vond ik niet goed.
Niels van na de operatie - "Ik vond het wel goed bedacht, maar een beetje gehaast in de uitvoering. Er is heel veel plot en maar weinig tijd om het allemaal te vertellen, daardoor voelt het wat gehaast. En in het begin is het nog nergens gegaan over dat Niels zich zo ergert aan sommige twitteraars, dus daardoor komt het uit de lucht vallen dat hij ernaar op jacht gaat. Misschien eerder een scène maken dat hij nog depressief is en 's nachts in zijn slapeloze uren twitter afspeurt om nog ongelukkiger te worden of zoiets. Dan sluit dat later ook beter aan."
kind - "Paar losse anekdotes, op zichzelf best goed geschreven, maar ik zie samenhang niet zo tussen de scène bij Artis en de andere twee."
Lieg Niet! - Er zitten goede stukken dialoog in. De plot vind ik niet spannend. De gave openbaart zich erg plotseling en de hoofdpersoon lijkt het ook allemaal makkelijk over zich heen te laten komen. Dat maakte het een beetje ongeloofwaardig.
Onomkeerbaar - Heel veel benoemen van gevoelens waardoor het juist niet invoelbaar is. En eindigen met iemand die wakker schrikt na iets akeligs is een cliché.
Schone schijn - 
Het mocht van mij - "In de eerste alinea wordt eerst verwezen naar zijn vrouw en vervolgens naar Marga zonder dat duidelijk wordt gemaakt dat het dezelfde persoon is. Door direct te zeggen ""zijn vrouw Marga"" of zoiets kun je deze verwarring al oplossen. Ik vond het verder wel aardig geschreven, maar niet erg spannend."
Weerzien op het strand - "Ik snapte de plot niet. Ik kreeg de indruk dat hij een homoseksuele affaire met die bakkersjongen had gehad, maar het werd me niet helemaal duidelijk. Waarom hij hem overhoop wilde steken was me een raadsel."
Er is geen verdwaalbos - "Best grappig gedaan, maar er waren teveel verschillende karakters waardoor ik me van geen één een beeld kon vormen. "
Het duister van de bijkeuken - "De openbaring halverwege kwam voor mij teveel uit de lucht vallen. Verder vond ik het zo'n duidelijke verwijzing naar Oedipus, dat ik het gek vond dat de vader het gewoon overleefde."
Schone schijn - 
Karakters - "Goed beschreven verhaal over twee bijzondere karakters. Ik zag ze duidelijk voor me. Het was wel helemaal zonder dialoog waardoor het erg beschrijvend bleef, maar ik vond dat niet heel storend."
Groene feeenjurk - "Dit riep duidelijk een sfeer op, maar het voelde wel alsof er meer in de relatie tussen de twee meisjes had gezeten. Ook helemaal in indirecte reden, maar door het ontbreken van een plot miste ik het daardoor wel."
onderweg - goed geschreven en leuk om te lezen. Een puntje is dat in het vliegtuig het personeel wel kan zien of je wel echt jarig bent.
Redder in nood - "Goed weergegeven hoe de (vermoedelijk) wat oudere professor met deze absurde situatie omgaat. Ik vond het einde niet heel goed. Wending naar dat proefschrift was mooi, maar daar zit meer in. Terugschakelen naar de thuissituatie werkte voor mij niet. Desondanks goed verhaal."
75 jaar vrij - dit is meer als essay geschreven dan als proza.
ommetje - "Niet slecht geschreven, maar het verhaal greep me niet. Alles was beschrijvend waardoor ik me er ook niet bij betrokken voelde."
Nachtvaart - Goede beschrijving van de eenzaamheid van Eenhoorn.
Man overboord - 
"Een man, een dochter" - "Best een aantal zinnen die net niet lekker lopen ""hij stapt af op de houtstapel"", bijvoorbeeld. De plot was een beetje mager, dochter wordt ziek, maar daar krijg ik niks van mee en ineens is ze ook weer beter. "
Jo-hova's - 
Sterrennacht - "Goed geschreven, maar erg kort, er kwam nog geen plot op gang, voelde als een introductie op iets groters."
Kringen in het zand - "De verhaallijn komt op mij niet helemaal geloofwaardig over. Blijkbaar hebben ze een lange historie van huiselijk geweld, maar toch is er tijdens de huwelijksvoltrekking geen vuiltje aan de lucht. Verder vond ik het een beetje lang waardoor de spanning een beetje wegviel."
ijskoninging - "goed geschreven en goede dialoof. Klopte voor mijn gevoel niet helemaal dat ze (of hij) steeds die andere persoon een ""vrouw"" noemt maar dat het uiteindelijk de zus is. Dat zou je aan de stem normaal gezien wel herkennen."
Het hardlooprondje - 
verborgen liefde - 
Rode bieten - (cliché: Haar oren tuiten ervan )
De binnenschoolse opvang - 
De Gluurder - 
De Koffer - 
LUCHT & WATER - 
Tjirpende krekels - "Te veel verschillende stukken verhaal, eerst in die kerk en dan lijkt het over de relatie met haar moeder te gaan en dan later weer een reis en blijkt het eigenlijk heel ergens anders over te gaan. Er wordt veel verteld, maar weinig getoond."
Iño en Primitivo - 
Adam en Eva - "Aan het eind zit een soort onthulling, maar ik zie eerder in de tekst geen referenties daarnaar. Daardoor komt de onthulling uit de lucht vallen en grijpt het me niet."
Een donkere vlek aan het voeteneinde van mijn bed - 
Op een zonnige winterdag - 
Oorlogstaal - 
Haarsnit en collie - 
de onthulling - "Interessant verhaal, maar wel wat lang, het had spannender en korter gekund. Ik raakte soms wat in verwarring, bijvoorbeeld wanneer de vrouw voor het eerst bij de schilder op bezoek gaat is het niet helemaal duidelijk dat het om dezelfde vrouw als in de supermarkt gaat. Na een tijdje nam ik het voor het gemak maar aan, maar daar zou nog een zinnetje aan gewijd kunnen worden. Later bij haar thuis wordt beschreven dat beide dochters niet thuis zijn, maar met eentje maakt hij toch kennis. "
September - "Ik vond het best goed geschreven, maar niet heel origineel of spannend. Verder vond ik dat er voor zo'n kort verhaal teveel perspectiefwisselingen in zaten. Dit kun je (denk ik) spannender maken door juist vanuit minder perspectieven een minder compleet verhaal te vertellen. taal: Kan veel meer in actieve vorm. Nu is alles met 'zich' en dat leest niet prettig. "
Het echte werk - Het verhaal wordt in één richting vertelt en daardoor biedt het weinig verassing. Het zou veel spannender kunnen zijn door minder chronologisch te vertellen of op een andere manier informatie over het gebeurde prijs te geven.

Jurylid G


haarsnit en collie - "Licht hallucinerend, zo komt dit verhaal op mij over. Iedere alinea lijkt weergave van een droom, waarin woorden gebruikt worden die geconstrueerd overkomen. Niks mis met een gedicht, maar deze opeenvolging van gedicht-achtige alinea's vormen zich voor mij niet tot een verhaal. Ik houd nota bene wel van experiment, maar hier staat het verhaal in dienst van het kunstig bij elkaar brengen van woorden, waardoor ik het wel geinteresseerd doorblader, maar niet gegrepen word."
de onthulling - "geschreven vanuit de derde persoon, waarmee ik in dit geval wat diepgang in weergave van de personages mis. Mooie zinnen, die me in het verhaal vasthouden. De weglatingen zorgen voor beelden in mijn hoofd, dat is fijn. Conversaties zijn goed gebouwd, geven me genoeg info voor verdere ontwikkeling. Maar de climax is nogal ongeloofwaardig, dat die muurschildering als vrije opdracht gegeven wordt"
niels van na de operatie - "grappig geschreven, met een leuke vondst van die glasvezel en licht in je hersenen. De plot van het verhaal is verder wel redelijk voorspelbaar, waardoor ik halverwege al ben afgehaakt. "
ijskoningin - "ik kom er -ondanks de titel- pas na anderhalve pagina achter dat de hoofdpersoon een vrouw is. wellicht is de kortzichtige handeling van onaangekondigd op reis gaan en op een gletsjer lopen de reden dat ik denk dat het een man is. Vlotte conversatie, die me geboeid houdt. De tweede persoon is mooi gemaakt, waarschijnlijk voortgekomen uit de hallucinatie maar toch heel tastbaar voor de hoofdpersoon."
het echte werk - "de tweede alinea op pag 2 blijken gesproken te worden door moeder, maar ze klinken te hooggeschoold na haar eerdere conversatie. Ikdacht echt dat ik naar toelichting of naar een tekst van de hoofdpersoon zat te luisteren. De vraag 'wat ging er mis' lijkt te gaan over een drugsverslaving, niet een recent ongeval. Verder wel mooi geschreven, het leed van een jonge onverwchte dood goed onderw oorden grebacht"
ons - "mooie sfeertekening van de rouwende oma, haar pijn waarmee ze de hele familie terroriseert straalt mooi door de start van het verhaal heen. ik vind de woordvindsten ook fijn, net als weglatingen die me mijn eigen invulling laten geven"
onomkeerbaar - "klein verhaal over vreemdgaan, vergeven en verzwijgen. In de droom wordt de werkelijke wens geleefd. Het verhaal is te kort gehouden om de ontwikkeling van karakters goed te laten lukken, om maar verder wel pakkend geschreven"
september - "leuk hoe je de verhaallijnen om elkaar heen hebt geweven, door de positie van de verteller kom ik niet echt in de emotie van het liefdesstel, van de oude vrouw, van de nieuwkomers in het huis."
Tjirpende krekels - "je weet heel goed een dromerige sfeer in het verhaal te brengen, de observatie van het eigen handelen is mooi getroffen. maar is mis wel een soort urgentie, een raison d'etre achter de hele schets. de opbouw van zinnen en sfeer geeft me wel een fijn gevoel"
de gluurder - "mooie woordvondsten en weglatingen trekken me het verhaal in, het geeft voldoende informatie om mijn eigen verhaal erachter te kunnen maken. "

Jurylid H


Haarsnit en collie - Buitengewoon beeldend geschreven, maar wil maar geen interessant verhaal worden. Qua taal wel interessant, een plezier om te lezen.
De onthulling - Zoals veel verhalen over kunst en kunstenaars verzandt ook dit in cliché’s. Redelijk geschreven, zonder verrassingen.
De roos van Raponsje - Goed verhaal. Wat haperend geschreven. Helaas probeert het hier en daar literair te zijn.
Verhalen - Namaakliteratuur.
De virtuoos - Mal verhaal, vreemd woordgebruik, samenhang ontbreekt, overbodige nadrukkelijkheid.
Het meer van ons - Geen verhaal.
De afspraak - De laatste zin is leuk, verder geen verhaal.
Lulu - Leuk gegeven. Helaas onbeholpen uitgewerkt.
Het echte werk - De herhaling van korte zinnetjes werkt irritant. 
Bloedbroeders - Mooi beeldend verteld.
De vernieuwingsdrang - Zeer bedacht, flinterdun verhaal. Niet onaardig geschreven.
Schalkwijk - Geen verhaal, maar aardig geschreven stuk demografie. Rare uitglijers, niet helemaal logisch, maar best interessant.
Ons - Schitterend. Mooi van taal, van beelden, van spanning en van opbouw. Winnaar. Benieuwd naar de schrijver.
Overslaande vlammen - Afgezien van te overvloedige beeldspraak en alliteratie, oninteressante financiële uitweidingen, raar Anglo-Nederlands (‘het was niet alsof hij dat kon weigeren’), aanstellerige karakterschetsen en een teleurstellend einde, toont dit verhaal wel talent en schrijfplezier. Daar valt nog veel van te verwachten.
Renée - Goed geschreven, maar als verhaal te kort door de bocht. Verdient uitwerking.
De horizontale spartel - Onzeker bewegend tussen kinder- en volwassen taal.
Stemmen in de spiegel - Spannend, originele constructie, stijl: matig.
De tombe van Lazarus - Leuk, een historisch verhaal! Dat zou ik vaker willen zien. De stijl is soms soepel, soms houterig. In een verhaal als dit is uitleg onmisbaar, maar die moet niet duidelijk aan de oppervlakte liggen. Daarin schiet dit verhaal wat tekort. Is dit het begin van een roman? Jammer dat het slecht gecorrigeerd is.
Leven - Somber stukje, origineel van vorm.
Sanguinario - Hoogst onnozele opsomming van onaangename gebeurtenissen. Geen verhaal.

Reacties

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!