Jurycommentaar december 2022

 Hieronder staat het jurycommentaar op alle verhalen die we ontvingen voor VvdM december 2022

Het commentaar is verzameld per jurylid, je zult dus zelf je verhaal bij de verschillende juryleden moeten zoeken, gebruik hiervoor CTRL+F of COMMAND+F en type een gedeelte van de titel van je verhaal. Niet elk jurylid heeft elk verhaal gelezen, iedereen leest ongeveer de helft (plus de top-verhalen)

Vanaf deze maand krijgt elk jurylid een code die we blijven handhaven. Zo is het commentaar door de maanden heen vergelijkbaar.

Let op, waarschuwing: lezen is op eigen risico. Sommige juryleden nemen geen blad voor de mond en het lezen van het commentaar kan een vervelende ervaring voor je zijn. Bedenk alsjeblieft dat onze juryleden ook maar mensen zijn en dat je zelf moet bepalen of je het commentaar ter harte neemt of het naast je neer legt.

Jurylid A

De Meester  - "Mooi verhaal; had een 8 kunnen zijn, als de auteur het eerste stuk had ingekort. Voor een kort verhaal veel te veel aan de hand, maar aan andere kant pourquoi pas ?"
Chocodrank  - "Dit is geen verhaal. Nietszeggend, oninteressant, nee. Autobiografisch stuk - wat geeft het aan mij (de lezer)?"
Een verhaal over het leven  - "Extreem slecht. Geen plot, nog intrigue. En dat stuurt u aan de jury van de verhalenwedstrijd. Niet door naar de volgende ronde."
Oergevoel - "Wederom zo'n autofictie. Geen taal, nog fantasie. Niet boeiend, niet interessant, niet aansprekend "
De laatste bocht. - "Ik vind het niet goed genoeg. Wederom hebben we hier een autofictie of een biografisch stuk. De vraag blijft of het zekete toegevoegde waarde heeft, zo'n verhaal? Waarom zou ik (de lezer, mits een familielid) dit allemaal willen weten? Koel, droog en ueber- rationeel geschreven. Niet boeiend.Extreem lang. Nee. Nee."
De harde werker  - "Kort, maar niet krachtig. Waar is die gebleven? Pretentieus, maar niet goed uitgewerkt. Niet hard genoeg."
Vrijheid  - "Onontwikkeld verhaal. Niet spannend, niet boeiend. Sorry."
Het ontbreken van licht  - "Zwaar verhaal, onverwacht einde. Literair niet zeer sterk."
Meester meeuw  - "Te kort, geen plot. "
Dat  - Zeer slecht. De auteur deed niet eens de moeite om een fatsoenlijke naam voor zijn/haar vertelling te bedenken. Dit is geen verhaal. 
De slak  - "Ik vroeg me af of wij dat soort verhalen mogen toelaten. Kunst is een vrije vak, doch twijfel ik hierover behoorlijk. Zwaar verhaal. Als maar niet autobiografisch."
De eeuwige blonde jongen. - "Wederom zo'n autobiografische ellende. Geen plot, nog verhaal wat mij betreft."
Komt de zomer ooit terug. - "Wanhopig, eerlijk, poëtisch. Clio.Pruisischeblauw hemel. Ik heb genoten, merci!"
De brief van tante Titia  - "Tja. Wederom een(auto-) biografie, een feitenuitwisseling. Wellicht interessant voor de familie. Maar niet voor mij. Dit vind ik geen literatuur, nog ontspanning."
6x42 - "Lastig lastig… aan de ene kant verwarrend en moeilijk leesbaar (voor mij dan), maar ook wel best grappig. Of het genoeg is voor een goed verhaal - mij dunkt niet"
 Monica Stattic  - "Zeer lang verhaal (less is more); was het echt gebeurd, was het haar fantasie. Met al de informatie eromheen mis ik de clue. Zware vertelling. Geen fractie van humor. Niet voor mij."
De Reünie - "Banaal, zwak einde,  oninteressante dialogen. Geen humor. Niet voor mij."
 - 
Uit een darrenleven - "Lang, clichématig, oninteressant. Dialogen zijn plat, niet boeiend. Geen goed verhaal."
Altiplano  - "Het had een mooi (literair) verhaal kunnen worden. De zinnen zijn echter ""uitgekauwd"" ( te veel uitleg), niet poëtisch, stug; zwak einde. Meer voor in een reisgids"
Lam Gods - Door een kundige schrijver geschreven. Alles zit erin. 
Vakantieherinneringen - "Dat klopt. Herinneringen, geen verhaal. Aardig voor de familiememoires, maar dat hebben we allemaal, hé ,"
Kalla - Wederom een spannend goed verhaal. Chapeau!
Ogen - "Een fantasie van een grijsaard, begrijpelijk. Voor mij (de lezer) geen toegevoegde waarde."
Liever een slechter…. - "Liever geen verhaal dan een slecht verhaal. Literair inferieur, oninteressant, herhalend. Veel te lang. Wat wilt u hiermee zeggen? Wat is uw boodschap aan de lezer?"
Het ei - "Ik vond het een goed en harmonieus verhaal. Multidimensionaal, goed geschreven."
Ella - "Dagboekgedachten. Dit is toch geen verhaal? ""Ze hield van eten…"" tja. Noemt u dat literatuur?"
13 brieven tot de dood - Interessant voor iemand? Wellicht . Wat mijn betreft zeer persoonlijk. 
Paardjes aaien  - "Verschrikkelijk. Met dit verhaal naar de psycholoog, niet naar VVDM"
Schaduwliefde  - Wederom een slecht verhaal. Sorry. Wellicht meer lezen? Ter inspiratie?
Zijdelings  - "Mooie rustige vertelling. Beeldig. Simpel, maar kundig geschreven. Ik heb genoten. Merci."
Sarah  - "Superior monologue. Scherpzinnig, mooi. Zeker een (Belgische) beroepsschrijver "
Holle heilige  - "Niet onaardig geschreven, maar de personage/onderwerp/dialogen/ambiance vond ik niet interessant genoeg "
Wat is er toch met Loes?  - Niet echt een vernieuwd verhaal.
Schaduwzomer  - "Nostalgische autobiografie(-achtig), niet voor iedereen "
Spinrag  - Ik vind het geen origineel nog mooi geschreven verhaal. 

Jurylid F

Station Amsterdam - Ik vind de tekst een goede rustige opbouw hebben. Nieuwsgierig makend. Maar wat jammer is is dat identificatie mist. Object heeft weinig gevoel ,,
November - Het zal grappig bedoeld zijn. Maar nee ik vind het niet echt aankomen ,,
efteling muizen - Concept is op zich best grappig. Locatie ook. Toch,,
Stoute papa - "Dit verhaal is bijna een boek ineen. Om echt in zo'n heftig verhaal te komen, heb ik toch eerlijk gezegd wat meer opbouw nodig. wat meer landing dat dit niet over een onschuldig sint en piet verhaaltje gaat maar iets anders. Concept is wel origineel.",,
In zoverre ik korte rokjes en goedkope groene nylon slipjes draag… - "Een prachtig stuk, veel originele stukken, veel fantasie. Een grote woordenschat voor de schrijver ervan, Auteur laat je aan het einde enigszins aftasten maar ook daar heb ik geen moeite mee. ",,
JoJO - Je wordt in deze tekst perfect meegenomen in de leefwereld van de hoofdpersoon. mooie frustratie en goed ook dat je details meekrijgt.,,
Dilemma - "Soms wat onrealistisch, maar het verhaal heeft een hele goede opbouw. Je blijft lezen. Het bouwt spanning op en je wilt weten waar het heen gaat. Een matrix achtig concept, met knoppen die veel power hebben. Einde van hoofdstuk 1 had prima het einde mogen zijn. ",,
De stem in het dal - "Ik kom niet goed in deze tekst, waarom kan ik niet goed bedenken. Misschien mis ik wat achtergrond, locatie, decor van de personage. Ook mis ik een soort opbouw, conflict en waar het naartoe werkt, een bepaalde spanning",,
Beter te laat dan te vroeg - "Poëtisch stuk, prachtige zinnen. Het verhaal blijft enigszins sudderen en ik mis wat spanning/conflict hier.  Een doel van de hoofdpersoon.",,
De koeienkraamkamer - "De tekst is redelijk dagboek vorm. En toen, en toen zijn nog net niet de woorden die gebruikt worden.  Er zijn redelijk wat zinnen die wellicht korter kunnen of zelfs geschrapt kunnen worden.",,
bestaan - "De tekst is in zijn totaliteit wat chaotisch, moeilijk te volgen,  het verhaal daardoor ook.",,
Skyfall - "Locatie en decor zijn top, het verhaal, het plot, de samenhang van de personages en lijnen/duidelijkheid wie wat is en bedoelt, vind ik minder. Daarnaast komt de Skyfall lodge uit het niet. Het verhaal is niet helemaal afgemaakt?",,
hoe was het vroeger - "Het is mij niet helemaal duidelijk welke leeftijd het hoofdpersonage is. Mijn vriend .. ' lijkt het een jongeman, terwijl de opmerkingen 'God wat lijk ik op...'  en 'ik ben fier als een gieter'  toch meer uit oudere mannenmond kan komen. Tijdsbeleving is wat mij betreft ook wat chaotisch. Overmorgen vertrekken we...",,
de tuinman - Soms is de 'wij' niet helemaal helder. Als in de zin; 'Over één ding waren wij het roerend met elkaar eens. Je kon alles over hem zeggen behalve dat  hij lui was.' en '... wanneer wij zo onopvallend mogelijk in de buurt surveilleerden.' Zijn dit de hoofdpersoon en de buren? Dit soort slordigheden maken het verhaal soms wat chaotisch.,,
het wachtlokaal - "Ook hier weer, dit merk ik veel verhalen is de verwijzing naar bepaalde personen niet altijd helder. De 'vrouw' in dit verhaal, kan degene achter de hoofdpersoon zijn, of degene voor haar. Benoem een kenmerk van deze 'zij/haar/vrouw' die bedoeld wordt, dan wordt het wellicht duidelijker... Ik snap dat de schrijver van dit verhaal bedacht heeft de context/locatie waar hoofdpersoon zich bevindt, mysterieus te houden. Maar in dit geval zou ik het decor/de reden waarvoor ze daar zit/locatie waar het zich afspeelt, wel al weggeven aan het begin. ",,
de contradictie - "De context en het concept van dit verhaal spreekt me aan. Best kwetsbaar. ALleen is het soms wat dagboek-achtig opgeschreven, met veel afstand. Misschien kan er een een dialoog bij zodat het wat actiever wordt?",,
Martin Sheen's oorlel - "Wat een fantasie zit er in dit verhaal. En wat een absurd verhaal ook. Is Will Smith dood? En kunnen we sterren zien in een hologram. Ondanks de absurde inhoud, is de tekst goed opgeschreven. Enig puntje waar ikzelf tegenaanliep was dat de hoofdpersoon in geschreven tekst ouder overkwam dan de woorden die ze soms gebruikte (papa, mama en kwam in haar praten kinderlijker over).",,
Holle heilige - Een mooi stukje kwetsbaar schrijven. Je wordt er nieuwsgierig van wat die Marianne in haar leven komt goen.,,
Sprinrag - "Een spannend stuk, je vliegt er doorheen en wordt gegrepen door de opgesloten nanny. Aangrijpend en ook beangstigend dat dit mij ooit zelf een keer overkomt (als moeder dan).",,
De achtergelaten baby - "Alle kleine stapjes in een paar seconden zijn omschreven. Sommige alinea's mogen wat mij betreft een stuk korter, kan soms zelfs helemaal weg. ", ,
Onzinnige dagen - "Soms wat te lange zinnen, kan verwarrend werken. Ik vind het stuk ook wat kort om er echt in te komen. Dat hoeft geen probleem zijn als het prikkelt, maar dat deed het helaas ook niet voldoende bij/voor mij.",,
Burengerucht - Is dit een scenarioschrijver? Ik moest even inkomen.,,
De armband - Ik vind dit stuk enigszins kinderlijk opgeschreven. Wat stacato wat mij betreft. De zinnen mogen vloeiender en er mogen ook wat zinnen weg (mag best wat geschrapt worden om de aandacht vast te houden). ,,
de lange gang naar het kerstdiner - "Komisch, luchtig. ",,
Beste man aan de muur - "Het moment van kwaadheid had gedetailleerder gemogen. Verder een mooi relaas, fijne zinnen, goed leesbaar",,
De heks van schoonhoven - "Op zich een mooi verhaal, alleen het is qua inleiding/plot wat uit verhouding. He tmag wat uitgebreider of een kortere intro.",,
de vondst in het kasteel - Ook hier mag de inleiding korter. En laat de lezer zelf bepalen of het een avontuur is of niet.,,
de zwever - ,,
"Fata morgana, de vergeten berg" - ,,
Wat is er toch met Loes? - ,,
Nieuwjaarsverhaal - "Ik vind het verhaal intrigerend, maar te vluchtig. Het mag wat meer body krijgen, nog wat meer ingaan op de locatie/decor en het hoofdpersonage nog wat verder uitdiepen. verder: goed verhaal.",,
Aankomst in Bangkok - Het begint wat minder origineel vind ik.,,
Schaduwzomer - "Hm dit zijn twee verhalen ineen. Beide intrigerend opgeschreven, maar had wel uitgebreider gemogen. ",,
Tinderen op je tachtigste - "het verhaal is aandoenlijk en kwetsbaar maar ik vind de schrijfstijl niet aansprekend. Ook mag er een bepaalde spanning in zitten, een soort spanning van: gaat hij de nieuwe ware vinden, vervanger van Trudy? Die urgentie mist nu een beetje.",,
Terugval - Veel zinnen die starten met 'ik'. Aan het einde wordt het wat abstracter en absurder ook. Een andere sfeer waarin de schrijver van dit verhaal heeft geschreven.,,
Nora - "OP zich een origineel decor en mooie context.personages. Toch voelt het wat afstandelijk, ik mis wat diepgang.  Pas wanneer NOra naar voren geschoven wordt, voel ik 'iets'. Kortom: dan begint voor mij het verhaal pas echt. En dan is het ook meteen weer afgelopen. Ik denk dat dit plot te snel en te slordig is opgezet, om het verhaal spannender te maken misschien? Dit heeft nog wat extra nodig.",,
Pietje - "Ik weet niet wat ik van dit verhaal vind.  Op zich een interessante insteek, maar de uitvoering mag wat sterker wat mij betreft. ",,
taxivrouw vindt taximan - Is dit verhaal wel af?,,
Een gebronsd joch - HIer zit iets in. Is het een column? Is het een kort verhaal (maar dan nét iets meer en beter uitgewerkt)? Een van de twee in ieder geval. heeft nog wel wat werk en uit brebreiding nodig.,,
Wrevel - "Een mooi generatieverhaal met drie vrouwen, allemaal hun eigen kijk, hun eigen ideeën en leven. ",,
De schaduw van mijn kat - ,,
De duitsere afgezant - ,,
De slak - "brr wat een stuk. Soepel opgeschreven, intens plot en sterke spanningsopbouw. Sterk staaltje verhaal",,
Monica Stattic - "Hoog in ranking, dat zeker. Een mooie, langdradige maar mooie introductie, die je volledig in het decor sleept. Ik denk alleen maar; ik wil meer weten, meer lezen. Dit is meer dan een kort verhaal, dit is een scene uit een langer verhaal. En dat maakt dat ik hem minder hoog in mijn ranking zet. Maar; topverhaal is het wel. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de hoofdpersoon en het verhaal achter haar en haar oom, haar familie, de zussen, nouja eigenlijk naar alles (nog). O en nog iets over de tijdsgeest; aan het begin van het verhaal komt het over alsof het over een tijd gaat waarin ID-kaarten nog niet bestonden, die kwam uit het niets. Misschien toch aan het begin iets over de tijd aangeven dus..",,
Lam Gods - "Wat is de reden dat de 'man op het paard' steeds met voor- en achternaam wordt aangesproken. Dat heeft iets absurds, iets kerstverhalerig. Het verhaal is goed opgeschreven, al snap ik de titel nog niet helemaal. Ik vind het ook wat onverwachts dat hij zijn familie heeft omgebracht, die verwarde eigenschap kwam niet helemaal zo over in het eerste stuk van de tekst. toch; de zinnen lopen lekker, het leest door. Ik geef dit een hoog cijfer.",,
Zijdelings - "Pas de laatste drie hoofdstukjes worden (de redenen van) haar donkere gedachten leesbaar. Dat mag best eerder naar voren komen, dan komt het einde ook niet als een giga verrassing.  Ik voel wat afstand met de hoofdpersoon en heb toch het idee dat ondanks de vele informatie ik haar nog niet genoeg ken om er helemaal in te komen. ",,
Het ontbreken van licht - "Wat een opbouw. Even vond ik de informatie over de dood van vrouw/dochter heftige informatie, tot ik beseft hoe belangrijk dit was voor het verhaal. Een ding ter aandacht; waarom zijn deze mannen daar, waarom staan ze daar, waarom is Robert in die ruimte met die man? Beetje achtergrondinformatie hierover was wel fijn geweest."

Jurylid G

Station Amsterdam - "wisselingen vertelperspectief, verwarrend maar leuk vertelstandpunt ondanks de hij/ik"
November - "het personage vertelt iets over letters en sterft dan, geen overgang, amer een beschrijving van het personage, de ruimte."
Efteling muizen - "een fantasietje, met veel uitleg, ipv een belevende 'ik' bvb anuit het standpunt van meneer muis"
Stoute papa - "grappig maar toch vooral ongeloofwaardig, het gedichtje was wel een originele vondst"
In zoverre ik korte rokjes... - "geen chronologie, verspringen in tijd en ruimte, zonder overgangen"
Jojo - "Goed begin met de mooie beschrijving. Gebruik meer de onvoltooid verleden tijd. Beschrijf nog meer de ruimte,werk het personage wat minder stereotiep uit. Kort het verhaal nog wat in."
Het dilemma - "Beschrijf het personage van de man nog gedetailleerder. Ik kom te laat te weten wie het hoofdpersonage eigenlijk is; leeftijd, jongen, meisje... Makkelijk einde, ongeloofwaardig dat een puber dit alleen voor zichzelf houdt."
De stem in het dal - "Het verhaal gaat de goede richting uit, met twee perspectieven: eerst de 'ik' die in het dal springt, daarna de stem van een verslaggever met daartussen nog een stukje onbekende verteller (de auteur). Misschien kan dat hele stuk vanuit het vertelstandpunt van de reporter? Je mag nog meer specifiëren (benoem de kleintjes, wie zijn die sommigen dan, over welke weersomstandigheden gaat het, welke werkgevers zijn het, je kunt er een illustratief benoemen) Mooie metafoor is die van de vogeltjes in hun nestje. Isaac is 25 en lijkt me net wat te jong om al een dochter te hebben die op de andere kinderen moet passen."
Beter te laat dan te vroeg - "Een tour de force om deze  scènes uit de gedachtengang van een jongen of meisje (badpak?) met wellicht een spectrum autisme stoornis op een geloofwaardige manier weer te geven. Je bent daar aardig in gelukt. Niettemin zou ik de lezer wat meer houvast geven door sommige zaken meer te specifiëren. Ik denk dan aan de verplaatsingen in de ruimte van de zee naar de bib, dan weer thuis en de verwarring door de tijden met bovenop de inversie in zinsconstructies. Soms staan er ook te veel leestekens, vooral komma's. Het gedoe met de echo in het hoofd vond ik niet geloofwaardig genoeg. Een verhaal dat me nog een tijd zal bijblijven.  "
De koeienkraamkamer - "Omdat dit gegeven eigenlijk teveel lijkt voor een kortverhaal ben je ook verplicht om zoveel mogelijk te vertellen ipv alles te laten gebeuren. Schrijf dit eens uit, nu moet je veel laten gebeuren in te weinig ruimte en dat maakt het ongeloofwaardig. Langs de andere kant dient er ook heel wat geschrapt, vervang de passieve stijl door een actieve stijl, schrap bijwoorden. Enkele voorbeelden: te zijn geweest, willen komen luisteren, ooit weleens, kleine minikoetjes.... Geef elke dialoog een nieuwe lijn en laat die inspringen. Doe ook wat research om je vondst steviger te onderbouwen. Er zit heel wat stof in voor een langer verhaal of een novelle."
Bestaan - "Het begint met een mijmering over het leven, gaat over naar een gebeurtenis in het leven en eindigt met een verhaaltje. Je bent niet wie je wil zijn zou het thema kunnen zijn, het verhaaltje ondersteunt dat als metafoor. Ik zou het laatse verhaal uitschrijven, dàt is een verhaal. Het eerste deel niet, dat is een mijmering of een duiding, zo je wil. Ik mis hier een plot, een conflict, spanning. Die mijmering, de filosofie hoeven niet in een verhaal, dat betoog kun je beter verwerken in een column. "
Skyfall - "Alleszins een leuk idee om een stukje te vezinnen uit de jeugd van James Bond. Alleen: begin dan niet plots met de achternaam maar gebruik het bvb in de zin bij Andrew. 'Andrew Bond gaf een kreun', dat is net iets verrassender. je hebt nog moeite met grammatica en leestekens. Verkeerde zinssamentrekkingen (op een bep ogenblik is het net of de herten rijden naar de beek), komma's waar er geen hoeven. Lees je tekst meerdere keren na en als je niet zo goed bent in eindredactie: laat dat een ander doen, want nu stoorde het geregeld. "
Hoe was het vroeger - "Leuk verhaal over samenhorigheid. Vlot geschreven. Hoe weten ze hoeveel kilometer ze al aflegden tijdens de wandeling? Wat was de verrassing voor de winnaars? Misschien was de titel beter: 'Hoe het vroeger was.' Hier en daar nog een bijwoordje schrappen. Hier en daar nog een zintuiglijke beschrijving zou het verhaal goed doen, bvb welke geuren er waren. Graag gelezen!"
Het wachtlokaal - "Het idee, is best oké, met een stuk maatschappijkritiek. Maar. De stijl, de talloze fouten, kromme metaforen en zinnen: je hebt nog werk voor de boeg. Net zoals niemand van in den beginne Mozart kan spelen op de piano, of meteen een meesterwerk van een schilderij konterfeit, maar dat eerst moet leren, geldt dat ook voor het schrijven van een gedicht, kortverhaal of proza. Letters en woordjes schrijven leren we allen, maar deugdelijke zinnen, een consistent verhaal aan het papier of scherm toevertrouwen is een ander paar mouwen. Lees zelf veel, volg cursussen, lees boeken over schrijven, je zult versteld zijn van hoe snel je je ontwikkelt. Schrijven is best moeilijk, een gebrek aan talent mag geen excuus zijn om mits oefening en nieuwsgierigheid toch iets aardig op papier te krijgen. , "
De tuinman - "Nog teveel de ballast van bijwoorden (al, ook, wel). Aardige vondst, maar je maakt je er makkelijk vanaf aan het einde. Een open einde: ik geloof er niet in, het is gemakzucht van de auteur: los het zelf maar op. "
De contradictie - "Erg verwarrend verhaal. In het begin was ik nieuwsgierig naar het verloop, maar eigenlijk kom je als lezer niets meer te weten. Dat de man er vijf jaar ligt maar we blijven onwetend waaraan hij lijdt, dat hij pijn heeft, waar dan, wat is de voorgeschiedenis dan? Corona besmette hem vijf weken daarvoor. Werd hij geïntubeerd, in een coma gelegd? Dat de man niet meewerkt met de verzorging. Een en ander blijft te vaag. Ik lees niets over de ruimte waar het zich afspeelt: een sanatorium, een ziekenhuis? Ik weet niet hoe de personages eruit zien, ik krijg geen voeling met het verhaal. Is dit een aanval op de methodistische manier van werken in de medische wereld, een hekeling van het te strikt opvolgen van vastgelegde protocollen? Er zijn gewoon teveel losse eindjes. "
Martin Sheen's oorlel - "Vlot geschreven en soms leuk reisverslag. Niet echt een kortverhaal. Geen conflict, geen plot. De stijl is lichtvoetig en leest ook zo. Goede vondsten, maar het beantwoordt niet aan wat een kortverhaal moet zijn, daarvoor mist het teveel pijlers. "
Holle heilige - "Sterk verhaal. In het begin leek het wel op een synopsis van een groter verhaal. Er wordt veel verteld vanuit een verhalende vorm ipv een belevende vorm. De relatie met Edward, met de kinderen, het aankleden en op de planken brengen van je personages zou hier al kunnen beginnen. Door de voorgeschiedenis te vertellen geef je al veel weg. Ik zou de tegenstelling in uiterlijk, kledij en manier van denken en leven tussen de twee vrouwen daarbij ook in de verf zetten. De dialogen zijn op zichzelf wel goed, maar ik wil meer weten wat beide vrouwen doen terwijl ze praten, geef ze ook een hier en nu. Soms zijn de dialogen zo sterk dat de zin erna niet meer hoeft, je hebt al genoeg getoond in de dialoog (bvb bij 'Marianne klonk afgemeten) De psychologie tussen de twee mag verder uitgediept worden. Na het 'synopsis' deel suggereer je veel, mooi gedaan. De lay out moet je ook eens bestuderen, de inspringingen zijn oké, de streepjes ervoor hoeven niet echt, een en ander leidde me af. De dialogen leken door hun vorm daardoor meer op een opsomming. Schrijf je de synopsis eens uit, dan heb je zo een novelle. Prima werk! "
Spinrag - "Erg sterk, hoor. Vol actie, dialoog, de spanning wordt mooi opgedreven. Misschien kun je het iets rustiger laten beginen, de aanloop wat langer maken zodat de tegenstelling groter wordt. Beschrijf bvb de ruimte waarin ze zich aan het begin bevindt, beschrijf de kleine Babs aan de hand van wat saillante details, zodat de lezer door de mooie metaforen en beschrijvingen rustig geniet en nog geen weet heeft van wat er te gebeuren staat.  "
De achtergelaten baby. - "Dit is een idee van een verhaal, maar niet het verhaal zelf. Net of ik lees de korte inhoud van het boek, iets wat je naar een uitgever zou sturen, als het niet zo lang was. Schrijf niet vanuit het perspectief van iemand anders die jou (of de lezer) een verhaal vertelt, maar schrijf net of je beleeft het zelf, in de ik-vorm dus zodat je dichterbij (en de lezer ) het personage komt. Laat de lezer zich daardoor meer inleven. Later kun je nog altijd naar de personale vertelvorm overstappen zonder de authenticiteit te verliezen.  "
Onzinnige dingen - "Te ongeloofwaardig, zowel wat Eva's reactie betreft als het blijkbaar zonder enige motief opduiken van zeven figuren ( en ineens staan er ook nog eens zeven houten stoelen), niet omdat het niet kan, maar omdat het onvoldoende voorbereid wordt. Lees Stephen King eens en zie hoe hij onmogelijke dingen geloofwaardig maakt. Hij schreef ook een boek over het schrijven zelf. Er staan ook erg veel fouten in, lees je tekst meerdere keren na en reviseer. Zoek synoniemen voor woorden die herhaaldelijk gebruikt worden (vb: interesse). Beschrijf de fleece, de kamer, wat doet ze behalve tv kijken, drinkt ze iets, eet ze iets? Geef de lezer eerst een gevoel van herkenbaarheid. Mooie metaforen (als een ruis op de achtergrond) worden afgewisseld met cliché uitdrukkingen (als sneeuw voor de zon). Dingen kloppen niet: als ze zeggen dat ze er niet zijn om te oordelen, maar anderzijds haar wel sneu vinden?"
Burengerucht - "Het begin klopt niet, hij hoort niet wat zijn dochter zegt door het volume op 24, maar hoort wel de banden op het wegdek.Wat Henk denkt terwijl ze omsingeld worden door UFO's lijkt me ongeloofwaardig. Op dat moment heb je wel wat anders aan het hoofd. Goede vondst van dat testbeeld. Wel grappig, maar ongeloofwaardig; geluid draagt nu eenmaal iet zo ver, en als het wel andere planeten zou bereiken, moet de muziek veel ouder zijn dan die van Hazes en co. Ik denk dat zelfs het geluid van dinosaurussen de vernoemde planeten nog niet bereikt kan hebben. Ik geloof dat het zo'n 1200 km/uur is..."
De armband - "Knappe beschrijving van de ruimte met sterke zintuiglijke toetsen die nergens clichématig zijn. Toon nog meer ipv het te vertellen (vb: ik keek opgewonden... beschrijf die opwinding eens). Sommige zinnen mogen geschrapt (vb: ik was ineens alleen in de kamer, dat weten we al) Soms archaische uitdrukkingen (vb: toen ik plaats nam op het bed; zeg gewoon toen ik op het bed ging zitten) Je houdt de spanning er goed in. Erg knap vind ik dat je de naam van het hoofdpersonage, Victor niet meteen prijs geeft, zelfs het geslacht niet. Het verhaal valt uiteen in meerdere delen: het eerste deel vanuit het perspectief van Victor, een personale verteller dus, en dan gaat het over in dat van een alwetende verteller: we komen als lezer zowel de gedachten van Henk en Wim te weten. Het stuk eindigt dan in een verslaggeving en het is duidelijk dat de verteller hier niet Wim, Henk of Victor blijken te zijn, maar een onafhankelijke vertelinstantie te weten de auteur zelf. Door het steeds wisselende vertelperspectief werkt het wat verwarrend, misschien kan een en ander herschreven worden vanuit Victors perspectief, zodat het geheel consistenter wordt, nu valt het wat uiteen in een verhaal, een verslag en een raamvertelling. Toch vind ik dit zeer knap uitgewerkt en een verhaal dat me bij zal blijven zeker door de ontknoping in de laatste zin, waarbij Leo eigenlijk de schuld op zich neemt.     "
De lange gang naar het kerstdiner - "Leuk geschreven verhaal, uit het leven gegrepen. Je bent goed in het hoofd van Gerard gekropen. Misschien nog wat verkleinwoorden weglaten (colbertje, strikje), bejaarde mensen worden al betuttelend genoeg behandeld en we zitten in het hoofd van Gerard. Hier en daar nog wat bijwoorden schrappen en je hebt een strakkere tekst!"
Beste man op de muur - "Even dacht ik aan de allegorie van de grot en de ideeën van Plato en het wezen van de dingen. Even maar, want het ging algauw over naar een mijmering, naar een terugblik van wat gebeurde. Daarin gaat het over een man die denkt dat hij controle kan houden over de liefde, dat hij deze kan manipuleren. Vervolgens beklaagt hij zich dat dat niet zo is. Een personage waarin ik als lezer weinig affiniteit mee voel, er zijn immers weinig positieve eigenschappen te ontdekken in zijn gedrag, zijn litanie, zijn pathetiek. Hij begint te drinken en er gebeurt blijkbaar niets meer op die ene toevallige ontmoeting met Eva na. Alles wordt bijna verteld, weinig wordt getoond, het is één van dé regels in proza: vertel niet wat er gebeurt, toon het. Show don't tell it. Ik wil weten hoe het hoofdpersonage zo geworden is, hoe Eva reageerde op zijn gedrag. Ik wil conflict zien, ik wil de plaats zien waar alles zich afspeelt, ik wil dialogen zien. "
De heks van Schoonhoven - "Je vertelt het verhaal teveel. Een kortverhaal is geen samenvatting van een novelle of een roman. Dit is een synopsis en zou kunnen dienen als iets wat je naar een uitgever stuurt als bijlage bij je manuscript. Een echt verhaal heeft een andere focalisatie, vertel dit eens vanuit Marichgen zelf, kruip in haar hoofd, laat haar alles beleven, de tijd met haar moeder, die haar dood en hoe ze zich voelde en gedroeg. Nu doe je dit alleen aan het eind van het verhaal. De beschrijvingen zijn goed, er mag nog wat meer omgeving in het verhaal, hoe ziet ze eruit, haar kleren, loopt ze gebogen of kaarsrecht, hoe zien de mensen eruit. Gebruik je zintuigen, want ook die mis ik wat. Zet de lezer op het puntje van zijn stoel, zodat hij wil weten wat er gebeurt. Nu weten we allemaal hoe het zal eindigen. Ik mis de plot wat.  "
De vondst in het kasteel - "Lang verhaal dat de verwachtingen niet inlost. Er wordt een boek gevonden met een perkament in. Er staat een kinderlijk gedichtje op. Dat is het? Veel wordt in het midden gelaten. Waarom de kinderen bij de tante wonen. Waarom het geknoopte touw er hangt. Waarom de kinderen eerst Josefine negeren en die toch zo vriendelijk is om geheimen te verklappen. Dan moet er toch een vertrouwensband zijn? Waarom die zwarte kat er is, als er verder niets mee gedaan wordt. Als je iets in het begin iets toont, moet je dat later ook gebruiken. Alles wat niet relevant is voor je verhaal moet je schrappen, Dat is de wet van Tsjechov, of het moet relevant zijn voor de ontwikkeling van je verhaal. Dat is dan weer een Mac Guffin. Lees er maar eens over. Hitchcock legt dat goed uit, vind ik. Ik vind de dialogen gekunsteld, te deftig. Of het gedrag van de ouders: dat is vreemd, de vader die niet kwaad wordt en de moeder niet ongerust als Karin op zolder heeft geslapen. De vader die de moeder onderzoekend aankijkt, waarom? Leg dat uit, zet ook de relatie tussen de ouders beter in de verf. Een stuk informatie is speciaal geschreven voor de lezer, kan geen kwaad, maar dan moet het ook informatief zijn voor je personages. Voorbeeldje: vader vertelt de lezer waar de keukenhulp slaapt; de kinderen weten al waar ze slaapt, ze komen er al vier jaar. Dus hoeft dat niet. Het verhaal mag ook korter, strakker geregisseerd worden. Werk aan de winkel!"
De Zwever - "Hoe zit het met je tijden? De eerste alinea's zit je als uitgevlogen roofvogel op een paal. Vervolgens zit je weer in het nest en wordt daar gevoederd door het ouderdier. Dat was er dus voor. Hoe moet de tijd dan? Verleden tijd natuurlijk, want het gebeurde daarvoor. Of: en dat is een betere oplossing; je begint met 'Uit het blauw komt een bruin en prachtig gevaarte, enzovoort en je eindigt tenslotte met de eerste zin. Je moet dan wel een stukje herschrijven, anders sta je twee keer voor paal..... Dit is geen kort verhaal, het is een stukje. "
"Fata Morgana, de vergeten berg." - "De ruimte is goed beschreven. Het weer ook. De uitleg over de atomen e.d. is er te veel aan. Ik lees verder, geniet van de mooie metaforen. Tranen als knikkers is een uitgesleten uitdrukking. Het verhaal is me wat te omslachtig, en wat het geheim is mag de lezer niet weten. Misschien omdat de auteur het zelf niet weet? Daar blijf ik op mijn honger zitten, een open einde is voor mij een gemakkelijkheidsoplossing, het is niet de lezer die een einde moet bedenken, want hij is alleen de lezer, de schrijver/schrijfster moet dat doen. "
Nieuwjaarsverhaal - "Waarom voer je een stel op als die niet blijken te komen? De tegenstelling tussen de ene die te hard werkt en de andere die te weinig werkt, is goed gevonden. De dialogen zitten niet goed, zo spreken mensen niet, het mag wat vlotter, minder administratieve taal gebruiken hier. Vermijd een woord als 'ontzettend'. De 'ik' figuur komt goed uit de verf door die ene zin 'Ik had met haar te doen...' 'Sinds die keer hebben we weer contact gehouden': weten we eigenlijk al. Goed, ass of geen ass: deze alinea geeft teveel uitleg, dat begrijpt de lezer zo ook wel.Best wel een goed verhaal, wel wat uitleggerig."
Wat is er toch met Loes? - "Leuk verhaal, goed en vlot geschreven. Misschien nog wat werk aan de lay-out (inspringen, dialogen, afstand tussen de zinnen, alinea's) Beetje een hekeling over de transities, zo je wil, maar dat mag. Humoristisch met een goed opbouw, plotgedreven, zelfs zo dat je een beetje de aandacht voor de kantoorruimte verliest, wat door het opbouwen van het verhaal detail kritiek is. Goed gedaan!"
Aankomst in Bangkok - "Je hebt een stuk van een reisverhaal gemaild, daarom voelt het niet aan als een kortverhaal. Wat is er goed? De sfeer, de dialogen, de sterke beschrijvingen van de omgeving. Wat mis ik nog. Emoties: zeker in de stem van het personage die je vaak in de gedachtengang terugvindt. Vaak zit het emotionele ook in de dialogen, die brengen menselijkheid in de personages en geeft emotionele binding bij de lezer. Ik voel daarin nog teveel afstand. Zorg ook voor verschillende mensen voor verschillende personages, gebruik voor Kim ook de directe rede. Zeer lezenswaardig alleszins.  "
Schaduwzomer - "Knap geschreven, hoor. Er komt geen dialoog in, wel veel non-verbale communicatie. Ook veel observaties. We kunnen niet lezen wat ze denkt, maar dat is net mooi in dit stuk, het leven gaat door in de witregels. De laatste zin is ijzersterk. Dit kan allemaal in een kortverhaal, maar als je werk van langere adem wil schrijven gebruik dan ook de andere technieken tussen de stem van de schrijver, sterke beschrijvingen, de stem van het personage (de gedachtengang), de sfeer, zintuiglijke waarnemingen ed en probeer daar dan evenwicht in te vinden. Kleine opmerkingen: wielrenfiets, wielrenbroek: koersfiets, koersbroek. Hier en daar nog kleine foutjes ook, maar dat is des mensen, probeer je teksten zo lang mogelijk te reviseren. Prima gedaan!"
Tinderen op je tachtigste - "Mooi in het hoofd van een 80-jarige gekropen (als je dat zelf niet bent). Graag gelezen. Je hebt die man echt een stem gegeven. Misschien kun je alle informatie in de eerste alinea nog meer verspreiden over het hele verhaal, zodat de lezer telkens nieuwe feiten verneemt. Graag wou ik weten hoe Lia eruit ziet. De vrouwen en hun verschillende karakters heb je wel goed in de verf gezet. Leuk idee van die boot, maak het haventje nog wat schilderachtiger, zo vergroot je de tegenstelling met zijn eenzaamheid daar. "
Terugval - "Veel verhalen beginnen met iemand die wakker wordt. Beter meteen in de actie beginnen. Er is weinig vrolijk weinig lichtheid in het verhaal, het is één lange monoloog van gedachten, dat verveelt op de duur, ik weet het dan wel. "
Nora - "Dit verhaal wordt door een onafhankelijke vertelinstantie opgevoerd. Daardoor krijg je de feiten afstandelijk opgedist. Dat mag, toch zou ik in zulk verhaal meer emoties zien, een conflict, dialogen. Sfeer en plaatsbeschrijving zitten goed. Kruip eens in het hoofd van (één van) je personages, en zie wat er dan gebeurt met je verhaal."
Pietje - "Nee, niet echt een verhaal, dit. Een vertelling en veel kromme zinnen."
Taxivrouw vindt taximan. - "Het eerste deel lijkt meer een verslag dan een verhaal. Dat komt omdat je er teveel informatie in plaatst. Verspreid die doorheen het verhaal. In het tweede deel van het verhaal verandert de stijl plots in een soort archaIsch, gewestelijk Nederlands, net of het door twee personen werd geschreven. Vreemd effect is dat. Beetje gek einde, het stopt ineens. Dit lijkt me geschreven en zonder nakijken meteen doorgezonden. Schrijven is vooral: herschrijven!"
Een gebronsd joch - "Is dit het dan? Geen kortverhaal, zelfs geen flitsverhaal. Eerder een opmerking. "
Wrevel - "Vliegtuigen: bombastisch? Koningen van de jungle? Binnenkort: verkeerde tijdsaanduiding, gebruik het woordje 'zo'. Een vliegtuig is géén vaartuig. De wisseling van de verschillende perspectieven heb je goed gedaan. Paradoxale ontlading? Sommige metaforen zijn er echt over, hoor.En dan die hulpverlener die op de plaats van  het ongeval in het betreffende vliegtuig een deuntje hoort van het konijn dat zich op dat ogenblik niet in het vliegtuig bevindt, maar in de armen van Saar, honderden meters verder? Klopt niet, hé. "
De schaduw van mijn kat. - "Er staan enerzijds prachtige, fantasierijke stukken in dit verhaal als verwarrende, zeker wat de tijden en flashbacks aangaat. Schrijf het verhaal eerst eens in chronologische volgorde. Nadien kun je er - door te schuiven in tijdseenheden - een echte plot van maken. Om er een goed kortverhaal van te maken gebeurt er eigenlijk te veel, dit is meer stof voor een novelle (max 100 blz). Of zoals gezegd: schrappen maar, wellicht kun je in het deel met de kapitein nog veel wieden. Om je nog wat aan de gang te houden: ga ook eens op zoek naar metaforische verhalen, niet de metaforen, maar de verhalen in een verhaal als metafoor.  "
De duistere afgezant - "Bijna onhoorbaar en toch weergalmen. Kan niet, hoor. Voor mij te lang uitgesponnen, teveel in en uitgezoomd, zonder veel rustpauzes in het geheel."
De slak - "Ongeloofwaardig begin, waar speelt zich dit af? Sommige metafotren lijken me niet geslaagd (bomen die hopen dat je bloedt...). Gruwelijk einde maar het kan. Accuraat verwoord."
Monica Stattic - "Eerste alinea mooi ingezoomd. Iets teveel info in de tweede alinea, verspreid deze meer of laat ze weg indien niet relevant. De derde alinea is weer goed, de omschrijving van de ruimte zit goed. Die 'en nog veel meer' zou een mooie aanwijzing kunnen zijn, ik lees verder. De volgende alinea vormt bijna helemaal een opsomming van bijzinnen, die de sfeer goed weergeven. Het werkt.Het schoonmaken van de vis heb je goed weergegeven. De manier waarop de oom met zijn hand door de vissenlijven gaat: knap, goede metafoor en dit zou weer een voorafspiegeling kunnen zijn. Zeer goede sfeerbeschrijving, je bouwt in alle rust het verhaal op naar de (inderdaad te verwachten) apotheose. Toch nog eens herschrijven  om het iets strakker te componeren, laat alles weg wat voordien al gezegd werd; gebruik sterkere werkwoorden, schrap nog wat bijwoorden. Knappe tekst!"
Lam Gods - "Knap gedaan, goede sfeerzetting, de personages komen goed uit de verf, de tegenstelling tussen het gedrag van John in het begin en daarna is goed gevonden. "
Zijdelings - "Mooi verhaal, veel sfeer, vol wetenswaardigheden, je hebt er veel research voor gedaan (of je zat in de branche). Je blijft hoofdzakelijk in de vertellende personale instantie, met slechts af en toe een dialoog. Het is mooi om lezen, maar ik mis hier heel wat emoties, door het vertellen krijg je een afstandelijke persoon, maakt de lezer minder betrokken. "
Het ontbreken van licht - "Pas op voor uitgesleten termen (ongekende droefheid, een onaangenaam gevoel bekruipt me, gepaste stilte, weloverwogen woorden) of voor archaïsche bewoordingen (eenzelfde stem, krakend leer vult de ruimte). Goed dat je eerst laat in het verhaal de naam Robert noemt, zodat de lezer tot dan niet weet of het om een vrouw, man, x gaat. Wat beide personages aangaat: ze hebben dezelfde stem, dezelfde stijl van spreken. Luister eens naar de mensen op een openbare plek, noteer hoeveel verschillende taalidiomen er zijn. Daar kun je mee aan de slag. Op het laatst sterft het hoofdpersonage. Dan zit je met het probleem van perspectief, want het verhaal is geschreven nadat alles voorbij is. Of het personage heeft alles geschreven terwijl een en ander zich voltrok en hij ook buiten westen geraakte. Dus: wie schreef dit?  "

Jurylid J1

De meester - "Fijne dialoog, met weinig woorden zijn de karakters Leonard en Emiel me vertrouwd"
Chocodrank - "Vreemde zinnen, gaat van de hak op de tak en is daardoor wat oninteressant"
Een verhaal over het leven. - Niet echt leesbaar; vol spel/typfouten maar ook onbegrijpelijk waar het heen gaat
Oergevoel - 
De laatste bocht - 
Uit een darrenleven - 
De harde werker - 
Vrijheid - 
Het ontbreken van licht - "Spannend! Bizar personage, die kunstenaar, mooie plotwending"
Meester meeuw - "Een paar mooie zinnen, maar wat mij betreft niet geen verhaal"
Dat - 
De slak - "Heftig onderwerp, spanningsboog nodigt uit tot doorlezen, verrassend einde"
Die eeuwige blonde jongen  - 
Komt de zomer ooit terug? - 
De brief van tante Titia - 
6 x 42 - 
Monica Stattic - "Mooie zinnen, erg beeldend; je hebt de hele tijd het gevoel dat er wat staat te gebeuren, houdt het erg spannend"
De reunie - 
Wereldwijs - 
"Altiplano, een beklemmend kort verhaal" - "Mooi woordgebruik, maar voelt niet als een geheel of überhaupt als een verhaal"
Lam Gods - "Luguber, spannend, met weinig woorden erg beeldend geschreven"
Vakantieherinneringen - 
Kalla - 
Ogen - 
Liever een slechte relatie dan geen relatie - > 10.000 woorden en na de eerste 750 niet geboeid genoeg om door te lezen
Het ei  - "Leuke link tussen leven van de academicus en zijn balkon, hardop gelachen om de pigeonhole :)"
Ella - 
13 brieven tot de dood - 
Paardjes aaien - "Eerste paar alinea's spannend, maar dan plots erg voorspelbaar met te abrupt einde"
Schaduwliefde  - 
Zijdelings - Origineel/mooi idee maar het verhaal en de geschiedenis eraan voorafgaand lijken me wat te uigebreid voor een kort verhaal
Het meer - 
Nieuw jaar - 
Oom Ben - "Origineel; beetje ingewikkelde hoeveelheid namen maar creatief, goed geschreven ook"
Bezoek - "Spannend in het begin, einde wat vaag, lijkt afgeraffeld"
Overwinning van de angst. - 
Midas' laatste kunstje - 
Verjaardag - 
"Links, rechts. Links." - 
Creating tomorrow together - 
Kootje - "Geen verhaal, meer een anekdote met een cliché eindzinnetje"
In zoverre ik korte rokjes en goedkope groene nylon slipjes draag - 
Holle heilige - 
Wat is er toch met Loes - "Leuk, erg origineel en grappig"
Schaduwzomer - 
Spinrag - 


Jurylid J2

De meester - Te langdradig om goed te zijn. Een enkele mooie passage en een aardig einde maken dit verhaal niet geweldig.
Chocodrank - "Het begin is vreemd en wat gekunsteld. Het wordt gaandeweg het verhaal wel wat beter, het wil alleen geen mooi verhaal worden."
Een verhaal over het leven. - Ultrakort en nergens de moeite waard. Geen fijne schrijfstijl.
Oergevoel - Het verhaal is niet al te best en vooral de laatste zinnen zijn gewoonweg niet goed.
De laatste bocht - "Het is een aangenaam verhaaltje om te lezen. Niet bijzonder, wel aardig."
Uit een darrenleven - "Te snel weet je als lezer waar het verhaal heengaat. Het is niet alleen voorspelbaar, maar ook wat ongeloofwaardig."
De harde werker - Dit is wel heel kort en inhoudelijk stelt het gewoonweg niets voor.
Vrijheid - "Alweer een heel kort verhaal, ook dit keer is het meer een wat uigebreide observatie dan een echt verhaal"
Het ontbreken van licht - "Na de eerste alinea’s is het verhaal nog veelbelovend, al snel weet je als lezer hoe het verhaal zal gaan lopen. Het einde is dan ook geen verrassing."
Meester Meeuw - "Het is vooral een korte schets en geen verhaal, het leest wel lekker weg, maar is niet goed genoeg voor een voldoende."
Dat - "De schrijver weet me op het verkeerde been te zetten, waardoor het een boeiend verhaal is. De setting is wat eenvoudig, het is wel een aardig verhaal geworden."
De slak - "Een heerlijk kort verhaal, goed onderwerp, mooie opbouw en hoewel het einde een tikje ongeloofwaardig is, past het er perfect bij. Dit zijn verhalen waarom ik graag in de jury zit."
Die eeuwige blonde jongen - "Met enige regelmaat wordt een extreem korte verhalen ingestuurd, vrijwel altijd zijn dit geen verhalen, maar flarden tekst. Zo ook dit stukje."
Komt de zomer ooit terug? - "Dit verhaal leest heerlijk weg, eenmaal klaar met lezen vraag ik me af wat ik gelezen heb. Het oogt goed, maar is het eigenlijk niet."
De brief van tante Titia - "Nergens in dit verhaal word ik verrast, het is voorspelbaar. De stijl is niet goed, waardoor het ook nog eens een kleine worsteling is om het verhaal uit te lezen."
6x42 - Dit is meer een column dan een verhaal. Het is dan ook nog eens een slechte column.
Monica Stattic - Een heerlijke openingszin is de opmaat voor een prachtig verhaal. Het schuurt aan alle kanten en het is prachtig geschreven.
De reunie - "Het lukt de schrijver om me mee te nemen, je zit vrijwel direct in het verhaal dat uiteindelijk net iets te simpel is."
Wereldwijs - Een verhaal met veel dodelijk saaie dialogen. Nergens wil het verhaal tot leven komen.
"Altiplano, een beklemmend kort verhaal" - "De schrijver vindt het nodig om aan te geven dat het een beklemmend kort verhaal is. Als lezer wil ik dit graag zelf uitmaken. Als het verhaal dan ook nog eens helemaal niet beklemmend is, ben ik teleurgesteld."
Lam Gods - Het is een verhaal met een bijzondere inhoud. Het wil jammer genoeg niet uit de verf komen. Het leest niet heel lekker door en de stijl is niet voortreffelijk.
Vakantieherinneringen - Een lief verhaaltje zonder spanningsboog. De schrijfstijl is niet geweldig.
Kalla - "Waarschijnlijk verwijst de schrijver in de naam van het hoofdpersonage naar Kafka. Het is een aardig verhaal om te lezen, maar naar mijn smaak iets te gekunsteld."
Ogen - "Een bekend verhaal in een slechte uitvoering. Met enige regelmaat lees ik een verhaal als dit. Deze versie is heel kort, voorspelbaar en nergens spannend."
Liever een slechte relatie dan geen relatie - "Een heel lang verhaal dat meer weg heeft van een samenvatting dan dat het een echt verhaal is. Bij vlagen is het de moeite waard, het blijft echter te veel weg van het verhaal om echt interessant te worden."
Het ei - "Het is een treurig relaas, wel aardig om te lezen. De sfeertekening in dit wat voortkabbelend verhaal is goed."
Ella - Dit is meer een bespiegeling dan een verhaal. In dit korte verhaal lezen we over een jonge vrouw die gevangen zit in een baan die niet bij haar past. Het is niet overtuigend.
13 brieven tot de dood - "Een aardig concept. Het lukt de schrijver niet dit goed te benutten, waardoor het op een gegeven moment tegen gaat staan. De brieven zijn geschreven door een verwarde man, deze verwarring is niet goed genoeg onder woorden gebracht."
Paardjes aaien - "Een voorspelbaar en saai verhaal. Het zou een beklemmend verhaal moeten zijn, het lukt de schrijver niet om deze spanning op papier te krijgen."
Schaduwliefde - "Dit verhaal is veel te simpel. Qua inhoud hoop je op een spannend verhaal, waar het angstaanjagend zou kunnen zijn, is het tam en bijna netjes."
Zijdelings - Een langdradig verhaal met vervelende woordspelingen. Het leest niet lekker door en nergens weet het verhaal me te grijpen.
Het meer - "De schrijver heeft een kinderlijke schrijfstijl. De inhoud van het verhaal is niet echt boeiend. Het schetst wel een aardig tijdsbeeld, meer dan dit is het niet."
Nieuw Jaar - "Geen lekker verhaal. De opbouw is op zijn minst opvallend te noemen. We maken kennis met een vrouw die niet lekker in haar vel zit. Het einde is zonder enige aanleiding positief, dat is niet overtuigend."
Oom Ben - "Verhalen over een nalatenschap zijn een terugkerend thema in schrijfwedstrijden. Te vaak is het voorspelbaar en dit geldt ook voor dit verhaal. Nergens spannend, geen geweldige schrijfstijl en ook geen briljant einde."
Bezoek - "Een bijzonder Sinterklaasverhaal dat aardig wegleest. De spanning blijft tot de laatste regel aanwezig, het open einde is mooi. Hoewel het niet heel origineel is, heb ik het met plezier gelezen."
Overwinning van de angst - "De opbouw van het verhaal is wat traag, het verhaal eindigt niet zoals ik het had verwacht. Dit einde is niet al te best."
Midas' laatste kunstje - Een alleraardigste poging. Wat moeilijk om in het verhaal te komen. Al met al is het een redelijk verhaal geworden. Het bijpassende schilderij is prachtig.
Verjaardag - "Een verhaal dat prettig leest, maar inhoudelijk zo goed als leeg is. Nergens voel ik echt emoties en het einde is er met de haren bijgesleept."
"Links, rechts. Links" - Bij vlagen fascinerend. Als geheel teleurstellend. Het einde is niet sterk.
Creating Tomorrow Together - "Het is een schattig klein verhaal. Het is fijn om te lezen, maar wel heel kort."
Kootje - "Amper het lezen waard, kort en zielloos."
In zoverre ik korte rokjes en goedkope groene nylon slipjes draag… - "Dit voelt vooral als een eindeloze stroom woorden waar maar geen einde aan wil komen. Nergens boeiend, met te veel afstand geschreven en geen prettige schrijfstijl."
Holle heilige - "Een niet onaardig verhaal dat maar niet echt op gang lijkt te komen. Het is prettig geschreven en leest lekker weg. Er gebeurt niet veel, dat is ook duidelijk de opzet, maar aan het einde van het verhaal heb je niet het idee dat het helemaal af is."
Wat is er toch met Loes? - "Veel te snel is duidelijk waar dat verhaal heengaat. De spanning is dan ook snel verdwenen en het verhaal is nergens meer verrassend. Het is jammer, het idee is best aardig, maar het is vaker geprobeerd in verhalen, vaak beter dan dit."
Schaduwzijde - "Het hoofdpersonage is veertien jaar oud, het is vakantietijd en bijna alle voelt ongemakkelijk. Geweldige ingrediënten voor een goed verhaal, het lukt de schrijver helaas niet om dit op papier te krijgen. Bij vlagen is het meer dan boeiend, als geheel net iets te weinig."
Spinrag - "Een spannend kort verhaal. Het leest heerlijk en de spanning is voelbaar. Het einde is ongeloofwaardig, waardoor het net geen geweldig verhaal is geworden."


Jurylid J3

De stem in het dal - Gewoon echt niet goed.
Het dilemma - "Dapper groot onderwerp, niet geloofwaardig behandeld en het mist originaliteit."
JoJo - De opbouw van dit verhaal is zo cliché en voorspelbaar dat het vervelend is.
In zoverre ik korte rokjes en goedkope nylon slipjes draag - "Heerlijk! Terwijl ik er bij eerste lezing niets van snap. Dit verhaal wil je vaker lezen en dan stelt het niet teleur. Fijne verrassingen in inhoud, vorm en dialoog. Wat ik ook knap vind is dat het af is."
stoute papa - Een wel zeer summiere poging om een idee tot verhaal te maken.
efteling muizen - Dit lijkt een reclame-verhaaltje voor de Efteling.
station Amsterdam - " Helaas, dit verhaal is al vaker en beter geschreven. "
Beter te laat dan te vroeg - "Een fijn intrigerende balance tussen grappig, schrijnend, vervreemdend, herkenbaar en irritant"
De koeienkraamkamer - geen van de personages kwam tot leven waardoor de clou me niet raakte
Bestaan - Hier moet je maar gewoon meespringen en hopen. Het trekt je toch mee en wordt sterker naar het einde
skyfall - Mooi idee om helemaal in te zoomen op een geconcentreerde handeling. Echt jammer dat het zo slecht geschreven is.
Hoe het vroeger was - "Titel dekt de lading. Een dierbare herinnering, maar als verhaal te voorspelbaar en te saai beschreven."
De tuinman - Ik kom hier met de beste wil van de wereld niet in.
Het wachtlokaal - Ondanks de storende taal- en stijlfouten wordt hier toch een echt verhaal met geloofwaardige dialogen opgebouwd. Het heeft humor neemt me mee maar blijft zwak 
De contradictie - Dit is een begin en een einde. Ik mis een midden waarin ik de personages leer kennen/ begrijpen
Martin Sheen's oorlel - Een satirische sketch is nog geen verhaal
Holle heilige - "Is de schrijver vergeten te corrigeren en te schrappen? Er zitten een paar mooie vondsten in en als je over de ongeloofwaardigheid van de logeerpartij kan heenstappen, is de sfeer knap getekend: voelbaar ongemak. "
spinrag - "Ik moest mijzelf dwingen dit uit te lezen. Vervelend, voorspelbaar en niet spannend"
De achtergelaten baby - Geen woorden voor
Onzinnige dingen - Er is een grondgedachte plus enkele in zichzelf aardige observaties en reflecties die deze ondersteunen. Het gaat mis in de uitvoering. 
Burengerucht - Ik kan gewoon niet mee met deze personages en hun gedoe. Het hele verhaal zit achter matglas.
De armband - Niets in de onophoudelijke stroom aan gedetaillieerde beschrijvingen brengt mij nabij deze personages.
De lange gang naar het kerstdiner - Inderdaad een lange gang en het wordt niet beter.
Ella - 
 - 
Beste man op de muur - 
De heks van Schoonhoven - Volgens mij heb ik dit verhaal al eens ergens gelezen
De vondst in het kasteel - "saai, muf en ouwerwets"
De zwever - goed geschreven allemaal maar voor mij blijft er niets te verbeelden over
"Fata morgana, de vergeten berg" - Dit werkt
Wat is er toch met Loes? - "Ookal snap je vrij snel wat hier aan de hand is, wil je verder lezen. Grappig, soms op het randje van flauw. Dit zit goed in elkaar en is zorgvuldig tot in de uiterste consequentie uitgewerkt."
Nieuwjaarsverhaal - 
Aankomst in Bangkok - 
Schaduwzomer - 
Tinderen op je tachtigste - 
Terugval - 
Nora - 
Pietje - 
Taxivrouw vindt taximan - 
Een gebronsd joch - 
Wrevel - 
De schaduw van mijn kat - 
De duistere afgezant - 
De slak - "Het totaal ontbreken van enige lichtheid of humor maken dit verhaal, hoewel goed geschreven, voor mij onverteerbaar. Door het volhouden van de verleden tijd, blijf ik als lezer op afstand. "
Monica Stattic - "Ik weet in de eerste alinea waar dit verhaal heengaat en het beneemt me alle lust om door te lezen. Goed geschreven maar eentonig. Behalve de tor, mooi gedaan, is hier niets wat me raakt in de veelheid aan informatie"
Lam Gods - Onwaarschijnlijk en gruwelijk maar toch kon ik er in mee. Knap gedaan.
Zijdelings - Een draak van een verhaal
Het ontbreken van licht - Het begint pretentieus en eindigt als een melodrama. Niet mijn smaak

Jurylid M1

Station Amsterdam - "Aardig, maar het gebruik van de persoonsvorm is erg inconsequent. Het willekeurig verspringen tussen 'ik' en 'hij', soms in dezelfde alinea, is verwarrend en leidt af. "
November - "Onaantrekkelijk verhaal, daarbij slecht geschreven, "
Efteling muizen - "Voor deze site een ongeschikt kinderlijk verhaaltje, te vertellen aan een 5-jarige na een dagje Efteling. "
Stoute papa - "Intrigerend en treffend. Kort verhaal zonder opsmuk, maar de boodschap is duidelijk. "
In zoverre ik korte rokjes en...... - "Het verhaal is, net als de volledige titel, lang en verwarrend. Bij de eerste keer lezen ben ik halverwege gestaakt omdat ik teveel moeite moest doen om de inhoud in me op te nemen omdat het verhaal niet lekker loopt. De tweede keer heb ik het uitgelezen, nog steeds niet echt met enthousiasme. Er zitten teveel bijzinnen in en teveel triviale informatie. Misschien heeft het in een wat beknoptere vorm meer potentie."
JOJO - "Wel fijn leesbaar, dit aardige liefdesverhaal. Verlies van een geliefde, haar terugvinden en getuige zijn van de transformatie die ze heeft doorgemaakt. De laatste zin doet goedkoop aan en doet afbreuk aan het verhaal, "
Het dilemma - "Door een jonger iemand geschreven, althans zo doet het aan. Niet slecht."
De stem in het dal - "Het verhaal gaat alle kanten op, maar niet echt de goede kant"
Beter te laat dan te vroeg - "Tussen de regels door lezend, ontvouwt zich een triest verhaal waar nergens enig optimisme te bespeuren is. Fysieke en mentale pijn wordt zonder enige opsmuk weergegeven, waarbij er nog genoeg te raden over blijft. Knap geschreven, ondanks wat grammaticale foutjes. Ik wilde meer weten en toch ook weer niet omdat het zo raakt. "
De koeienkraamkamer - "Leuk gevonden, maar wel erg ver gezocht. Hier lopen eigenlijk lopen twee verhaallijnen door elkaar, wat het wat verwarrend maakt,. Niet slecht geschreven."
Bestaan - "Deprimerend. De inhoud raakt wel, maar het lijkt alsof het lukraak is opgeschreven als in een dagboek. De opbouw mist."
Skyfall - Totaal niet boeiend. En: broedseizoen voor herten? 
Hoe was het vroeger - "Fijn voor de schrijver, om zo in de voetsporen te treden van de vader. Niet slecht geschreven, maar een echt verhaal kan ik het niet vinden."
De tuinman - Leuk om te lezen. Beetje afgeraffeld einde.
Het wachtlokaal - "Een droom. Wel een intrigerende, goed ge- en beschreven, maar niet een verhaal wat blijft hangen op een of andere manier."
De contraditie - "De frustratie van de familie mbt over ziekenhuisbehandeling van hun dierbare is goed beschreven. En realistisch. De laatste twee alinea's doen wat afgreaffeld aan en vooral de laatste zin aan einde van het verhaal is zwak, dat is jammer. "
Martin Sheen's oorlel - Gewoon niks aan
Holle heilige - "Goed verhaal, open einde, er is nog van alles mogelijk"
Spinrag - "Het verhaal is goed opgebouwd en met vaart geschreven, de paniek is duidelijk voelbaar. Je vereenzelvigt je met de hoofdpersoon die een een erg benarde sitiuatie zit en met geen mogelijkheid uit die situatie kan komen. Alleen is de persoon aan de deur wel te toevallig iemand met kwade bedoelingen. "
De achtergelaten baby - "Wow.... een opstel zonder leestekens, vol met onwaarschijnlijkheden en rare twists met een hoog bouquetreeks gehalte"
Onzinnige dingen - "Begint boeiend, leuk om te lezen. Maar gaandeweg verzandt het verhaal in iets oninteressants met een moraal wat er te dik bovenop ligt. "
Burengerucht - "Niet aan mij besteed, een bizar verhaal met kop noch staart. Er gebeurt van alles, en ook weer niets"
De armband - "Spannend, van begin tot het eind. Fijn leesbaar, goed opgebouwd, met onverwachte plottwist. "
De lange gang naar het kerstdiner - "Jaaaa, wat een leuk feelgood verhaal. Heel graag gelezen"
Beste man aan de muur - Prachtig verhaal. Allerlaatste zin: 'en zo zal het zijn' had voor mij mogen worden weggelaten
De heks van Schoonhoven - "Leest niet prettig. Korte zinnen en binnen het verhaal wordt vt en tt door elkaar gehaald. De inhoud vind ik weinig origineel, boeit me niet genoeg.  "
De vondst in het kasteel - Niet onaardig verhaal in kinderlijke stijl geschreven. Het is dan ook meer een spannend kinderverhaal dan materiaal voor VvdM
De zwever - Fijn positief verhaal. Graag gelezen
"Fata Morgana, de vergeten berg" - Mooi
Wat is er toch met Loes? - Anders en amusant
Nieuwjaarsverhaal - Begint goed en vlakt dan af naar een middelmatig einde
Aankomst in Bangkok - "Er gebeurt maar erg weinig wat het verhaal saai maakt. Niet slecht geschreven, maar het kabbelt wat voort"
Schaduwzomer - "Mooi verhaal waarbij er tussen de regels evenveel te lezen is, als de daadwerkelijke inhoud van het verhaal zelf."
Tinderen op je 80e - Vermakelijk relaas van een weduwnaar op leeftijd die zich waagt op het digitale liefdespad.
Terugval - Boeiend en zwart. 
Nora - Verhaal met een abrupt einde. De laatste alinea past niet bij de rest van dit verhaal. Er is geen opbouw naartoe: de man is een gerepecteerd lid van de lokale samenleving en ineens wordt dat teniet gedaan zonder dat dit in het verhaal wordt opgebouwd. Waar komt dit ineens vandaan? En die laatste regel komt uit het niets vallen. Is het een regel uit Nora's dagboek? Het eea doet afgeraffeld aan en de diepgang is ver te zoeken.
Pietje - Slecht
Taxivrouw vindt taximan - Leuk verhaal. 
Een gebronsd joch - Nietszeggend stukje tekst
Wrevel - "Het verhaal is goed opgebouwd en fijn leesbaar. De familiaire verhoudingen, die tegelijk aan de basis staan voor de ontknoping van het verhaal, zijn triest en overduidelijk maar hebben Saar als verbinding. "
De schaduw van mijn kat - "Beetje onsamenhangend, meer verhalen binnen een verhaal. Boeit me niet genoeg"
De duistere afgezant - "Het verhaal is net zo duister als de titel. Grammaticaal rammelt het een beetje, tijdsaanduidingen worden door elkaar heen gebruikt maar het verhaal intrigeert wel. "
De slak - "Indringend, rauw en boeiend"
Monica Stattic - "Goed verhaal, maar met oneindig lange zinnen wat m.i. niet fijn leest"
Lam Gods - Verhaal met een verrassende plottwist
Zijdelings - 
Het ontbreken van het licht - Voor mij de winnaar van deze maand. Prachtig geschreven

Jurylid M2

De Meester - "Langdradig verhaal, dat voornamelijk bestaat uit een grote dialoog. Het is niet altijd duidelijk wie er aan het woord is. De twee mannen bespreken boeken, werk, schrijven, relaties, het leven. Het gesprek kabbelt voort en het is niet duidelijk waar het nu precies heen gaat of wat de hoofdmoot is. Mjn advies is om het verhaal korter en krachtiger te maken. Kies een thema en en bouw daarop voort. Ik vind het vooral gaan over eenzaamheid, maar er is veel ruis."
Chocodrank - "Prima geschreven, alleen erg nietszeggend. Eerst over het contract, dan over de lege werkdag, dan over de chocodranken.  Waar gaat het verhaal over? Als het het doel is om juist die nietszeggendheid of verveling te verwoorden, zou ik dit veel sterker neerzetten. "
Een verhaal over het leven. - "Meer een blog dan een verhaal, ook veel taalfouten. Die zijn er goed uit te halen met spellingscontrole of het nog eens goed nalezen. Er is wel een moraal, alleen de tekst er omheen leest moeilijk."
Oergevoel - "Mooi en oprecht geschreven. Er komt wel veel in 1 dag op het pad van de hoofdpersoon, dat is wat onwaarschijnlijk. Had iets meer rust in gekund. Ik kan me wel goed in haar inleven en in de rollercoaster die zij doormaakt, ik leef met haar mee."
De laatste bocht - "Het verhaal komt wat traag op gang, veel achtergrondinformatie in de eerste paragrafen. Het beeld had wat sneller geschetst kunnen worden. Frans is duidelijk een belangrijk persoon, toch zien we nauwelijks iets van hem. Er is een aanloop naar spanning, de boerin die haar hard laat werken. Alleen valt de spanning daarna weer weg."
Uit een darrenleven - "Het verhaal heeft wat grappige details en metaforen. Verder is het wel erg onwaarschijnlijk. De hoofdpersonen zijn niet heel consistent, dan weer heel boos, dan weer neutraal. De vergelijking met de dar is mooi gevonden."
De harde werker - "Erg kort verhaal, had wat langer mogen zijn om de hoofdpersoon iets meer uit te diepen. Nu is er eigenlijk te weinig spanning of opbouw om echt met hem mee te leven."
Vrijheid - "Weinig diepgang en we komen weinig over de personen te weten, wat juist wel leuk had kunnen zijn. Nu is het even een kort moment, terwijl het wel hint naar meer (hij ziet haar elke dag, er is een groot contrast tussen beiden). Met deze zaken kan er spanning worden opgebouwd, dat wordt nu weinig gedaan."
Het ontbreken van licht. - "De relatie tussen de hoofdpersoon en de schilder is onduidelijk. Ze kennen elkaar, maar nergens wordt duidelijk hoe. Ook de locatie is onduidelijk. Eerst dacht ik een museum, daarna bij de schilder thuis, uiteindelijk in zijn atelier. Waarom zijn ze daar? Het idee van het verhaal is goed, wel erg dramatisch. De dialogen zijn lang en meer schrijftaal dan spreektaal. Het einde is onverwachts, de aanval komt uit het niets, er is dus ook geen spanningsopbouw."
Meester Meeuw - "Korte tekst waarin veel gebeurt. Ik mis het verband tussen de meeuw, de jongeren en de rat. De hoofdpersoon schijnt wél te snappen wat er gebeurt; ik niet."
Dat - "Mooie situatie, alleen de dialogen voelen wat onecht aan. Een 16jarige dochter die niet gruwelt van de gedachte dat haar moeder seks heeft maar zegt 'dat ze er wat van kan', de tirade van de vader lijkt meer te passen bij schrijftaal dan spreektaal. Wel een onverwacht einde, je wordt als lezer op het verkeerde spoor gezet. Goed einde."
De slak - "Goed geschreven verhaal vanuit een verrassend perspectief. Ook confronterend, het belicht een andere kant van een hoofdpersoon die we als lezers misschien liever in een duidelijk hokje houden. Het verhaal probeert ons nergens van te overtuigen, maar geeft een inkijk in zijn hoofd. Het droge einde past hierbij: weg ermee, opgeruimd."
Die eeuwige blonde jongen - "De toon wisselt van praktisch, plastisch naar bijna dichterlijk, poëtisch. Kort verhaal waarin toch spijt en verlangen mooi naar voren komen."
Komt de zomer ooit terug? - "Mooi hoe tussen de regels door naar voren komt wat er gebeurt is. De zinnen zijn soms wat zwaar, vooral de beschrijvingen van de natuur. Dat haalt de vaart uit het verhaal."
De brief van tante Titia - "Dit verhaal lijkt onderdeel van een groter verhaal, misschien ingekort. Er zijn meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen en dit maakt het rommelig. Afrika, de oom/vader, het rode schrift, de mishandeling van de jongens. Ik mis de samenhang. Wat er nu precies gebeurd is met de jongens en het schrift wordt op meerdere plekken half verteld, waardoor het mij nu niet duidelijk is. Als lezer verwacht je steeds iets meer info te krijgen, zodat je aan het einde het hele verhaal kent. Nu lijken de stukjes niet goed in elkaar te passen en sommige dingen staan dubbel verteld. Tip: lees het hele verhaal nog eens door, haal de dubbelingen eruit en probeer het steeds iets meer op te bouwen. "
6x42 - "Grappig geschreven verhaal over een ontmoeting. De zinnen lopen soms niet helemaal lekker, er is wat onnodig komma-gebruik en hier en daar mist een woord.  Dat drukt de pret nauwelijks: krachtig en komisch relaas!"
Monica Stattic - "Goed geschreven verhaal. Sommige stukken zijn wat lang: de paardenboxen, de vis. Deze zou ik weglaten om de snelheid in het verhaal te houden. De alinea's over de familie zijn mooi beschrijvend, je ziet deze familie helemaal voor.  Het omschrijven van de familie en sfeer komt wel vaak terug, hier zou ik wat in schrappen. Ook zou ik deze alinea's wat meer opdelen, zodat het geen groot blok tekst meer is. Het einde is wel erg open en abrupt; misschien nog iets van haar plannen of gedachten meegeven?"
De reunie - "Kort verhaal, met voldoende ruimte voor de gevoelens van de hoofdpersoon. Het verleden en heden lopen mooi in elkaar over. Er mist wel wat échte spanning; wat doet het voorval met hem? De rol van Miriam lijkt wat oppervlakkig."
Wereldwijs - "Verhaal begint goed, met een beschrijving van een van de zussen Vanaf het moment van de dialogen, wordt het minder goed. Veel 'zusje' en andere '-je's waarmee de mensen elkaar aanspreken. Bij het beschrijven van een belangrijke figuur: geef hem een naam zodat je hem daarna niet 'schoonbroers collega' hoeft te zeggen, dan moet de lezer steeds nadenken wie wie is. En bij een tijdsprong: bouw een witregel in. De overgang was nu verwarrend. De laatste zinnen vind ik sterk."
"Altiplano, een beklemmend kort verhaal" - "Zeer interessant verhaal. Het beschrijft een kort moment. De omgeving wordt mooi neergezet. Mooie zinnen, prettig cadans. De gebeurtenis zelf is niet heel boeiend, de sfeer wordt wel mooi getekend."
Lam Gods - "Goed geschreven. De sfeer en karakters komen mooi naar voren. De spanning wordt goed opgevoerd. De gebeurtenis zelf is dan juist wat ontwapenend, teleurstellend. Het is onverwachts, dat is goed, maar komt ook uit de lucht vallen. De geschiedenis van de jongen wordt aangevoerd als logisch bewijs van zijn gevoelens, maar als lezer was je me daar kwijt. Te abrupt en te heftig."
Vakantieherinneringen - "Leuk, lief verhaaltje dat precies is wat de titel zegt: vakantieherinneringen. Er is niet echt een plot, vooral een beschrijving van een dag, de opa en oma en relaties. Het begint wel interessant, met het licht aansteken, pretendeert opa een tovenaar te zijn? Dan vervalt het wel in alledaagse dingen. De omschrijvingen zijn mooi maar ik mis een plot, ontwikkeling, iets wat de personen meemaken."
Kalla - "Goede plot, leuk hoe je als lezer op het verkeerde been wordt gezet. Het verhaal is alleen erg feitelijk beschreven. Ik mis de gedachten en met name de gevoelens van de hoofdpersoon. Er gebeurt nogal wat, hij lijkt er niet bij te blikken of blozen. Dat maakt het erg afstandelijk. "
Ogen - "Voorspelbaar verhaal, vrij rechtlijnig geschreven. De plot is in orde, de uitwerking niet heel spannend. Veel beschrijvingen, weinig gevoelens."
Liever een slechte relatie dan geen relatie. - "Erg lang en langdradig verhaal. Het vertel-perspectief wisselt: het volgt in eerste instantie André, maar vanuit de 3e persoon. Dan komen opeens zijn gedachten en wensen naar voren. Een stuk verder gebeurt dit met Anne en later weer Fenne. Zo is het moeilijk om je aan de personen te hechten. Het verhaal is te uitgebreid, er zijn teveel details of hele scenes die eruit kunnen. Wie wat eet, drinkt, doet is allemaal niet zo heel belangrijk. Tip: probeer tot de kern van het verhaal te komen zonder teveel omwegingen. En werk aan de dialogen, vaak zijn dit nu hele stukken tekst die in het echt nooit zo verlopen."
Het ei - "Verhaal wisselt tussen de duiven en de relatie van de hoofdpersoon met een studente. Ik mis alleen de link tussen beide situaties. Verhaal is niet oninteressant, maar eindigt abrupt, er is geen einde. Wat wil de schrijver met dit verhaal zeggen of bereiken?"
Ella - "Dit verhaal is een beschrijving/reflectie van een hoofdpersoon. Er zit geen actie in. Het zijn alleen gedachten. Tip: maak er een verhaal van met een plot, ontwikkeling, dialoog. Het is nu niet slecht geschreven maar er gebeurt niks behalve dat Ella een kom havermout eet."
13 brieven tot de dood - "Zeer intrigerend verhaal. In het begin lijkt het alsof de schrijver zich tegen mij als lezer richt, iets verderop blijkt dat de lezer hier iemand is (die Derricks lichaam heeft gevonden). Mooi horror/psychologische thriller verhaal, zonder bloederige details. De brievenschrijver vertelt af en toe iets over zichzelf waardoor je hoopt dat de lezer gaat kunnen raden wie het is en er een stokje voor steken. Het einde is sterk, het lukt de moordenaar toch."
Paardjes aaien - "Vreemd verhaal, een man in de trein met een slang in een kooi? Ik kan me niet goed een voorstelling maken van de situatie, zijn gedrag, zijn lange vragen en dan opeens de actie. Ze zitten tegenover elkaar in een lege trein. Hij ruikt naar bier maar spreekt helder. Hij noemt haar 'meissie' en maakt mooie volzinnen. Dit kan wel, ik krijg alleen geen goed beeld van het type. Ook de hoofdpersoon is moeilijk te duiden doordat ze zo angstig er verlamd raakt. Wat zijn haar gedachten op het moment dat hij op haar kruipt? Wat er op het einde gebeurt weten we niet omdat ze flauwvalt. Het voelt daarom alsof het verhaal niet af is."
Schaduwliefde - "Het verhaal wisselt van perspectief: eerst lezen we wat Evi denkt en voelt, dan switcht dit opeens naar Lucien. Dit kun je wel doen, maar niet als je vanuit de 3e persoon schrijft. De gezichtsuitdrukkingen, emoties en houdingen van de twee personen wisselen elkaar snel op. Daardoor is het lastig om als lezer te ervaren wat ze nu écht denken en voelen. Tip: kies een gevoel en ga daar dieper op in. De inhoud van het verhaal zelf is vrij clichématig. Op het einde is er een twist, die ik niet goed begrijpt: wie zijn 'ze'? Het lijkt alsof er iets gebeurt dat Lucien al verwacht had, maar als lezer heb je geen idee wat dit is."
Zijdelings - "In dit verhaal wordt een wereld beschreven die afwijkt van de onze. Toch wordt deze maar deels beschreven en uitgelegd, ik blijf met wat vragen achter over de verschillende clans (hoe werkt dit? zijn er nog meer? speelt het wel in onze huidige tijd met technologie, of niet?). Het verhaal volgt Biba en haar keuzes in het leven. Het is vrij rechtlijning geschreven. De omschrijvingen over de omgeving en moerbijbomen hadden van mij wat minder gemogen. De laatste alinea vind ik het mooist, hier vertelt Biba over iets echts wat zij zo ervaren heeft."
Het meer - "Lang verhaal met sfeervolle en karakteristieke omschrijvingen van gebeurtenissen en mensen. Het is zo gedetailleerd dat het op echte herinnerinren van de schrijver lijkt. Toch is het niet heel interessant, er gebeurt bar weinig. Het is alleen een lange omschrijving van een zomer. Ik mis spanning die toeneemt en afneemt, nu is het voornamelijk een opsomming; het verhaal gaat nergens heen. Niet slecht geschreven, ik zou alleen een plot en spanningsboog toevoegen."
Nieuw Jaar - "Het verhaal is goed geschreven, alleen jammer dat alles wat er gebeurt een herinnering is in het verleden. In het heden gebeurt er bijna niets, tot aan de laatste alinea. Dat maakt het afstandelijker om te lezen dan wanneer de hoofdpersoon het allemaal nu mee zou maken. Het positieve einde komt een beetje uit de lucht vallen."
Oom Ben - "Leuke opzet, de drie auto's met inzittenden die op weg zijn naar een raadselachtig feest. De zinnnen komen soms wat gestunteld over, dat haalt de vaart wat uit het lezen. Ook de appjes van de twee pubers komen niet authentiek over: lange, nette zinnen die erg beschouwend zijn, en dan het woord 'doekoes'. Het verhaal heeft een leuke ontwikkeling, alleen het slot lijkt iets abrupt"
Bezoek - "Boeiend verhaal met onheilspellende toon. Je verwacht dat het gaat om een vader die zijn kind niet mag zien, maar helemaal zeker weten doe je het niet, waardoor het spanning houdt."
Overwinning van de angst. - "In het begin lijkt het over jongeren te gaan, de schrijfstijl past hier niet goed bij, doet wat archaïsch aan. Met name de dialogen krijgen hierdoor een vreemde klank, komen onrealistisch over. Het wisselen van omschrijvingen ('zijn blonde gezelling') zorgt voor onrust tijdens het lezen. Je wil als lezer dat in één oogopslag duidelijk is wie wat zegt en doet. Door daarbij te wisselen van omschrijving, zie je het niet meer voor je, je moet erover nadenken. Dat haalt je uit het verhaal. De schrijver is duidelijk erg bekend met paddenstoelen; als lezer wordt het verhaal wat langdradig. Vooral gezien de afsluiter had het wat korter en meer to the point gemogen."
Midas' laatste kunstje - "Mooi absurdistisch verhaal over de worstelingen van kunstenaar Midas. Zijn angst krijgt letterlijk een gestalte. Soms is het verhaal wat lastig te volgen omdat Midas veel roept, schreeuwt en zwaait op momenten dat dat niet gepast lijkt. Verder vermakelijk en goed geschreven"
Verjaardag - "Erg beschrijvend verhaal, ook doordat het grootste deel ervan een terugblik is. Door in het hier en nu te schrijven en met actief taalgebruik, kan het verhaal meer tot leven komen. Nu gebeurt er eigenlijk pas iets op het einde. Ook daar ervaar ik afstand tot de hoofdpersoon. Er wordt meer verteld wat er gebeurt dan wat het met haar doet. In de laatste zinnen lezen we zelfs iets dat gebeurd is zonder dat we het mee gemaakt hebben (het appen). Dat komt dan erg uit de lucht vallen als lezer."
"Links, rechts. Links." - "Boeiend verhaal dat boksen, zwarte gaten en menselijke connecties met elkaar verbindt. Zeer origineel. Goed geschreven, al had het middenstuk van mij wat kernachtiger gemogen. Mooie conclusie aan het einde."
Creating Tomorrow Together - "Verhaal begint interessant, met een bedrijf met een titel die we vast terug gaan zien komen. Flink wat details, er kenmerkt zich een dagelijkse sleur. Dat deze doorbroken wordt met een dode muis in het koffiezetapparaat is een beetje een tegenvaller, ik had wat meer verwacht. Ook het einde doet wat kaal aan."
Kootje - "Geinig verhaal, hond en omgeving worden leuk neergezet. Er gebeurt niet bijster veel, het lijkt meer een blog dan een verhaal. Ik zou wel een verhaal met meer plot willen lezen in deze schrijfstijl. NB: de lettergrootte wisselt, dat leest niet prettig."
In zoverre ik korte rokjes en goedkope groene nylon slipjes draag… - "Verwarrend geschreven, er wordt heen en weer gesprongen in de tijd, dialoog en beslommeringen wisselen elkaar af en remmen daarmee het verhaal. Ik kan de hoofdpersoon moeilijk volgen in zijn emoties die elkaar af lijken te wisselen op basis van wat hij denkt, los van wat er gebeurt "
Holle heilige - "Het verhaal komt langzaam op gang, de intro over het sterfbed van Edward mag korter. Gelijk met de introductie van Marianne beginnen zorgt voor een actiever en spannender begin. Mooi portret van Marianne, haar leven en haar zwaarte die ze ogenschijnlijk verhult. Treffende titel."
Wat is er toch met Loes? - "Leuk, origineel verhaal. Vooral de nuchtere reactie van de omgeving is grappig om te lezen. Men past zich zo goed en zo kwaad mogelijk aan, dit kan er ook nog wel bij. Boeiend geschreven."
Schaduwzomer - Goed gevat verhaal. Enkele losse fragmenten waar je vooral tussen de regels door onzekerheid en eenzaamheid leest. Toch leest het verhaal niet treurig. Mooie schrijfstijl.
Spinrag - "Vlot geschreven verhaal. Wel een samenloop van veel toevalligheden: de deur die dichtvalt, de knop die afbreekt, en dan ook nog een kidnapper aan de deur. Verder leest het verhaal goed."

Jurylid R

Station Amsterdam - "Aardig beginnetje, leuk perspectief vanuit een boek, maar het wordt eigenlijk geen verhaal. In het begin lijkt het er wel op, het boek wordt onderin een tas boodschappen geduwd door handen die niet als een warm welkom voelen, maar auteur doet daar verder in het verhaal niets meer mee. Het blijft bij wat bespiegelingen, zonder verdere ontwikkeling. Jammer."
November - "Best aardig idee van die letters uit de computer, maar het blijft bij een idee, er ontstaat geen wezelijk plot. Als deze droom iets vertelt over een schrijversblock, dan is het interessant om te vertellen hoe dat komt, waarom hoofdpersoon eigenlijk per se wil schrijven, wat ze doet als ze wakker wordt uit deze droom en wat er dan gebeurt, bv. als haar man thuiskomt. En dan een wending in het verhaal die ervoor zorgt dat ze toch aan het schrijven komt, of er helemaal mee ophoudt, of ze krijgt er enorme ruzie met haar man over, enz. Dan wordt het wat."
Efteling muizen - "Wel geinig kinderverhaaltje, maar meer ook niet."
Stoute papa - "Luguber, naar verhaaltje. De achtergrond van deze bizarre straf kom je niet te weten, dus dit alles blijft zonder betekenis. Het lijkt een kinderverhaaltje, maar dit is absoluut niet geschikt voor kinderen."
Pietje - "Veel te weinig uitgewerkt verhaal dat in een idee blijft steken. Magere Hein heet ineens Pietje, waarom? Hij wordt maar heel kort en oppervlakkig geïntroduceerd waarop een Halloweennacht volgt, waarbij zoveel mogelijk mensen dood moeten. Waarom? Wordt niet uitgelegd. Reactie van de mensen wordt met één zin afgedaan, namelijk dat ze hysterisch de straat op rennen. Verdedigen zij zich niet? Worden ze compleet overrompeld? Waarom moeten ze allemaal dood? Wordt niet uitgelegd. Aan het einde denk je als lezer: nou, dat weten we dan ook weer. Wat mist, is een betekenisvolle context in dit verder best wel goede idee, best goed geschreven ook. "
Een gebronsd joch - "Niet meer dan een beginnetje, een idee. Meer een notitie dan een verhaal. En waarom moeten wij dit weten? Hier mist een zinvolle context die het verhaal betekenis geeft. Wel humor in die scene met dat jochie en zijn zwembroek, dat wel."
Nora - "Meeslepend verhaal over oudere man die vriendschap sluit met een Noors meisje, dat zo ongelukkig is dat ook hij haar niet kan helpen. Ze pleegt zelfmoord door zich in zee te storten (neem ik aan). Het verhaal wordt goed verteld, het neemt je mee, maar het eindigt nogal erg abrupt. Je moet als lezer goed nadenken over wat hier nu eigenlijk aan de hand is, ook door het citaat onderaan dat verwarrend kan zijn. Het einde had iets meer uitgeschreven moeten worden, zonder teveel prijs te geven, maar nu moet de lezer teveel zelf bedenken. Wat ook niet klopt, is dat Alexios een oude man is die chronisch ziek is, maar wel een prostituee kan bezoeken en flink kan rennen om Nora te zoeken. "
Schaduwzomer - "Je voelt de eenzaamheid van de hoofdpersoon gewoon mee als lezer. Schrijnender had het bijna niet verteld kunnen worden. Sterke scene met de jongen bij het zwembad. Prachtige titel, Schaduwzomer. Je mist alleen een omslagpunt, een moment dat hoofdpersoon in opstand komt tegen de situatie, bijvoorbeeld wegloopt of hulp zoekt en krijgt van andere mensen. Het blijft nu allemaal wat hangen in het moment, het lijden van de hoofdpersoon."
Aankomst in Bangkok - "Aankomst in Bangkok, ja, maar meer ook niet. Het is een goed begin, want je waant je als lezer even in Bangkok. Goed geschreven! Je verwacht dus heel wat, maar het verhaal bloedt dood in de herhaling dat hoofdpersoon blij is Rob te zien. Jammer, hier had meer in gezeten! "
De zwever - "Een klein vogeltje breekt uit haar ei, verlaat het nest en leert vliegen. Dit wordt allemaal zeer beeldend en goed beschreven. Alleen ontbreekt er een context die het verhaal een betekenis had kunnen geven. Door bijvoorbeeld een parallel te trekken met het opgroeien van mensen. Ervaren wij ook zo'n gelukzaligheid als we zelfstandig worden, zoals deze jonge vogel? Waarom dan wel, of niet? "
Skyfall - "Beetje flauwe introductie op de jacht - zelfs het exacte kaliber van het jachtgeweer wordt de lezer onthuld - door de ogen van de latere 007 held James Bond en zijn vader. Meer dan een soort handleiding is het eigenlijk niet. Waarom er een link moet zijn met Bond blijft een raadsel, net als de titel. Wel goed geschreven, maar dat is bij lange na niet genoeg om hier een aantrekkelijk verhaal van te maken."
Beste man aan de muur - "Goed geschreven verhaal dat de lezer meeneemt in een trieste liefdesgeschiedenis van een eenzame man, die zijn kansen bij de vrouwen wel heeft gekregen, maar het spelletje nooit uit heeft weten te spelen. Originele invalshoek via het praten tegen zijn schaduw op de muur. Einde is mooi, maar had nog iets preciezer uitgewerkt kunnen worden. Een val vanaf 7 hoog op de straatstenen overleef je in principe niet, dus dan kun je ook niet meer denken. Of laat hoofdpersoon zich alleen maar in zijn gedachten vallen?"
De Armband - "Mooi, goed geschreven verhaal! Erg Hollands zo, met Wim en Henk tussen de koeien. De tijdsbepaling klopt niet helemaal want Henk haalt de melkbussen met paard en wagen op, terwijl er ook volop wiet wordt gerookt. Paard en wagen waren echter allang uit het straatbeeld verdwenen toen wiet roken 'in' werd. Het verhaal speelt om een echt dorpsconflict, met openbare schuldbelijdenis in de kerk. Mooie sfeertekening! Zelf zou ik dit in de jaren 50 hebben laten spelen en dat subtiel, maar duidelijker dan nu hebben aangegeven. Dan klopt de tijd meer met de sfeer."
De schaduw van mijn kat - "Mooi en origineel verhaal dat je zeker meeneemt, alleen is het allemaal wat moeilijk te plaatsen. Waarom speelt het in Japan? Waarom moeten we die geschiedenis met de kapitein en zijn geld weten? Is de ontmoeting met Mary in een droge ruimte onder zee, iets wat feitelijk niet kan, een droom of werkelijkheid? Wat is de rol van de kat Maru? Is Maru Mary geworden, onder zee? Veel vermoedens in dit verhaal, maar er blijft (te)veel te raden over. Hier zou nog eens flink aan gewerkt moeten worden, want dit heeft wel potentieel."
Taxivrouw vindt Taximan - "Best goed geschreven, maar qua plot een soort handleiding voor taxichauffeurs gevolgd door een vrij bizar ongeluk, waarna het verhaal nogal abrupt afloopt met de weinig opwindende constatering dat taxivrouw en taximan vroeger samen op school hebben gezeten. "
Het ontbreken van licht - "Erg goed geschreven verhaal, alleen blijft onduidelijk wat de rol van Freija was bij de dood van Valerie en Sophie. Was zij het 'bezopen wijf achter het stuur'? Door dit in het midden te laten, blijft er voor de lezer teveel te raden over en is de afloop wat onbevredigend."
Zijdelings - "Mooi, meeslepend verhaal! Het blijft alleen raden wanneer dit speelt en waar (ik vermoed in de VS). Het einde is mooi, maar er wordt wel een conclusie voor de lezer getrokken. Het was spannender geweest als de lezer zelf een conclusie had mogen trekken. Het is ook jammer dat een persoonlijke confrontatie tussen Biba en de weduwe van Fenton uitblijft. Er wordt nu wel erg snel naar het einde toegewerkt met die paar alinea's over dat gif."
Lam Gods - "Doet me denken aan zo'n western met Clint Eastwood. Alleen is de 'stille man' hier de schurk. Wat ik mis, is meer uitwerking inzake de neiging van John Mackens om in ieder stadje een meisje te moeten vermoorden. Dat blijft nu erg aan de oppervlakte, terwijl meer verdieping het verhaal juist interessanter had kunnen maken. De slotzin is natuurlijk briljant, die vat alles samen."
Monica Stattic - "Heel goed geschreven, ondanks alle saaie details over hoe het feest wordt voorbereid, lees je toch verder. Opvallend genoeg heeft Monica aan het einde een ID-kaart, terwijl dit hele verhaal toch erg jaren 50 aandoet qua sfeer en tijdsbeleving (zonder gedateerd over te komen overigens). Wat er dan echt gebeurt, de verkachting van Monica door haar oom, het doodslaan van oom door Monica en haar besluit om te vluchten, wordt eigenlijk 'tussendoor' afgehandeld, alsof er niets gebeurd is en dat is ook de tragedie van dit verhaal. Oom verkracht nicht en niemand van de familie op het feest schijnt daar van op te kijken. Nicht vermoordt vervolgens oom en ook dan geen groot alarm. Nicht heeft alle tijd om te vluchten. Alsof het normaal is. Best saai eigenlijk en toch lees je door."
De slak - "Goed begin, maar ik had graag geweten hoe het afliep. Het stopt op het keerpunt van het verhaal. "

Reacties

  1. Ik heb 9 juryleden geteld. Niet de 10 die er zouden zijn. Inde commentaren van slechts 3 van die 9 vond ik de titel van mijn verhaal terug (Overwinning van de angst) . Het doet aan als af te werken lijstjes. J1 had heel veel niet beoordeelde titels op een rijtje staan, waaronder die van mij. Alleen J2 en M2 lieten er commentaar op zien. Sommige titels werden bijna overal besproken. Hoe kan dit? Het deugt van geen kanten en biedt 0,0 vertrouwen. Zo worden schrijvers benadeeld en dat ontneemt hen de zin en misschien ook moed. Beneden alle peil! We zullen zien hoe het de volgende keer gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik merkte dat zelf ook hoor, niet alle juryleden hebben of krijgen allemaal dezelfde verhalen (dacht ik) maar ik heb het zelf ook gemerkt jammer :'(

      Verwijderen
    2. Goedemorgen, dank je wel voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk is hoe we werken. Ik zal vandaag proberen eea te verduidelijken.

      Wat ik al vast kan zeggen is dat niet elk jurylid elk verhaal te lezen krijgt. We werken in twee rondes. In de eerste ronde wordt elk verhaal door de helft van de juryleden gelezen. In de tweede ronde worden de tien topverhalen door iedereen gelezen. Uit die tien wordt de shortlist samengesteld.

      Verder is een jurylid niet verplicht om commentaar te schrijven. Commentaar leveren is een tijdrovend karwei, we vinden dat we dat niet van onze juryleden (die allemaal vrijwillig de verhalen lezen) kunnen eisen.

      Hartelijke groet, Maarten

      Verwijderen
    3. dank je wel voor reactie

      Verwijderen
  2. Maar dat is vreemd! Het lezen van de verhalen kost toch veel meer tijd dan schrijven van vijf regels commentaar. Als de jury deskundig is zou dat commentaar juist de logische finale van het lezen van het verhaal moeten zijn! Ik verwacht eigenlijk dat ieder jurylid commentaar schrijft, dat zou je als website moeten garanderen. Als een jurylid niet in staat is een commentaar te geven, dan hoort hij of zij geen jurylid te zijn. Nu voel ik me als schrijver niet serieus genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is een plaatsje vrijgekomen in de jury, dus als je mee wilt jureren ben je meer dan welkom :)

      Verwijderen
    2. Maarten, leuk maar ik heb helaas geen tijd. Maar dat is geen reactie op mijn opmerking. De jury moet toch in staat worden geacht woorden te geven aan hun emoties bij mijn verhaal? En evt stijlfouten etc benoemen?

      Verwijderen
    3. Ik denk dat je zojuist antwoord hebt gegeven op je eigen vraag. :)

      Verwijderen
    4. Nou... dat zijn wel wat verwachtingen, aannames en beweringen die m.i. kort door de bocht worden genomen.. Dat een schrijver door een jurylid niet serieus genomen wordt, bijvoorbeeld, als er geen commentaar bij staat. En ergo, een jurylid in dat geval niet deskundig is en dus geen jurylid hoort te zijn. Ieder haar/zijn mening maar, persoonlijk vind ik dit op zijn minst jammer en afbreuk doen aan de noeste arbeid welke de juryleden elke maand leveren.

      Verwijderen
    5. Je inschatting dat het lezen van het verhaal meer tijd kost dan het formuleren van het commentaar klopt niet, tenminste, als je het over een weloverwogen commentaar hebt. Dat kost echt veel tijd! Ik ken geen enkele literaire wedstrijd waarbij de verliezers uitgelegd krijgen waarom ze verloren hebben. Als je feedback op je teksten wilt, wat ik goed kan begrijpen, zoek het dan eerder in een schrijfgroep op internet, of liever nog bij een cursus als je je dat financieel kunt veroorloven.
      Het is verwarrend dat VvdM nu gekozen heeft voor een soort tussenvorm van feedback en wedstrijd, dat ben ik helemaal met je eens. Dat is, dacht ik, een experiment, en hoe het uitpakt zullen we merken.

      Verwijderen
  3. Maarten,
    Bedankt voor je uitleg van de verschillende beoordelingsrondes. Ik vind overigens ook dat elk jurylid wel ten minste een kort commentaar per gelezen verhaal zou moeten geven. Het moet de schrijver toch duidelijk worden waarom hij de volgende ronde wel of niet haalt. Persoonlijk neem ik alle kritiek altijd positief ter harte om elk verhaal daarna te optimaliseren of herschrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, in een ideale wereld zou ik ook wel willen dat we iedereen van voldoende commentaar voorzien. Maar juryleden zijn gewoon vrijwilligers die al ontzettend veel energie en tijd in dit project stoppen. We kunnen niets van ze "eisen". Ik ben heel blij dat we zoveel goede mensen hebben die dit voor ons en voor de schrijvers willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het woord ‘moeten’ wordt hier wel heel erg vaak gebruikt.
    Volgens mij ‘moeten’ jullie bij VvdM helemaal niets. En geen schrijver ‘moet’ hier meedoen. Sterker nog, van mij ‘mogen’ de azijnpissers hun biezen pakken. Dan blijft het zoals het was: respectvol en vriendelijk.
    Hartelijke groet, Conny Hoogendoorn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Conny, goed gezegd! Petje af voor de vrijwilligers. Groet, CCMaser

      Verwijderen
  6. Conny slaat de spijker op z'n kop. Helemaal mee eens!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!