Jurycommentaar november 2022

Hieronder vind je het jurycommentaar van november 2022. Let op: sommige juryleden nemen geen blad voor de mond en kunnen in hun oordeel nogal hard zijn. Lezen op eigen risico dus.

Deze maand hebben negen van de elf juryleden commentaar gegeven. Het commentaar is verzameld per jurylid, je zult dus zelf je verhaal moeten zoeken in de verschillende lijsten. Gebruik hiervoor CTRL+F of COMMAND+F en type een (gedeelte van) de titel van je verhaal.

Jurylid #1

Zuidaswolven   - "Veel potentieel, onderontwikkeld verhaal. Jammer." 

Vampier op het strand  - "Zeker door een zeer jonge iemand is geschreven. Te veel van het goede - vampier, zeemeermin. Wellicht volgende keer één hoofdpersonage met bijzondere krachten.Ik moest wel lachen af en toe. Zowat naïef verhaal." 

De zomer ontnomen   - "Wederom zo'n een poging namens een (vrouwelijk)jong wezen te schrijven. Ongeloofwaardig. Niet heel slecht geschreven, dat wel…" 

De parel der onwetendheid   - Tja… verwarrend (net niet)mythe-achtig verhaal met veel te veel actie. Moeilijk te volgen. 

Oma Theda's herenboerderij.   - Een cruising tussen autobiografie en anti-utopie. Bekende problematiek? Ja. Een interessant (literair) verhaal? Nee. 

Déjà vu  - "Zo! Amber, Erika, Jack, Brenda, uche, oehoe. Wat een nietszeggend verhaal." 

Alligators in de riolen   - "Lang. Heftig. Verwarrend. Een columnachtige materie, geen verhaal." 

Julian's hut  - Mooi verhaal. Door een kundige schrijver geschreven. 

 Strategie van een Stier   - "Stroef geschreven, niet soepel. Verwarrend. Waar gaat het eigenlijk over?" 

Vijfentwintig cent   - "Nou, of het een 6 verdient weet ik niet zeker, in ieder geval ""chapeau"" voor de originaliteit " 

Toverspreuk.   - "Niet bijzonder, nog origineel. Wederom zo'n (auto)biografisch momentje." 

Een zonovergoten dag  - Nee. Dit is geen schrijven.  

Houd van mij   - Ik heb het verhaal niet begrepen. Wat wilt u hiermee zeggen? 

Nummer vijf   - "Zwaar verhaal, veel beter dan gemiddeld, maar niet heel origineel geschreven. Wat ongeloofwaardig - Anna.dit lijkt erg door een man geschreven te zijn" 

Huis   - " Wederom zo'n ""struggle"", eenzaamheid van de mens, maar een verhaal mag ik dit niet noemen ." 

Het Stiltestraatje  - "Schrijven begint vooral met veel lezen. Doe dit vooral. Voor nu moet ik je verhaal afkeuren. Lees, schrijf meer; tevens probeer dingen te verbeelden, gebruik je fantasie." 

Katja S  - """Paradies liebe"".Tja, niets mis mee, zo'n fantasie. Ouder we worden des meer benijden we jeugd, bewonderen. Begrijpelijk statement? Ja. Een goed verhaal? Welnee. " 

Nachtdienst   - "Feiten uitwisseling, interessant voor de crimesectielezers van de plaatselijke krant, weinig toegevoegde waarde vanuit t verhaal perspectief " 

Vrouwmens  - "Geen brilliant werk, maar ik moest er wel om lachen (was het nou de bedoeling?)" 

Marilyn Monroe   - Zeer slecht.  

De vissers.  - "Niet geloofwaardig. Een droge oninteressante text, totaal niet boeiend. Literair inferieur " 

Balanceren.  - Waar gaat het nou over? Wat is de meerwaarde/toegevoegde waarde van zo'n (dagboek) stuk?Totaal nietszeggend. Zeldzaam zoiets oninteressant gelezen. 

In tegenlicht   - "Kunsthistorici schrijven ook ;-) Verder,een mooie en beeldige vertelling; af en to voelt er zwaar aan - de lezer wilt niet alles uitgekauwd te hebben, ook qua taalkeuze (voor een kort verhaal) wat overbodig, naar mijn mening. " 

De overwinning.  - "Actueel? Absoluut. Anti-utopia is nu heel erg ""in"". Goed of boeiend geschreven? Nee. Zwaar, vermoeiend. Nieuwsberichten zijn deprimerend genoeg. Merci." 

Arie   - "Zij- hij, hij - zij. De karakters zijn niet plat, kleurloos, onderontwikkeld; de vertelling evenmin. Wat wilt u aan de lezer vertellen? Wat is uw boodschap. Ik zie er geen een." 

Rozen Rozen op maandagochtend   -  Hiha. Ik geef een zes voor originaliteit. Jammer van het zwakke einde. 

Weekdier  - "Niet heel slecht maar ik mis hier van alles. Het is een soort ""narratie"", constatering. Ik mis de boodschap, het verhaal daarachter." 

Het laatste schilderij   - "Het idee is niet zo slecht, de afwerking daar heb ik twijfel over. Lastige materie." 

De olifant   - "Een poging tot satire. ""Not sure at all""." 

De weg kwijt   - Dit is geen verhaal. Waarom in derde gezicht geschreven? Dat maakt een nietszeggende saaie text/ kleurloze personage niet veel beter  

Het einde van de regenboog   - Een absurdistische anekdote. Kan. Mag. Een verhaal? Nope. 

De like-schouwer   - "Origineel en soms bijna geloofwaardig, maar droog geschreven en zwak einde " 

Leidseplein 22/2  - Ik weet niet wat ik (de lezer) hiermee moet. Een operatie-rapport. Zo'n actiescène uit jaren 80 

Oplossing   - "Memoires. Geen plot, nog verhaal." "Memoires. Wellicht interessant voor persoon in questie, maar geen verhaal. "

Race om Reem  - Zeer actueel. Een actie verhaal. Een winner? Wat mij betreft niet. Er ontbreekt van alles. Alleen het boodschap is er wel - de wereld is              gek  

Dienst   - Wederom zo'n zwaar iets. Er is geen tot weinig fictie in deze wedstrijd. Nee. 

Afscheid   - "Dagboek gedachten. Geen plot, nog verhaal. Niet interessant." 


Jurylid #2


Zuidaswolven - "De tekst blijft een beetje algemeen. Ik zou een scene willen, een dialoog, of iemand die achter zijn bureautje tweedejaars zit te zijn (zoiets). Iets meer in de actie! Concept is wel mooi trouwens.",
vampier op het strand schrijven - "Ik stoor me licht aan de spelfouten, maar van meester jury mag ik daar niet te veel waarde aan hechten ;) Het is duidelijk waar de schrijver van dit stuk was toen ze het stuk schreef. Ik vind het verhaal op zich origineel, malleen vind ik de tekst ietwat stacato. Het hapert soms en loopt niet helemaal vlot. Daar kan nog wat aan gewerkt worden.",
De zomer ontnomen - "Het gaat van hot naar her deze tekst, dus soms volg ik het niet helemaal. De schrijver wil op mysterieuze manier vertellen dat de hoofdpersoon een ongeluk krijgt. Maar daardoor is het weinig volgbaar.",
De parel der ontwetendheid - "Hm, het begint een beetje hakkelig, een ' en toen, en toen, en toen'. gevoel krijg ik ervan.",
Oma Theda's Herenboerderij - "Wow, wow, veel informatie even in een alinea over de schutting gegooid.. ik probeer mijn hartslag ff naar beneden te krijgen en door te lezen (en alles te snappen).",
Déjà Vu - oe interessante loup waar ze in terecht komen. Verwerking van het verhaal in de tekst vind ik mager. ,
alligators in de riolen - "hahahha. wat een verhaal he. Ik word heen en weer geslingerd tussen wat is dit voor een verhaal?!? en geniaal!?!.  Toch de fantastie, het vloeien van de tekst maakt het mij toch dat ik richting geniaal neig. Vandaar het hoge cijfer.",
Julian's hut - "Soms wat te lange zinnen. Dat is voor sommigen fijn, maar ik houd daar niet zo van. Maar de tekst vloeit, ik lees er doorheen ne wordt meegesleurd. Dus: toch echt een goed verhaal.",
De strategie van de stier - "Goede stijl van geschreven zinnen. Toch blijft de climax, of het conflict wat in het midden hangen. ",
Dat is dan vijfentwintig cent - "Oei, het begin is spannend, ik haak echt aan. Alleen als het in '40 afspeelt had ik prettiger gevonden  als ik dat eerder wist. De opbouw naar het moment dat het bloed begint te vloeien is ietwat te plotseling. Toch; de tekst leest prettig, het is een fijne vertelstem en de zinnen zijn goed geschreven, het is een rond verhaal. ",
Toverspreuk - "In de tweede alinea kom je erachter dat de verteller 7 is. Dat komt niet helemaal over uit de eerste. vertelstem is wat zwaar/ouder. Verder vind ik het een goede tekst, rond verhaal en fijn geschreven.",
Een zonovergoten dag - Gek genoeg kom ik niet helemaal in dit verhaal. Ik raak het hoofdpersonage enigszins kwijt en raak niet echt gehecht.,
Hou van mij - Ik raak verstrikt in de verhoudingen tussen deze personages in het verhaal. Is de hoofdverteller heel jong en is het een stiefmoeder? Of geliefden? Het mysterieuze maakt het verwarrend soms. Mag iets duidelijker dus...,
Nummer vijf - "Het is een literair sterke tekst, met soms wat verwarrende zinsconstructies (mijns inziens). Sterke zinnen wisselen af met chaotische en onrustige vormen. Toch intrigeert het verhaal me. Het roept vragen op. Ik zou meer willen lezen (een langer stuk hiervan). Wat meer inhoud zou me helpen er wat meer in te komen.  Kortom: potentie voor een wat langer kort verhaal.",
Huis - "Kleine unieke zinnen, prachtig vormgegeven. Ik houd ervan, vandaar mijn hoge score.",
Het stilte straatje - "Teksten waarin de schrijver 'of zo' gebruikt, krijg ik vaak de kriebels van. Dit is een stopwoordje die men wel uitspreekt, maar opschrijven.. nee dat vind ik neit echt passend. Het doet me haperen tijdens het lezen.  Ook vind ik het wat kinderlijk opgeschreven, veel stacato.",
Het treurige straatje van Katia S. - ,
Nachtdienst - "Op zich een goede tekst, maar soms wat te weinig details om het echt te snappen. Er mag soms wat meer info gegeven worden. Schrijfstijl is goed.",
Vrouwmens - "Slordige zinnen, maar die zou ik nog wel kunnen negeren als het qua stijl en verhaal goed was. Dat lekt ook. Het concept kan uitgewerkt worden, er zit een origineel idee in (graffiti die tot leven kan komen). Ik denk dat de schrijver nog even wat moet schaven om het rond en leesbaar te krijgen. Zeker ook het einde heroverwegen.", 
Marilyn Monroe - "Soms een verwarrende zijn/haar gebruik. Op zich een tekst die niet verkeerd is opgeschreven, alleen, ondanks de vrijscene, blijft het wat saai. Degelijke zinnen, netjes, maar wellicht té netjes.",
De vissers - "Op zich een mooi en sterk begin, een goede tekst. Toch mis ik wat diepgang. Het blijft een beetje vertellend, zonder dialogen, emoties of gevoelens van een van de personages. Die mis ik om er echt in te komen. Qua stijl heb ik niets op de tekst aan te merken.",
Balanceren - Mooi en kwetsbaar (om in thema te blijven). Mysterieus ook met al die stemmen. MOoi hoe de schrijver al die stemmen een stem heeft gegeven zonder dat het echt verwarrend werd. Knap gedaan.,
In tegenlicht - Een literair stuk met zo her en der wat poëtische knipogen. Mooie tekst. Mysterieus maar niet té.,
De overwinning - "Sterke opbouw, dat vooral. Je wordt erin gezogen
",
Arie - "Het einde, waar kwam dit vandaan? Verder; niets op aan te merken. Gewoon een goed stuk, je leert de hoofdpersonen goed kennen.
",
Rode rozen op maandagmorgen - Omschreven emoties Ipv het voelen ervan. Veel clichés in de tekst ook.,
Weekdier - "Weekdier: ik weet even niet wat ik hiervan moet vinden. Op zich een prettig leesbaar stuk, inhoudelijk wat absurd en filosofisch tegelijk. Lastig te volgen qua inhoud, goed te lezen qua tekst",
Het laatste schilderij - "Soms poëtische zinnen. Soms wat onwennige wijze van schrijven en lezen.
",
De olifant - "Zowel qua tekst als qua leesbaarheid en inhoud. Wat origineel gevonden en goed geschreven.
",
De weg kwijt - het is bijna onmogelijk om de weg kwijt te raken in deze tekst. Het is erg staccato geschreven helaas. De context en reden waarom het verhaal verteld moet worden is op zich helder. Misschien iets te helder.,
Het einde van de regenboog - ik kan hier niet zo veel over kwijt. Ik mis de clue en ik mis meer over de personages en een ronder verhaal:),
Leidseplein 22 februari 2022 - "goed en sterk verhaal. Soms mis ik wat dialoog of is het wat afstandelijk, maar overall: goed geschreven!",
Oplossing - ,
De like-schouwer - "Ik heb geen idee waarom maar ik kwam niet door deze tekst heen. Als je het over originaliteit van titel en inhoud hebt, wint deze tekst wel een prijs. wat een fantasie ging er los, wat een (zelfbedachte) termen en namen. Respect daarvoor... Toch. qua verhaal mag het wat compacter en wat eenvoudiger. En de introductie weer wat uitgebreider zodat je in die nieuwe wereld gezogen wordt...",
Race om Reem - "Sterke dialogen, hoge spanningsboog, die houdt aan en houdt lezers in het gareel",
Dienst - "Dit begint zo sterk, gaat dan in het midden naar een wat zwakker geheel. En eindigt weer goed! Rond verhaal, goed geschreven, pakkend onderwerp en clue.",
Afscheid - "Ik snap wel dat deze hoog scoorde, maar toch is het niet mijn favoriet. het is op zich een mooi klein moment van iemand die met pensioen gaat. Het gaat wat mij betreft net niet genoeg de diepte in.",
De schandlantaarn - "Het maakt me nieuwsgierig, het zijn mooie, sterke zinnen, interessante karakters, zit gewoon goed in elkaar. ",
Saharazand - "Deze tekst loopt lekker, je vliegt erdoorheen. Alleen is het soms wat verwarrend met droom versus realiteit, daar mag wel wat verduidelijking in komen. Verder: prima tekst, al zat deze niet mijn top 3.",

Jurylid #3

Spiegelbeeld - "Twee keer hetzelfde ritueel, twee keer op een heel andere manier beleefd. Het is een goed bedacht, leest lekker, maar is inhoudelijk te flets om op te vallen. Zowel hoe de vrouw zichzelf ziet als hoe de man naar haar kijkt staat bol van de open deuren."

Die kauwgom waar ze van hield - "´De vreemdste bedenkingen overvallen me, nu ik alle teruglees,´ lees ik in de eerste alinea. Dit maakt nieuwsgierig, maar het valt helaas tegen. Het is niet zozeer vreemd, maar vooral rommelig en amper de moeite waard. Het verhaal hangt als los zand aan elkaar."

De parakleet. - "Ongrijpbaar, tussen de regels door gruwelijk, mooi geschreven met een enkel typefoutje is dit heerlijk om te lezen. De schrijver heeft slechts enkele zinnen nodig om de lezer in zijn wereld te trekken. Nergens wordt duidelijk wat er precies speelt, waardoor de lezer geprikkeld wordt. Een prachtige inzending."

Groene pruimen - "Niet alleen heel kort, maar ook saai en voorspelbaar. Als je als schrijver een boodschap wil vertellen, probeer dit dan in het verhaal te verbergen. Dit gebeurt in dit verhaal jammer genoeg niet."

Dwalende geest: - "Het begint veelbelovend, maar het verhaal dooft al snel uit en het einde is vreselijk. Ik heb niets met verhalen als dit, sentimenteel en leeg. Op het punt dat ik het begin van een verhaal zou verwachten, stopt het."

Bondmeisje - "Een schattig liefdesverhaaltje, niet meer en zeker niet minder. Met genoegen gelezen, hoewel het totaal niet mijn genre is. Het verdient geen hoog cijfer, omdat het daarvoor te oppervlakkig is. Het leest echter wel prettig."

Zussen - "Een luchtig vakantieverhaaltje waarin niets spannends gebeurt. We zijn getuige van de laatste vakantiedagen, verloren of gewonnen liefde, drank en verder niet veel."

Vidal - "Deels is het intrigerend en mooi, deels is het zo zoet als een doorsnee kerstfilm. Het is zonder meer goed geschreven en bij vlagen ben ik betoverd door het verhaal. Uiteindelijk is het net niet goed genoeg."

IN EEN ANDERE WERELD - "We duiken in de wereld van een bijzonder creatief kind. Hoewel het soms grappig is, is de wirwar van halve verhaallijnen en plotse gebeurtenissen zo groot dat het amper leesbaar is. Het idee is heel leuk, de uitwerking laat veel te wensen over."

De slinger en de lamp - "Halverwege het verhaal weet je als lezer hoe het verhaal gaat eindigen. Niet alleen is dat iets te vroeg voor een goed verhaal, ook is het eind gewoonweg niet sterk. Er zijn veel woorden nodig voor een dun verhaal."

Herfst - "We kruipen in het hoofd van een kunstenares, ziet wat zij ziet en we worden meegenomen in haar hersenspinsels. Ik had goed zonder gekund. Het Duitse gedicht dan wel liedtekst hoort wat mij niet thuis in een Nederlandstalig verhaal, dit gooit voor mij definitief de deur dicht."

Race om Reem - "De laatste zin is waarschijnlijk een leugen, iets dat perfect bij het verhaal past. Het is een mengeling van een actiethriller en een aanklacht tegen het besnijden van jonge meisjes. Het actiegedeelte is enigszins gelukt, hoewel niet alles geloofwaardig is. De aanklacht tegen het besnijden is een stuk minder gelukt."

Vet - "We zitten gevangen in het hoofd van een vrouw met anorexia. Het is snel duidelijk, het komt bij mij niet echt binnen. Het lijkt te gemaakt te zijn, ze is daarvoor teveel met anderen en te weinig met zichzelf bezig. De laatste zin is triest, maar niet voldoende om het verhaal te redden."

Dienst - "We zijn getuige van een bevalling die helemaal verkeerd afloopt. Het is goed gedaan, de emoties komen goed over en het verhaal leest makkelijk."

Winterslaap - "Een gedicht, aardig tussen alle verhalen, maar niet mijn ding. De laatste zin is gewoonweg niet goed, het kan zo op een tegeltje. Laten we het er maar op houden dat ik liever proza lees."

STELEN IS ONGEMAK - "Je zal maar graag stelen en dat daar dan een verhaal over geschreven wordt. Het gegeven zou nog tot een geweldig verhaal kunnen leiden, dit gebeurt helaas niet. Het blijft vooral hangen in dit ene gegeven."

Ogen om niet snel te vergeten. - "De schrijfstijl is wat onbeholpen, het verhaal daardoor wat lastig leesbaar. Boeiend wil het ook nergens worden, zodat er niet veel overblijft om enthousiast over te zijn. Gewoonweg geen sterk verhaal."

Vertel me wat. - "We hoppen hier van personage naar personage zonder ze echt te leren kennen. De afstand tot deze personages is groot en de schrijver vindt het nodig om over zijn schrijverschap te praten. Dat laatste vind ik bijna altijd treurig om te lezen, zo ook dit keer."

Gisteren - "Een jongen van vijftien komt met een vriendinnetje op de plek waar hij ooit misbruikt is. Ik heb een dubbel gevoel bij het verhaal. Het is niet onaardig geschreven en het leest lekker weg. Dat de jongen en het meisje juist op die plek terechtkomen, voelt wat vergezocht. Het is een aardige inzending."

Zinken - "Soms is het prettig als een kort verhaal ook echt heel kort is. De inhoud is totaal niet boeiend, vind ik in elk geval. Niet alleen is de inhoud weinig boeiend, ook is het niet geweldig geschreven."

Afscheid - "Niet onaardig, maar ook niet geweldig. Het is een wat treurig verhaal wat maar door blijft kabbelen. Door dat kabbelen is de pijn minder dan het eigenlijk had moeten zijn. De inhoud wordt door de stijl van schrijven wat verdrongen, wat jammer is."

Supercel - "Een verhaal dat halverwege opeens een thriller lijkt te worden. Het komt zo onverwacht dat het niet past in het verhaal. Het verhaal gaat als een nachtkaars uit, het is vooral onsamenhangend en rommelig."

De schandlantaarn - "Met verbazing heb ik dit verhaal gelezen. De gekozen vorm kom ik wel vaker tegen in korte verhalen, veelal werkt het niet. In dit geval ook niet, het voelt wat flauw aan en vooral het einde is niet goed."

Onderweg - "Ik krijg er een verhaal voor terug, daarmee eindigt dit korte verhaal. Gezien de gelezen inhoud kan het niet veel voorstellen."

"Twee mannen met lange, witte baarden" - "Een kort, lief, maar nietszeggend verhaaltje. Het gaat over sinterklaas en kerst, de schrijver heeft maar een paar woorden nodig om een beeld te schetsen hoe jonge kinderen dit ervaren. Niet slecht, maar veel te weinig voor een wedstrijd als dit."

Littekens - "Het einde is weinig overtuigend, jarenlang houdt Taco zijn mond om dan door het zien van een visitekaartje direct alles te vertellen. Het hoofdpersonage zou in de echte wereld nooit zijn visitekaartje afgegeven hebben, zeker niet als hij is zoals door de schrijver beschreven. Dat laatste doet de schrijver trouwens heel goed, waardoor het verhaal nog enigszins te doen is."

Kauwgom - "Een verhaal dat eindeloos lang lijkt, het gaat over een vrouw die worstelt met haar relaties. Als het zo verteld wordt, is het niet boeiend."

Saharazand - "Een wat doorsnee verhaal dat aardig wegleest, maar geen geweldige indruk achterlaat. Het zit op zich aardig in elkaar, de inhoud is niet onaardig, maar het kabbelt net iets teveel om me echt te overtuigen."

In de regen - "Het verhaal lijkt maar niet in gang te komen, het einde is ronduit slecht. Als het einde wat beter was geweest, had het een krappe voldoende geweest, nu is het echt geen hoog cijfer waard."

Superster - "Halverwege dit verhaal weet je al wat er te gebeuren staat. Te voorspelbaar, te cliché en gewoonweg niet boeiend."

Het contract - "In eerste zinnen komt een aantal metaforen voorbij, in de rest van het verhaal kom ik deze amper meer tegen. Het voelt als indruk maken en bij mij werkt dit totaal niet, zeker als de metaforen er met de haren bijgesleept lijken te zijn. Het verhaal is verder wat flauw, vooral de laatste zin."

Ballet - "Een korte scene, veel meer is het niet. Niet onaardig, boeiend, maar te klein om tot een echt verhaal uit te groeien. Ik heb met veel plezier gelezen, dat dan weer wel."

Verbinding - "Heel rommelig geschreven en daardoor lastig te lezen verhaal. Het wil me niet grijpen, ik dwaal tijdens het lezen te vaak af."

Lockhart - "Ik vermoed dat de schrijver jong is, de schrijfstijl is in elk geval nog niet volwassen genoeg voor een leesbaar verhaal. Ik zie amper alinea’s en het verhaal is vrijwel achter elkaar door geschreven."

Alligators in de riolen - "Voor mij gaat het in de eerste eigenlijk al fout. De kleine hoop dat het een geniale wending gaat krijgen, wordt tijdens het lezen volledig de grond in geboord. Ik vind het verhaal niet prettig lezen, het zwabbert alle kanten op en de grap met het getal is verschrikkelijk flauw."

Julians hut - "Een verhaal over een boomhut en een ziek kind. Het is niet prettig geschreven en het verhaal raakt bij mij geen snaar. De schrijfstijl, zeker in de eerste alinea’s, is niet uitnodigend, waardoor het verhaal niet lekker leest. Geen geweldige inzending."

De treurige laatste dagen van Katia S. - "Een bijzonder verhaal dat op een rustige, prettige manier verteld wordt. Het hoofdpersonage zit met zichzelf in de knoop en de schrijver neemt ons op een overtuigende manier mee in haar gedachtegang."

Balanceren - "We kruipen in het hoofd van een complexe vrouw. Het lukt de schrijver om op een overtuigende wijze haar onzekerheid te beschrijven. Het blijkt uiteindelijk vooral een liefdesverhaal, zonder de bekende clichés waarin wat mij betreft alles klopt. Mooi geschreven en een einde dat mij aanspreekt."

Ìn tegenlicht - "Hoewel het verhaal keurig geschreven is, lukt het de schrijver niet om mij in het verhaal te trekken. Het voelt wat afstandelijk en de schrijver laat net iets te vaak zien verstand van kunst te hebben. Het verhaal zelf is inhoudelijk de moeite waard, het voelt vaak ongemakkelijk, dit aspect heeft de schrijver goed gedaan."

Jurylid #4

Bondmeisje - Het pakte mij niet. Ik had een spannend verhaal over een daadwerkelijk Bondmeisje verwacht. In dit verhaal zat geen enkele spanning.

De Parakleet - "Ik heb genoten van het verhaal. Ik werd meegenomen naar de leeggehaalde villa en voelde bijna de kou op mijn huid. De laatste alinea was interessant, vooral de zin: omdat wij niet alles weten, weten we niets. Dat is een uitspraak om over na te gaan denken."

De kauwgom waar ze van hield - "Dit verhaal trekt mij totaal niet. De auteur gebruikt woorden als pleonasmen, spitant en Gallicismen, wat totaal niet past bij de rest van het taalgebruik. Dialoog is slap en minimalistisch. En ik heb het verhaal niet volledig uitgelezen, het was veel te warrig. Misschien was dat de bedoeling, gezien de eerste zin van het verhaal."

Dwalende geest - "Leuk verhaal over een straatkatje. Vraag me wel af of een kat weet wat een gsm is. Het idee erachter is dat we elkaar wat meer moeten helpen. En dat verdient per definitie een grote pluim, natuurlijk. Het is lichte kost, leest makkelijk. Ik geef het geen heel hoog cijfer, omdat het vrij kort is en niet verdiepend genoeg."

Groene pruimen - "Dit verhaal stopte te vroeg. We verplaatsten ons van de zaterdagmarkt naar de gaskamers van een concentratiekamp in 223 woorden. En daar stopte het. Ik begrijp wat de auteur probeert te zeggen, maar omdat het snel na een abrupte wending stopt baal ik toch een beetje. Is de hoofdpersoon zelf een ‘groene pruim’, heeft hij/zij dingen meegemaakt waardoor hij/zij er zo aan denkt? Jammer, gemiste kans."

Spiegelbeeld - "Ik was bijna afgehaakt, maar ik dwong mijzelf om het uit te lezen. Ik word altijd heel onrustig wanneer er geen dialoog (of monoloog) in een verhaal is verwerkt. Het voelt als het opdreunen van een aantal bij elkaar gezochte zinnen. De tegenstelling van hoe de twee partners naar elkaar kijken is wel grappig, maar niet genoeg om het verhaal eruit te laten springen."

Zussen - Leuk geschreven. Luchtig en makkelijk leesbaar.

Winterslaap - Goed verhaal met een helder idee. Je wordt meegenomen naar die bevende Aarde met de ijzige wind. Ik las het met plezier.

Vet - "Het einde was anders dan verwacht, en gaf het verhaal een totaal andere draai. Goed bedacht"

Stelen is ongemak - Veel lange zinnen. Het verhaal loopt daardoor niet soepel. Persoonlijk pakt het mij ook niet.

Race om Reem - "Ik hoopte dat de mentor niet te laat zou komen, en gelukkig voor Reem was dat ook het geval. Een heftige race tegen de klok. Goed verhaal, spanning was voelbaar. Een van de betere korte verhalen die ik gelezen heb."

Herfst - "Persoonlijk vond ik het geen pakkend verhaal. De hoofdpersoon moest denk ik verward overkomen, maar het duurde te lang allemaal. Daardoor had ik moeite om het tot het einde te lezen."

Dienst - "Heftig verhaal, wat je direct bij de keel grijpt. Ik moest er even van bijkomen, zo echt leek het wel. Zeer sterk geschreven."

De slinger en de lamp - "Ik snap de gedachte achter het verhaal, maar het komt er niet uit. Wellicht zou de feitelijke aap eerder uit de spreekwoordelijke mouw moeten komen zodat we Iris’ reactie konden peilen."

Ogen om niet snel te vergeten - "Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk volkomen hysterisch en angstig zijn van een ritje door een spookhuis. De clou kwam voor mij persoonlijk niet als een verrassing. Daar ontbrak het in dit verhaal aan. Alsof ik een dagboek van een verslaafde kermisganger lees. Saai. Jammer, want er zit meer in."

Vertel me wat - Het begin is saai. Het duurt veel te lang en er worden veel te lange zinnen gebruikt. Soms beslaat één zin wel een hele alinea. Dat maakt het niet echt vlot en prettig om te lezen. Ik betrapte mijzelf er dan ook op dat ik verveeld naar het einde scrolde. Helaas kwam ook daar geen spetterende laatste alinea of zin.

Gisteren - Mooie beschrijvende tekst. Ik werd meegezogen in het verhaal en kon mij dat huisje in het bos voorstellen. De worstelingen van Tim komen ook goed uit de verf.

Zinken - "Kort en bondig. Interessante kronkel, die precies lang genoeg duurt. Het zou verkeerd zijn om hier uitgebreid op door te gaan. Zo is het goed. Goed beschreven."

Afscheid - "De arme man. Gevangen in zo’n slechte relatie. Mooi, zielig, verhaal. Met een leuk einde."

Schandlantaarn - 

Supercel - Spannend tot het einde. 

Onderweg - "Grappig idee,maar een beetje magere uitvoering"

Langskomen - pakte nooit echt

Twee mannen met witte baarden - "Simpel. Het was te lezen, maar niet leuk. Ik vroeg mij continu af wanneer het verhaal echt zou beginnen"

Littekens - Het verhaal was vrij chaotisch op sommige momenten. Ik had daardoor moeite om mijn concentratie er bij te houden. Dat is nooit een goed teken.


Jurylid #5

Zuidaswolven - "Verhaal vol metaforen en vergelijkingen. Eat or be eaten. Wel intrigerend en niet slecht geschreven, maar buiten de studentenwereld met al z'n eigenaardigheden lastig op echte waarde te schatten."

Vampier op het strand schrijven - "Al vanaf de titel: ronduit slecht, op alle fronten"

De zomer ontnomen - "Goed verhaal. Indringend geschreven, mooi opgebouwd naar een triest einde. Een verhaal wat blijft hangen en waarvan je wil weten hoe het verder gaat met de persoon in kwestie"

De parel der onwetendheid - "Fictie en non-fictie, verleden heden en toekomst, alles wordt door elkaar gebruikt maar niet op een prettige manier. Tel daarbij op de grammaticale missers en het ronduit slecht in elkaar zittend plot. Een sprookje in een erg slecht jasje. "

Oma Theda's Herenboerderij - "Mooi verhaal, fijn geschreven en leest lekker. De laatste alinea echter, doet wat afgeraffeld en een tikje ongeloofwaardig aan. Wat jammer is."

Déja vu - Zit slecht in elkaar. 

Alligators in de riolen - "Een echt verhalend verhaal is dit niet. Meer de mijmeringen en hersenspinsels van een man met issues en een verslag vol feiten. Er zit een opdracht in verwerkt, waardoor je blijft lezen naar het einde toe. Die ietwat voorspelbaar maar toch nog verrassend is, ook door de laatste zwartgallige beweringen (misschien moet ik eens op internet gaan speuren....;-)). De schrijfstijl, de opbouw en de inhoud blijven het hele verslag boeiend en anders. Ik heb het graag gelezen"

Julians hut - Een rouwprces omgezet in een prachtig en rauw verhaal

De strategie van de stier - Amusant

Dat is dan vijfentwintig cent - " Wat hoogdravend, weinig verrassend. Tijdsetting doet vreemd aan. Verhaal boeit me gewoon niet genoeg"

Toverspreuk - Rommelig en kinderlijk. Geen samenhangend verhaal. 

Een zonovergoten dag - "Wat een toevalligheden: Buren die allebei kleurenblind zijn. Twee huizen met een holle boom die vrijwel tegelijk ineens gekapt worden.  Daarbij: Jenny is doofstom maar herinnert zich wel waar de buschauffeur het over had? Verwarrend en teveel bij elkaar verzonnen feitjes. Het plot echter, de beschrijving van de boom het zagen enerzijds en de pijn van Jenny in (welke) boom anderszijds redden het geheel een beetje."

Hou van mij - "Ondanks wat schrijffoutjes hier en daar raakt het verhaal me. Gevoelig, triest en intiem"

Nummer vijf - Indringend en goed ge- en beschreven persoonlijk verhaal

Huis - Ontroerend

Het stilte straatje - "Zit slecht in elkaar, inhoud is zouteloos en verhaal leest niet lekker"

De treurige laatste dagen van Katia S. - "Treurig is het verhaal zeker. Mooi opgebouwd, bijna op zichzelf al een muziekstuk, en goed geschreven"

Nachtdienst - "Ik word er niet warm of koud van, vind het niet goed en niet slecht"

Vrouwmens - "Leuk om te lezen, maar het einde is te afgeraffeld en bizar"

Marilyn Monroe - Niet veel aan

De vissers - "Moet denkelijk spannend zijn, maar wordt het nergens"

Balanceren - "Lastig te beoordelen. Dit is niet zomaar een verhaal. Het is een persoonlijk relaas van een innerlijke strijd op meerdere fronten. Schrijnend, hier en daar ronduit warrig, maar boeiend is het wel. "

In tegenlicht - Prachtig geschreven

De overwinning - 

Arie - "Aardig, maar niet meer dan dat. Wel een leuke plottwist"

Flora - 

Weekdier - Bijzonder en fantastisch verhaal. Jammer dat sommige zinnen zo ontzettend lang zijn. Verder heb ik ervan genoten

Het laatste schilderij - "Onsamenhangend, de grammaticale missers maken het er niet beter op. "

De olifant - "Ligt er te dik bovenop, is waarschijnlijk de bedoeling, maar het is erg gekunsteld geschreven. Spreekwoorden op een rij gezet en daar een verhaal omheen verzonnen? in ieder geval niet aan mij besteed"

De weg kwijt - "Aardig plot, al gaat het een beetje alle kanten op. Toch is het een redelijk geschreven verhaal"

Het einde van de regenboog - Leuk en origineel. Fijn geschreven

Leidseplein 22 februari 2022 - Feit en fictie door elkaar gemengd? Eigen inbreng gegeven aan een waar gebeurd ernstig gijzelincident? Een verslag van een insider en getracht om er een verhaal omheen te schrijven? Al met al is dit een verslag waarin werkelijke en ernstige feiten zijn verwerkt welke op internet staan in een samenvatting van een persconferentie van de politie. Ik kan dit niet beoordelen als een verhaal.

Oplossing - "Persoonlijk relaas, aardig weergegeven"

De like-schouwer - "Futuristisch, bizar en met vaart en veel fantasie geschreven. Het is niet echt mijn genre, maar het leest lekker en zit goed in elkaar. "

Race om Reem - "Voor mij de absolute winnaar. Met vaart geschreven. Letterlijk. Ik zát in de bijrijdersstoel, op het puntje ervan, en maakte alles van dichtbij mee.. De onmacht van de ik-persoon, haar frustratie, haar eigen ervaring en de gevolgen ervan, de algehele schokkende cultuurgebruiken. Het verhaal raakt, ontroert en is erg goed geschreven. Chapeau."

Dienst - "Niet slecht geschreven, dit verslag van een bevalling wat niet goed af loopt. Maar ondanks de trieste inhoud van het verhaal, raakt het me niet helemaal. Sommige woordkeuzes, loop van de zinnen, het beschouwende karakter. Het leidt me af en ik kom er niet in, ook al heb ik het twee keer gelezen. "

De schandlantaarn - "Beetje bizar, maar topverhaal. "

Saharazand - "Het hele verhaal boeit en leest fijn. Het is gevoelig en indringend. Je zou de hoofdpersoon een schop onder z'n kont willen geven, tegelijkertijd heb je zo met hem te doen. Dat metaforische zand wat tegelijkertijd echt aanwezig is, geeft zijn situatie en mentale toestand heel duidelijk weer. Graag gelezen!"

Jurylid #6

Zuidaswolven - "De dreiging in het verhaal groeit, door de wisseling tussen 'droge' feiten over wolven en de gebeurtenissen. Deze zijn vooral impliciet omschreven, wat mooi is gedaan. Het verhaal voert naar een ontknoping, die wat mij betreft iets krachtiger neergezet had mogen worden. "

vampier op het strand schrijven - "Sprookjesachtig verhaal. Het lijkt een verhaal voor een jong publiek. De gebeurtenissen met de vampier en zeenimf gaan vlot, wat fijn leest. Het zou nog prettiger lezen als er wat witregels geplaatst worden. Ook worden er veel bijvoeglijk naamwoorden gebruikt: kleine, houten, blauwe, etc. Dat haalt de vlotheid er voor mij weer een beetje uit. "

De zomer ontnomen - "Ik snap het verhaal niet goed. De ik vindt liefde in Tobias (door haar vader georkestreerd, toch is hij jaloers?), ze is zwanger (dat ontdekt ze in het ziekenhuis?), stapt vol geluk op de fiets om het hem te gaan vertellen, en fietst dan opzettelijk de Amstel in? Of heeft ze een ongeluk? Dat laatste haal ik dan niet goed uit de tekst. Los hiervan: goede afwisseling van dialoog, gebeurtenissen en gedachten. Het verhaal keuvelt wel een beetje naar mijn mening, bv de ontmoeting lijkt niet heel relevant, ook de ontwikkelingen daarna zijn niet heel bijzonder. Ik mis wat de ik-persoon ervan vindt. Dat komt vooral in de 1e en laatste alinea naar voren, die ik het sterkt vind."

De parel der onwetendheid - "Een sprookje waarin klassieke elementen, zoals een koningin, schat en hebzucht samengaan met een moraal over visserij en de plastic soep. Het verhaal is wat rommelig, waardoor het lastig te volgen is. Er worden veel dingen geïntroduceerd, maar niet allemaal uitgewerkt. Bv het oerwoud der mysterie, dat klinkt heel interessant en wordt een paar keer genoemd, maar we leren er vrij weinig over. Ook is de volgorde van de gebeurtenissen onduidelijk. We springen vooruit en achteruit in de tijd, en het verhaal wisselt daarbij ook van tegenwoordige tijd en verleden tijd schrijfwijze. Ik vind dat het verhaal interessante ingredienten heeft, maar de uitwerking kan beter. Nu zijn het 3 losse, halve verhalen: over Alana, over de farao, en over Ariel. Advies: kies 1 van deze verhalen en werk het goed uit."

Oma Theda's Herenboerderij - "Erg leuk verhaal. Een inkijkje in het leven van de onveranderlijke en, zoals blijkt, bijna onverwoestbare oma Theda en haar levensopvattingen. Het gebruik van het algemene 'wij' geeft het verhaal iets definitiefs: alle kleinkinderen, die wel van elkaar verschillen, denken er wat oma Theda betreft hetzelfde over, dus zo zal het wel zijn. Leuke plot en goed uitgewerkt. Fijne verdeling in paragrafen, wel is het soms wat struikelen over de lange zinnen, die wat mij betreft wat meer mogen afgewisseld met kortere zinnen om zo een cadans te creëren tijdens het lezen. Nu leest het wat stroef, wat afdoet aan de inhoud."

Déjà vu - "Het verhaal begint middenin de actie: een donker bos, een aantal leerlingen die de weg moeten vinden. Dat zet meteen goed de toon, spannend. Daarna blijft het helaas wat oppervlakkig. Het wordt niet duidelijk wie ze zijn, ik mis wat achtergrond. Het wordt wel duidelijk dat er een soort loop bezig is, die het extra spannend maakt. Maar als lezer is niet goed duidelijk of de personen in het verhaal dat nou ook doorhebben, of half, of niet. Dat haalt weer wat van de spanning weg. Je zou bijvoorbeeld kunnen laten zien wat het met de leerlingen doet, dat ze steeds de bosopwachter tegenkomen, of dat er iets griezeligs aan de hand is."

alligators in de riolen - "Verhaal begint pakkend doordat de schrijver de lezer direct aanspreekt en een opdracht meegeeft. Tijdens het lezen vraag je je steeds af waar dat toe leidt, en hoe het samenkomt met de rest. Het verhaal zelf gaat wat van de hak op de tak. Er wordt een beeld geschetst van iemand die alle broodje aap onzinverhalen heeft meegemaakt, maar daar op het einde zelf niet meer in wil geloven. Het einde vind ik sterk, je proef goed de gevoelens van de hoofdpersoon. Het middenstuk vind ik wat lastiger te volgen. Bv door de nadruk op de PR-consulent en de dokter, word je als lezer op het verkeerde been gezet. De vergelijking tussen sprookjes en needle spiking valt dan wat uit de lucht."

Julians hut - "Heel mooi verhaal. De eerste zin brengt emotionele spanning en trekt je direct het verhaal in. Als lezer kom je er langzaam achter wat er gebeurd is. Het verhaal is erg rijk aan metaforen, maar omdat ze kort en beeldend zijn, dragen ze bij aan de kracht ervan. Zeer beeldend. Ik vind het alleen wat aan de lange kant, het stukje herinneringen na de confrontatie met de buren had korter en krachtiger gemogen. We leren daarin als lezer niet iets nieuws. Ook de motivatie voor de boomhut, waarom die moest komen, was als lezer in het stukje daarvoor al duidelijk en had van mij niet expliciet uitgeschreven hoeven worden."

De Strategie van de Stier - "Leuk verhaal, je vraagt je meteen af wat Jacob aan het doen is. Gaandeweg wordt duidelijk dat het waarschijnlijk iets heel knulligs is, gezien zijn karakter, maar je vraagt je tot de laatste zinnen toch af wat het dan is. En de schrijver beloont met een bevredigend antwoord. Vlotte schrijfstijl, het karakter van Jacob is snel goed neergezet, zowel door zijn eigen gedachten als door de ogen van de Franse ex-vrouw."

Dat is dan vijfentwintig cent - "Interessant idee. In korte tijd wordt er een sfeer geschept, erg beschrijvend, maar misschien zijn de straatnamen voor de lezer in zo'n kort verhaal iets minder interessant. Later in het verhaal is er bijna geen omschrijving meer over. De ik-persoon handelt onvoorspelbaar: het ene moment voelt hij zich geweldig, dan hongerig, dan vermoordt hij de man - zonder dat we goed weten waarom, wat triggert hem zo? Misschien is het heel normaal voor deze persoon? Dat blijkt niet zo, want het schuldgevoel drukt jarenlang op hem. De gebeurtenissen komen nu wat uit de lucht vallen, zijn onwaarschijnlijk."

Toverspreuk - "Aardig idee, de uitwerking kan beter. Je probeert je een beeld te vormen van de ik-figuur: iemand zonder vrienden, die neuriet naar de wolken en kraaiengekras omschrijft als 'Alsof mijn vrienden met hun zangpoging willen helpen om de stilte te verdrijven die al een jaar in ons huis hangt'. Dan lees je dat het om een 8-jarig kind gaat. De beschrijvingen/gedachten kloppen daar niet mee. Iemand van 8 denkt niet over zichzelf dat ze 'teentjes' en 'laarsjes' heeft (ik neem aan regenlaarzen) en tegelijkertijd dat 'slierten herinnering om voorrang vechten met de klanken van Stomae'. De laatste alinea vind ik goed, ik begrijp alleen de medaille niet."

Een zonovergoten dag - "Leuk dat het Halloween-thema gekozen is bij iets wat een luguber erhaal lijkt te worden. Het is alleen niet helemaal duidelijk vanuit welk oogpunt het verhaal is geschreven, en dit lijkt gedurende het verhaal ook te wisselen. De oplossing dat Ralph kleurenblind moet zijn, komt wat stuntelig over. Bepaalde dingen zijn wat vergezocht: dat Ralph niet gaat kijken wat er in de boom zit, dat er blijkbaar 2 holle bomen naast elkaar staan, dat er meerdere wespen naar binnen vliegen. Dit maakt het wel een grappig verhaal maar niet heel sterk."

Hou van mij - "Goed begin van het verhaal, gelijk spanning. Erg zintuiglijk omschrijving, je zit er hierdoor goed in als lezer. Vanaf het moment van de confrontatie neemt de geloofwaardigheid wel sterk af. Is dit echt de manier waarop je zo'n openbaring doet? Dan moet de ik-persoon wel erg verward zijn, dat was vast al opgevallen. De flashback maakt wel duidelijk dat de ik-persoon getroubleerd is, maar het einde stelt voor vragen die niet beantwoord worden. Misschien had ook nog verteld kunnen worden wat deze afwijzing met de hoofdpersoon doet, nu zien we alleen de dialoog."

Nummer vijf - "Goed geschreven, ik mis alleen een plot, iets wat de boel op scherp zet. Nu is het vooral een vermelding van gebeurtenissen. Alleen de laatste zin hint naar meer, die wekt de interesse op, maar dan is het afgelopen. Ik mis spanning of een wending"

Huis - "Interessant verhaal, verrassend. Het vertelperspectief is soms wat onduidelijk, vooral de 1e en 2e zin na elkaar. De vrees van de hoofdpersoon is goed weergegeven, terwijl het verhaal kort en vlot blijft. Ik zou wel denken dat het genezen van kanker iets van vreugde met zich meebrengt, niet alleen de teleurstelling om alle fijne dingen uit het ziekenhuis te moeten verlaten."

Het Stille Straatje - "Feelgood-verhaal dat vooral inspeelt op de gevoelens van de hoofdpersonen. Er gebeurt niet bijzonder veel, weinig spanning. Ik zou proberen het verhaal wat spannender te maken of in te korten. Let ook op spelling en grammatica en kies of je alles in de tegenwoordige tijd zet of de verleden tijd, niet door elkaar"

De treurige laatste dagen van Katia S. - "Goed geschreven verhaal. De droefgeestigheid is goed te proeven. Hoofdpersoon is mooi neergezet, ik kan me goed in haar inleven. De details in het verhaal zorgen er wel voor dat ik iets spannenders/dramatischers verwachtte. De teleurstelling van de hoofdpersoon aan het einde is goed voelbaar. Voor mij had er wel wat dialoog of meer actie in het verhaal gemogen om voor wat afwisseling te zorgen. Nu zijn zowel de inhoud als de vorm wat zwaar."

Nachtdienst - "Vlot geschreven verhaal met bijna alleen dialoog, weinig setting of achtergrond. Twee herkenbare types worden snel neergezet. De dialoog is soms wat uitleggerig, je zou verwachten dat ze best veel van wat er besproken wordt al weten, dus waarom zouden ze het dan nog noemen. Leuk einde dat niet over de top is."

Vrouwmens - "Verwarrend verhaal. Eerst gaat het over de graffiti waar de hoofdpersoon van op hol raakt. Hij zoekt de artieste op, is het dus een zelfportret? Hij bereidt zich voor op haar komst, maar verwacht hij een echt persoon? Blijkbaar wel, waarom zou anders de lage instap van de auto ertoe doen. Heeft hij momenteel al een partner of niet? Hij vindt de artieste, ze zitten samen aan tafel - haar foto op het laptopscherm? Op het einde komt zijn wens toch uit? Fantasierijk maar onduidelijk."

Marilyn Monroe  - "In de eerste regel gaat het over Lynn, in de 2e over 'haar', maar blijkbaar is dat een andere vrouw, die alleen niet is geïntroduceerd. Daardoor moest ik het begin een paar keer opnieuw lezen voor ik het begreep. Het verhaal is wel vlot geschreven, alleen weinig geloofwaardig, ook mis ik een klik met de hoofdpersoon. Er gebeurt wel vanalles, maar we weten niet wat de hoofdpersoon ervan vindt, dit maakt het nogal afstandelijk. Ik begrijp de rol van de barkeeper ook niet helemaal, hij faciliteert de ontmoeting? Dat blijft onduidelijk."

De vissers - "Beetje oubollig geschreven verhaal. Leuk idee, vlot beschreven. De clou komt wel snel naar voren, misschien had de spanning nog wat opgebouwd kunnen worden. "

Balanceren - "Heel sterk verhaal. Mooi verteld vanuit de hoofdpersoon, we horen al haar gedachten en gevoelens. Als lezer word je deelgenoot van haar worsteling. Met vallen en opstaan en zonder perfect einde, wel met de hoop dat er een kans is dat er verbetering mogelijk is."

In tegenlicht - "Het verhaal ontvouwt zich heel langzaam uit de uitgebreide, gedetailleerde beschrijvingen. Deze zijn mooi en beeldend, maar slaan soms over naar te uitgebreid en langdradig. De zinnen worden soms een stuwmeer aan bijzinnen en opsommingen, waardoor de boodschap wat verdwijnt. "

De Overwinning - "Door een post-apocalyptische wereld te scheppen, ben ik als lezer meteen geïntereseerd: wat is er hier gebeurd? Het verhaal is vlot geschreven, veel handelingen en ook gedachten van de hoofdpersoon. Het terugkerend thema 'maar goed dat ik die persoon heb ontslagen' is een leuke herhaling. De zinnen zijn simpel en beschrijvend. Interessante plot, redelijk goed uitgewerkt."

Arie - "De personages in dit verhaal lijken goed uitgewerkt te zijn, alsof de lezer ze echt kent. Toch houdt het verhaal me op afstand. De eerste zin is in het hier en nu, daarna volgt een groot deel terugblik/vertelling over de jaren ervoor. Dat maakt het voor mij passief, je wacht als lezer totdat we weer in het hier en nu zijn. Het lijkt alsof je vooral achtergrondinformatie leest. Het is nu erg vertellend, je bent er als lezer niet direct bij aanwezig."

Roze Rozen op Maandagmorgen - "Kort, vlot verhaal. De schrijfstijl heeft iets grappigs. Het verhaal zelf is een mix tussen een sprookje en en dagboek-entry. De dialogen en reactie van de hoofdpersoon op het feit dat ze een godin tegen het lijf loopt, zijn wel erg onwaarschijnlijk. Het is wel een lief verhaal."

Weekdier - "Bijzonder verhaal. Erg prettig geschreven. Er wordt op zeer goede wijze een sfeer geschapen, heel beeldend. Daarna een bizarre droom, waarbij je je dit onvoorstelbare toch goed kan voorstellen. Een rare hersenkronkel uitstekend uitgeschreven tot boeiend verhaal."

Het laatste schilderij - "Het verhaal doet me denken aan een blog gegoten in een verhaalvorm, dit pakt mij niet zo."

De olifant - "Grappig verhaaltje. Alleen wat jammer dat alles in een conversatie is gestopt die uit heel veel tekst bestaat. Dat voelt erg onnatuurlijk en had wat mij betreft ook gewoon een beschrijving kunnen zijn. Los daarvan leuk, goede eindzin."

De weg kwijt - "Ik voel afstand tot de hoofdpersoon doordat alles heel beschrijvend is, in de 3e persoon enkelvoud. Ik lees over haar, in plaats van dat ik het vanuit haar beleef. Voor mij voelt het dan alsof er veel achtergrondinfo wordt gegeven en er nog iets moet gaan gebeuren op het eind. Ook de ontmoeting in de bus wordt wat afstandelijk beschreven."

Het einde van de regenboog - Verrassend en nieuw. Er gebeurt wel veel en niet alles is even duidelijk.

Leidseplein 22 februari 2022 - "Het verhaal kon me niet echt pakken. De shoarma die steeds terugkomt vind ik afleidend. Er gebeurt ook niet heel veel, weinig spanning. De laatste alinea vond ik het interessantst."

Oplossing - "Mooi verhaal, erg persoonlijk. De eerste paar zinnen over de tv voet vind ik niet iets toevoegen. Verder een mooie beschrijving van een persoon, goede en slechte kanten."

De like-schouwer - "Interessant verhaal! Er wordt een boeiende nieuwe wereld geschapen. De gebeurtenissen in het verhaal zijn soms wat moeilijk te volgen. Het lijkt alsof de schrijver erg bekend is met deze wereld, als lezer is het erg veel nieuwe info in kleurrijke zinnen met veel bijvoeglijke naamwoorden. Dat maakt het lastig te volgen. Ik zou geïnteresseerd zijn in een wat langer verhaal in deze wereld met meer opbouw."

Race om Reem - "Prachtig verhaal over iets controversieels. Gevoelig beschreven, als lezer voel je mee omdat er echt iets op het spel staat. De actie en gedachten van de hoofdpersoon wisselen elkaar mooi af, angst en spanning zijn echt voelbaar. "

Dienst - "Hartverscheurend verhaal. Rauw, de hoofdpersoon beschrijft het zo vanuit haar eigen hoofd, alsof het niet aan de lezer gericht is maar aan zichzelf, en ze bespaart zichzelf niet, neemt geen blad voor de mond. Prachtig geschreven."

Afscheid - "De wat passieve houding van de hoofdpersoon irriteert me, je hoopt dat hij aan het einde een wat drastischere actie onderneemt maar dat gebeurt niet. Maakt het wel realistischer, maar minder spannend of boeiend."

De Schandlantaarn - "Interessant vertelperspectief, helaas vind ik het gaandeweg meer afdoen aan het verhaal dan toevoegen. De gedachten van de hoofdpersoon zijn boeiend, de ophemeling van de Mo ergens wel logisch maar voelt toch wat geforceerd. Verder erg goed geschreven verhaal"

Saharazand - Boeiend geschreven verhaal over een dieptepunt bereiken en er weer bovenop krabbelen. Fijne schrijfstijl.


Jurylid #7

Dwalende geest - Ontroerend verhaaltje over een zwerver die uiteindelijk een straatkat blijkt te zijn. Sterke slotzin!
Groene pruimen - "Meer een statement dan een verhaal. Wel goed geschreven, goed bedacht, mooie boodschap!"
Spiegelbeeld - "Leuke perspectiefwisseling tussen man en vrouw over hoe zij ieder naar de vrouw en ouder worden kijken. Jammer dat dit niet verder uitgewerkt wordt in een langer verhaal, waarin beide perspectieven met elkaar geconfronteerd worden, waardoor er dingen gaan gebeuren."
Herfst - "Verhaal over ouder worden, vergeetachtig worden, dingen van vroeger wel messcherp herinneren. Typische 'kunstenaarssfeer'. Dicht op de huid geschreven, alsof je met de hoofdpersoon meeloopt."
In een andere wereld - "Wel grappig verhaaltje over een opa en zijn kleindochter die allerlei onwerkelijke dingen beleven. Alleen wordt niet uitgelegd hoe dat dan allemaal kan, de dingen gebeuren gewoon, zonder enige context. Is het Julia die al die typetjes speelt, of komen die ergens anders vandaan? Hoe kan er ineens ijs liggen bij opa in de tuin? Zijn de tijger en de leeuw echt of zijn die er alleen in de fantasie van Julia? Dit moet veel beter uitgewerkt worden, zodat de lezer begrijpt waar de wonderlijke gebeurtenissen uit voorkomen en waar deze toe dienen. Dan bouw je spanning op in het verhaal."
Langskomen - "Wel aardig verhaal over Clara, een Belgische dierenarts in Afrika, verlangend naar man, gezin, levensgeluk. Peter, de Duitse dierenarts die zij via haar werk ontmoet, blijkt uiteindelijk niet de ware. Verhaal blijft wat steken in het ontwikkelingswerk dat ze doen en is nogal beschrijvend. Wat er tussen Clara en Peter ontstaat en zich ontwikkelt, krijg je als lezer weinig van mee. Dat maakt het moeilijk om met ze mee te leven. Het blijft allemaal aan de oppervlakte en mist raffinement."
De schandlantaarn - Zeer goed geschreven verhaal waarin de psychologie van de kouwe grond waarmee mensen elkaar beoordelen en veroordelen op vermakelijke en herkenbare wijze op de hak wordt genomen.
Onderweg - "Goed idee voor een verhaal, maar dan moet het wel veel beter uitgewerkt worden. Het blijft nu erg in het anecdotische steken, op het flauwe af. Auteur kan wel schrijven, dus doe een nieuwe poging zou ik zeggen."
Zinken - "Interessant gegeven, had veel meer ingezeten als het verder was uitgewerkt. Waarom beeldt hoofdpersoon zich in dat ze hem in het water duwen? Waarom denkt hij na of hij zou zwemmen of zich zou laten zakken? Waarom is alles altijd zijn eigen schuld? Er is veel ruimte voor psychologie. Nu wordt er teveel aan de verbeelding van de lezer overgelaten."
Ogen om niet snel te vergeten - "Goed geschreven, maar de ontknoping maakt niet echt duidelijk dat dit verhaal blijkbaar in een spookhuis speelt, vanwaaruit hoofdpersoon in zijn karretje een persoon of draak met enge ogen ziet. Zeker in het begin kun je makkelijk denken dat hij de enge persoon vanuit zijn auto op weg naar huis ziet, telkens op hetzelfde punt. Je vraagt je als lezer wel af waarom een volwassen iemand iedere dag naar het spookhuis gaat, daar zo naar verlangt en waarom dit op zijn werk zelfs het gesprek van de dag is. Dat wordt niet uitgelegd."
Vet - "Goed geschreven, je ziet het gebeuren! Sterk slot, omdat Maike maar 46 kilo blijkt te wegen, terwijl je de hele tijd de indruk krijgt dat ze moddervet is. En dat ze daarom ook nog in huilen uitbarst. Jammer dat de ontmoeting met de dikke jongen niet verder wordt uitgewerkt. Hij lijkt een zorgzaam iemand die haar van haar vetcomplex af had kunnen helpen. Wie weet wat er nog uit voort had kunnen komen."
Superster - "Fantastisch begin, zeer goed geschreven en dan zo'n onwaarschijnlijk einde, echt heel zonde! Bij 'Jens helpt me wel snel aan een helicopter' (Bram) gaat het fout. Waarom belt Bram de politie niet, Mila ligt immers half bewusteloos in het ziekenhuis. Het heeft helemaal geen zin om een helicopter te huren om naar Berlijn te komen (wat ook niet bij zijn leefpatroon past). Dan die vader. Eerst zijn vrouw vermoorden, dat kan ik me nog voorstellen vanuit zijn gezichtspunt, want dan heeft hij zijn supersterdochter voor zichzelf alleen. Maar door zijn dochter ook te vermoorden verliest hij zijn goudmijn die hem de aandacht geeft waar hij zo naar verlangt. Alleen een echte psychopaat zou dat doen, iemand die behagen schept in het moorden om te moorden. Het plot had wel geklopt als de vader zijn dochter afhankelijk zou maken door haar te drogeren, maar dan net zover dat ze nog wel kan optreden. Het had ook geklopt als hij Bram had vermoord, want die is een sta-in-de-weg voor hem aan het worden. "
Saharazand - Prachtig verhaal! Je voelt van begin tot het einde met hoofdpersoon mee in zijn ellende. Mooie beeldfiguren van de vage persoon in de duinen en het zweefvliegtuig. Mooi hoe het zand alle gebeurtenissen met elkaar verbindt. Potentiële winnaar!
Kauwgom - "Mooi verhaal, het neemt je helemaal mee in al die relatiestress van hoofdpersoon en haar vriendin Marcia, waarbij hoofdpersoon het serieus meent en Marcia relaties als een soort tijdverdrijf ziet. Vlot geschreven, met humor."
Afscheid - "Goed geschreven fraai begin van een verhaal dat veel langer moet zijn om alles eruit te halen wat er in zit. Stapt hoofdpersoon op de boot? Gaan ze hem missen op zijn afscheid? Hoe reageert zijn vrouw? Wat verandert die boottocht aan het leven van hoofdpersoon? Enz. Nu stopt het verhaal te abrupt, met teveel losse eindjes."
Lockhart - "Bloederig begin van wat nog een verhaal moet worden, moet nog stevig aan gewerkt worden, zowel qua inhoud als qua stijl."
Ballet - "Herkenbaar, je ziet het voor je!"
Het contract - "Bizar, je moet er van houden. Goed geschreven verder."
In de regen - Goed geschreven verhaal over een puberende meid die haar draai niet kan vinden. Je ziet de gebeurtenissen voor je. Mooie sfeertekening!
"Twee mannen met lange, witte baarden" - "Auteur kan goed schrijven, maar dit verhaal komt niet echt uit de verf. Afloop is nogal voorspelbaar en komt te snel. Meer een aardig begin dan een verhaal. Tom is zoveel volwassener dan Jan dat een leeftijdsverschil van slechts een jaar niet realistisch is."
Littekens - "Nogal warrig verhaal dat abrupt stopt zonder slot. Verhaal mist een duidelijke structuur waardoor de gebeurtenissen wat door elkaar heen lopen en het niet altijd duidelijk is wie wie is en waar het op dat moment over gaat. Net op het moment dat alles betekenis kan gaan krijgen stopt het. Dit verhaal kan zeker wat worden, als er nog eens flink aan gewerkt wordt."
Balanceren - "Goed geschreven, maar qua verloop van de gebeurtenissen niet te volgen. Je kunt alleen maar raden wat hier gebeurt en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook als je schrijft over iemand die in de war is, moet een verhaal structuur hebben en te volgen zijn voor de lezer. "
De treurige laatste dagen van Katia S. - "Heel mooi geschreven verhaal over een doodeenzame vrouw van 61 jaar die zich verliest in fantasietjes over haar 17-jarige student. Nogal zwaar aangezet in het geheel van sterfgevallen in haar familie. Het slot is nogal vaag. Pleegt Katia nu zelfmoord of niet? Moet beter uitgewerkt worden. Er hangt wel een treurige sfeer in het verhaal, die goed is getroffen!"
Julians hut - "Mooi, aangrijpend verhaal! Mooi slot ook! De enige vraag die ik heb is, waar is de moeder van Julian? Want de zoon gaat dood, daar moet zij toch bij zijn? Of op zijn minst uitleg waarom ze er niet is."
Alligators in de riolen - Niet te volgen. Wat moet de lezer hiermee?!
In tegenlicht - Mooischrijverij zonder echte inhoud. Meer een kunstgeschiedenisles dan een verhaal. Koketteren met kennis en barok taalgebruik gaan vervelen als er verder niet echt iets gebeurt.

Jurylid #8

Spiegelbeeld - 
Die kauwgom waar ze van hield - 
De Parakleet - 
Groene pruimen - 
Dalende geest - 
Bondmeisje - "Er zitten leuke observaties en stukjes in, maar als echt verhaal is het teveel los zand en mist het spanning. De lange dialoog aan het einde is wat ongeloofwaardig, evenals dat zo'n meisje na zoveel mansplaining niet op hem afknapt. "
Zussen - "Er zit heel veel omschrijvend proza rondom de dialoog in het begin, daardoor komt het verhaal erg langzaam op gang. Daarna kabbelt het ook maar zo'n beetje."
Vidal - "Om het spannender te maken zou je de eerste 3 alinea's weg kunnen halen, beginnen met de dialoog en de rest van de informatie uit die eerste alinea's verspreid door de tekst te vlechten. Veel gevoelens worden heel expliciet gemaakt en soms een beetje clichématig (recht in het hart, trillen op de benen). "
In een andere wereld - 
De slinger en de lamp - "Teveel wordt expliciet beschreven, hoe beide personen zich voelen vooral. Einde is voor mij te onverwacht."
Herfst - 
Race om Reem - 
Vet - 
Dienst - 
Winterslaap - geen proza
Stelen in ongemak - 
Ogen om niet snel te vergeten - Iets meer interpunctie en dan met name alinea's zou de tekst beter leesbaar maken. 
vertel me wat - 
gisteren - "Veel dingen worden expliciet gemaakt en getoond, dat vond ik jammer. En het eind was te cryptisch naar mijn smaakt."
zinken - 
afscheid - "Bijna helemaal in de indirecte rede en daarbij veel telling, weinig showing. Daardoor blijft het afstandelijk."
supercel - 
De Schandlantaarn - "Leuk verhaal, beetje veel uitwijdingen af en toe."
Onderweg - 
Langskomen - 
"Twee mannen met lange, witte baarden" - 
Littekens - "Veel perspectiefwisselingen die niet consequent door een witregel vooraf worden gegaan maakt het soms lastig te volgen. Er wordt veel verteld, maar weinig getoond, het einde is heel expliciet en daarmee voelt het voor mij onwaarschijnlijk dat iemand dat zo kan vertellen."
Kauwgom - 
Saharazand - 
In de regen - 
Superster - 
Het contract - Er wordt heel veel geschakeld in de tijd waardoor het niet altijd duidelijk is wat er wanneer gebeurt.
Ballet - 
Verbinding - 
Lockhart - 
Alligators in de riolen - 
Julians hut - 
de treurige laatste dagen van Katia S. - 
Balanceren - 
In tegenlicht - 

Jurylid #9

saharazand - "wat kale zinnen, die wel beschrijven wat er gebeurd is, maar ik ervaar zoveel afstand dat ik niet geboeid raak"
in tegenlicht - "de compositie is vol, tot overdadig. daardoor verzuipt het verhaal en blijf ik steeds met lichte irritatie door het woud van formuleringen draaien"
afscheid - "aardige vertelling van het grote kruispunt van het leven, mooi beschreven, ik had wel wat meer emoties willen zien bij zo'n heftige gebeurtenis. maar de zinnen bevatten precies voldoende, hebben een mooie klank"
ALLIGATORS IN DE RIOLEN - "hallucinant verhaal dat mee wel boeit, ik ervaar t alsof drie gedichten door elkaar gevlochten zijn. behalve de cola ervaar ik niet een verhaal lijn."
balanceren - "verhaal of beeldengalerij waarbij de vorm overheerst, de inhoud er minder toe doet, dit is het nieuwe schrijven, dat aan mij niet zo besteed is"
dde schandlantaarn - "alinea na alinea start er schijnbaar een nieuw verhaal. iedere alinea op zich is mooi geschreven. maar zou in dit verhaal de ""kill your darlings""veel meer toegepast willen zien"
De treurige laatste dagen van Katia S - "mooi perspectief, waardoor ik geboeid blijft lezen. de stijl maakt dat ik me helemaal kan vereenzelvigen met de hoofdpersoon"
dienst - "fors emotioneel verhaal, maar wel een goed samenhang, de hoofdpersoon heeft een eigen leven en is niet te bang dat te vervlechten met het werk "
juilans hut - "het verhaal loopt vlot en boeit me wel. er straalt emotie doorheen, dat is waarschijnlijke waarin het me boeit"
Race om Reem - "goeie conversaties, dat wel, en vlotte actie, maar de licht sentimentele stijl is niet aan mij besteed"

Reacties

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!