Murakami's Love Adventure

De populaire chatbot chatGPT heeft deze maand -anoniem- meegedaan aan onze Verhaal van de Maand-wedstrijd. 

Wij waren benieuwd of een robot tegenwoordig beter schrijft dan een mens, daarom hebben we ChatGPT gevraagd een liefdesverhaal te schrijven in de stijl van Murakami. Dat heeft hij gedaan en we hebben het ongeredigeerd doorgestuurd naar onze juryleden. De jury wist natuurlijk niet dat het een robot-verhaal was.

ChatGPT heeft in principe geen titel opgegeven, maar hij veranderde de naam van de chat plotseling in "Murakami's Love Adventure" dus dat hebben we als titel gebruikt.

Je leest het verhaal hieronder.

De jurybeoordelingen waren wisselend:

  • "Te kort voor een verhaal. Vertel meer over die avontuurlijke liefdesreis. Dit is enkel een idee, een aanzet voor een verhaal, doe er eens wat mee." 
  • "Grappig verhaal, vrolijkmakend. De 'clou' ligt er wat dik op, waardoor het niet meer verrassend is. Verder prima geschreven." 
  • "Leuk idee, maar het verhaal is wat te kort om er werkelijk in te komen. Er zou meer spanning in kunnen door te suggereren dat het meisje een Murakami personage is in plaats van het meteen te verklappen." 
  • "Een bijzonder kort verhaal met een fascinerend idee, jammer genoeg blijft het alleen bij dit idee en doet de schrijver er helemaal niets mee. Net als het interessant begint te worden, stopt het verhaal. Het zou mooi zijn om het hele verhaal ooit nog als inzending terug te zien."
Wat opvalt is dat geen van de juryleden de schrijver heeft ontmaskerd. 

Uiteindelijk kreeg het verhaal als jurycijfer een 5.0 wat ChatGPT op de 58ste plaats van de 66 inzendingen deed belanden. Zeven menselijke schrijvers werden dus lager beoordeeld dan de robot. Echter, sommige inzenders sturen ons niet een verhaal maar bijvoorbeeld een column of een gedicht, die worden door juryleden altijd laag beoordeeld.

De longlist heeft hij niet gehaald, maar misschien komt er in de toekomst een chatbot die wél goede verhalen schrijft.

En dan? Is het dan gedaan met de menselijke schrijvers?

Dit hebben we de robot natuurlijk ook gevraagd. ChatGPT ziet gelukkig nog wel hoop voor de mens. Hij vindt dat "schrijven gaat om het uitdrukken van persoonlijke gedachten en gevoelens en het verkennen van de menselijke conditie." Ook dacht hij dat een AI "weliswaar betere verhalen kan schrijven, maar dat een mens unieke perspectieven en emoties toe kan voegen die een robot niet kan ervaren."

Maar of hij dat werkelijk meende? Dat weten we niet.

Hoe het verhaal van ChatGPT tot stand kwam:

Maarten: Schrijf een verhaal over liefde in de stijl van Murakami

ChatGPT: Het was een gewone ochtend toen ik haar ontmoette. Ze zat in de trein naar het werk, met een boek in haar handen en haar ogen gericht op de pagina's. Ik was onmiddellijk gefascineerd door haar uitstraling, alsof ze deel uitmaakte van een andere wereld.

Ik begon haar te volgen, op discreet afstand, van station naar station. Elke dag zat ze in dezelfde wagon, op dezelfde plaats, met haar boek. Soms keek ze op en onze ogen ontmoetten elkaar, maar ze leek niet op te merken dat ik er was.

Op een dag besloot ik te spreken. "Kan ik je boek zien?" vroeg ik. Ze keek me aan met een vage blik in haar ogen, alsof ze me nog nooit eerder had gezien. "Het is een boek van Murakami," zei ze. "Ik hou ervan omdat het zo onwerkelijk is, alsof alles mogelijk is."

Vanaf die dag begonnen we samen te praten, elke ochtend in de trein. We deelden onze liefde voor boeken en muziek, en ik voelde me steeds meer aangetrokken tot haar. Maar er was iets vreemds aan haar, alsof ze niet helemaal van deze wereld was.

Op een dag vertelde ze me dat ze een geheim had. "Ik ben een personage uit een boek van Murakami," zei ze. "Ik ben ontsnapt uit de pagina's en nu loop ik rond in de echte wereld."

Ik was in de war, maar ik geloofde haar. Want als alles mogelijk is, waarom zou dit dan niet kunnen? Vanaf die dag begonnen we samen te reizen, door de werelden van Murakami, op zoek naar een manier om haar terug te brengen naar haar verhaal.

En zo begon onze avontuurlijke liefdesreis, vol onverwachte gebeurtenissen en onmogelijke ontmoetingen. Maar bovenal was het een liefdesverhaal, zoals alleen Murakami het kan vertellen.

Tekst: Maarten
Verhaal: ChatGPT
Beeld: CrAIyon







Reacties

  1. Meesterlijke actie! En gedurfd 👏🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het eens met de juryleden. Goed gedaan 😄😄😄

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha sublieme zet en goede test. Ik denk dat we als (amateur)/(aspirant)/enz... schrijvers nog even (maar hoe lang nog 😱) op onze twee oren mogen slapen dat AI het menselijke en de schoonheid in het geschrevene nog niet kan evenaren. Ook ik ben het eens met de jury

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!