Jurycommentaar maart 2023


Hieronder staat het jurycommentaar bij de verhalen die we ontvingen in maart.

Het commentaar is verzameld per jurylid, je zult dus zelf je verhaal bij de verschillende juryleden moeten zoeken, gebruik hiervoor CTRL+F of COMMAND+F en type een gedeelte van de titel van je verhaal. Niet elk jurylid heeft elk verhaal gelezen, iedereen leest ongeveer de helft. Juryleden zijn niet verplicht bij elk verhaal commentaar te leveren.Elk jurylid heeft een code die we blijven handhaven. Zo is het commentaar door de maanden heen vergelijkbaar.

Let op, waarschuwing: lezen is op eigen risico. Sommige juryleden nemen geen blad voor de mond en het lezen van het commentaar kan een vervelende ervaring voor je zijn. Bedenk alsjeblieft dat onze juryleden ook maar mensen zijn en dat je zelf moet bepalen of je het commentaar ter harte neemt of het naast je neer legt.

Jurylid F

Vader - Je zit meteen midden in de spanning waardoor ik het verhaal twee keer heb moeten lezen. Er wordt door deze schrijver veel gebruik gemaakt van show don't tell en je zit bijna in zijn huid. Dat is mooi en sterk. Wel merk ik dat ik wat achtergrond informatie mis aan het begin om het allemaal meteen te voelen.

Het geheim van de onsterfelijkheid - "Je kan merken dat deze schrijver vol fantasie zit en dat hier echt plukjes autobiografie in zitten. De opbouw van het verhaal kan wat mij betreft sterker met eventueel wat dialoog. En er mogen af en toe wat vloeiend makende tussenzinnen in, die het wat minder hakkerig maken. "

Boeren - "Prachtig decor die deze auteur omschreven heeft. Goede locatie duidingen ook. Mooi staaltje verhaal. Het greep me maar toch miste ik een soort climax, echt sterk conflict"

Transnominatief - "Op zich een mooi stukje tekst en een heel herkenbaar thema. Toch gaat alles wat mij betreft wat te snel en mag er een actieve scene inzitten, bijvoorbeeld een dialoog."

Van een andere planeet - "Er zijn weinig mensen die gemakkelijk een 'jong' iemand kunnen beschrijven, de gedachten en de belevingswereld."

Kindermandala s - brr jeetje die eerste zin. Het maakt je meteen nieuwsgierig. En ook de rest van het verhaal geeft je bibbers. Knap dat je dat zo in korte hoeveelheid woorden kan omschrijven. En wat een geheim ;)

Koffie en cake - "Het verhaal greep me niet, maar ik weet niet waar dat aan ligt."

Vrij - Wat ik mooi vind aan deze tekst zijn de onderliggende gedachten van de hoofdpersoon. Mooi dat we die gevoelens en ideeën leren kennen zonder dat de buitenwereld dat hoort. Mooie spanningsopbouw en interessant en nieuwsgierigmakend (ook het einde!)

Zonsopgang op Mars - "Ik kom niet helemaal tot de kern van dit verhaal. Waar ligt de focus? Verder zijn de zinnen prettig leesbaar en is het een vloeiend geheel, maar de lijn en het conflict zou wat sterker mogen, wat mij betreft."

Mijn zusje was een secreet - "De spanning die je aan het begin hebt over de vader die vrij is gekomen ivm de moord van het zusje, mis ik nog in de rest van het verhaal. Verder denk ik dat dit korte verhaal onderdeel is van een groter geheel? Verder goed geschreven, prima zinnen en prettig leesbaar"

De man die nooit de zee zag - "Ah kort en krachtig. Medeleven, humor en doorlezen. Drie woorden die ik kan bedenken na het lezen van dit stuk. Mooi, klein en fijn decor zo aan de bar."

Samen aan de regenboog - "Klein en kwetsbaar stukje. Een mooi inkijkje in een moeilijke situatie. Goede start, fijne zinnen, prettig leesbaar."

De Afspraak - "Mooie en vloeiende zinnen. De schrijver brengt de lezer op het verkeerde spoor. Aan het begin lijken ze oude liefdes die elkaar amper gekend hebben. En dan hebben ze een gedeeld huis? Dat maakt de sprong en hun relatie groot en onrealistisch. Verder goed geschreven, leest vlot."

Het Bronzen Beeld - "Wie is de hoofdpesonage? Ik zou er meer over te weten willen komen.De eerste alinea's zijn gevuld met veel 'ruis', ze mogen wat mij betret wat meer tot de kern komen, wat meer focus op doel van personage/conlict van het verhaal."

Of wormen slapen - "Dit is echt een knap staaltje kindertaal. Verder kan ik er niets over zeggen. Gewoon echt een goed stuk, mooi ingeleefd in de leeftijd van de hoofdpersonage(s)."

Die dag in de regen - "haha grappig einde, origineel! Verder mis ik een beetje rustige opbouw en er is veel informatie dat gegeven wordt. Een overload, zo voelde het."

De Zunderzinder - "Originele insteek, grappig (en droog) geschreven!"

Dansles - "Grappig, ik kwam er pas in het midden achter dat de hoofdpersoon zelf een jongen was. Waar dat aan lag? Geen idee. Verder prettig geschreven, leest vlot. De maaginhoud komt enigszins van links, onverwacht, maar verder goed verhaal."

Watervrees - "Het leest best vlot. Toch mis ik wat informatie en komen er heel veel vragen op. Wie is d ehoofdpersoon, wat is de relatie met Clem, wat is er qua moord aan het hand met Clem (er wordt btw wel erg luchtig gedaaan over haar dood, hier mag wat meer emotie in zitten denk ik). Ach, nog wat te editen hier en daar om het echt realistisch te maken (mijns inziens)."

Het Gemeenteloket - "Tja, een mooi decor, een fijn stukje inkijk in een simpele handeling en toch mis ik iets. Het kan conflict zijn of achtergrond info (waarom schrijft ze zich in?). Het kan ook zijn dat ik wat focus mis. Is het de onzekerheid van 'weer even terug naar vroeger', 'gaat dit wel lukken'? OF ligt het conflicti n het verhuizen?"

lisa had alles - "Qua stijl nog wat op en aanmerkingen, maar qua verhaallijn conflict absoluut niet. Je wordt erg nieuwsgierig naar de control freak die nIck is en de Lise die onderdrukte wordt. Goed geschreven en erg spannend."

Podiumvlees - "Ik denk dat er veel energie in dit stuk zit. Alleen, volg ik dit verhaal helaas niet zo goed. Niet alleen is het stilistisch niet te volgen (gekke zinnen ed.), het is ook qua verhaallijn enigszins verwarrend. Is dit meer een uitgeschreven dagboek of een column probeersel?"

Rentmeesters - "Je ziet het wel voor je, al die kleine mannetjes. Erg grappig en droog opgeschreven."

Meeuw - "Hmm, op zich vind ik het decor wel spannend, het maakt nieuwsgierig. De inhoud en verhaallijn volg ik niet helemaal helaas. Ik heb hem drie keer moeten lezen om hem te snappen."

de flesjesman - "Wat een schattig en kwetsbaar inkiijkje. Enerzijds zorg en spanning over gezondheid en afloop. Anderzijds een schattig inkijkje in een leven van een patiënt. Fijne dialoog. Ja, prima tekst."

Platero en ik: Pedro - Zeer kort verhaal dit. Ergens raakt dat me wel. Maar in weinig woorden kun je iemand wel echt meenemen en meeslepen. Dit verhaal doet dat helaas niet. Het laat me vooral met veel vragen over. Nog wat klussen aan dit verhaal dus.

Een hele mond vol - "Zit humor in, een vermakelijk stukje tekst."

Bananen en bezemstelen - "Het stuk van het verdorde plantje en de ex, mag wat mij betreft wat naar voren gehaald worden. Om de hoofdpersonage wat achtergrond en body te geven, verder toptekst. Niets meer aan doen:)"

De jas - "Op zich een interessant gegeven, het idee dat een jas je 'jonger' maakt. Idee van een briefje vinden in een jaszak vind ik ook origineel! Toch mogen die twee nog wat meer uitgewerkt worden."

Bloedzusters 1943 aD - "Soms heb je een tekst waarvan je weet dat hij knallend goed is, maar waarvan de stijl en het genre je totaal niet aanspreekt.  Voor mij is dit er zo een. Inhoudelijk, stylistisch goed geschreven, maar niet mijn genre. Omdat dit gaat om mijn niet zo subjectieve mening, heb ik er toch een hoog cijfer aangegeven, want deze schrijver kan schrijven.. dat is zeker."

Het eind van mijn eenzaamheid - "Het begon zo sterk. Ik had na drie zinnen het idee dat ik een heel boek aan het lezen was en dat dit een knaller van een begin was. In de rest van de tekst verlies ik de controle en kom ik er niet goed meer in. helaas. De ""ik"" in het verhaal is te abstract (wat mij betreft) en mag wat helderder. Met wie praten we nou écht?"

Iets over je werk - "Heel komisch met die verschillende schermpjes, het ongemak van een teams cursus, zo herkenbaar! Ik vind het heel pakkend en heel echt. Kan me voorstellen dat dit autobiografisch is. Ik merk wel dat het qua verhaallijn afleidt dat je én in de teamscursus zit én in een fictief verhaal. Ik snap het concept en het is erg origineel, maar toch merk ik dat het me afleidt en dat ik verder wil lezen in de teams en minder in het verhaal bij de rechter. Verder heel sterk geschreven, goede zinnen, vlotte en spannende opmerkzaamheden, leuk decor en goede dialogen. Niets op aan te merken verder! :) "

Zonder jou - "Ja, mooie start. Je voelt de vrouw zonder dat te lezen, je voelt haar gedachten. De stukken dat je ín het moment zit (dialoog met Chris over avontuur, aan de bar, met de backpack) werken het beste. Niet de afstandelijke, overall stukken 'wat wil ik met mijn lezen' of de 'een bezetene heb ik een jaar lang geschreven terwijl ik onderweg was' alinea's. Die kleinere, actieve en gedetailleerde momenten zou ik nog verder uitwerken. Verder echt niets op de tekst aan te merken. Het leest vlot en is goed opgebouwd. Spanning zit erin. Knap hoe de schrijver van dit verhaal zo'n groot deel van iemands leven in zo'n korte tekst heeft op kunnen schrijven. Zeker mijn favoriet van alle gelezen verhalen deze maand."

Puinhoop - "Het was natuurlijkw achten op zo'n verhaal. Heftig, ben er helemaal stil van. Goed geschreven en af en toe ook pareltjes van zinnen. Hele eenvoudige maar mooie zinnen,: ""Ik hield mijn blauwe handen bij de vlammen."" en ""Het huis werd zacht oranje, als het vel van abrikozen."" en ""Ze schilderde een oranje gloed op de brokstukken die ooit ons thuis vormden."" Ja echt prachtig, klein maar groot tegelijk. Nieuw favoriet van deze maand:)"


Jurylid G

"Cote d azur, mon amour" - "We zitten in het hoofd van de vrouw die een verrassing verwacht. Haar gedachten geef je goed weer, ik zou de soms te lange gedachtengang toch wat meer afwisselen met enige actie en iets meer dialogen. Het hoofdpersonages is geloofwaardig en soms grappig in haar uitlatingen. Schrap alles wat niet echt relevant is, we kennen haar idee over haar man op de duur wel. Het mag nog iets strakker gecomponeerd worden. "
Waterloo zomer 1858 - "Te kort om echt een goed verhaal te zijn. Hier liggen mogelijkheden voor iets van langere adem, nu is het alleen een idee. "
Gebroken glas van ene Galaxy S21 - "Als je een Fantasy verhaal schrijft moet je zien dat die fantasie  niet alle kanten uitschiet zonder dat er structuur is. Je beschrijft amper je personages, we weten als lezer niet hoe ze eruit zien, evenmin beschrijf je de ruimte, de omgeving of de wereld van deze personages. Op die manier krijgt de lezer geen voeling met het verhaal.  Het ene na het andere personage duikt op, zonder veel beschrijving, we moeten alles maar aannemen en dat lukt niet met een ongeloofwaardige wereld, saillante persoonsbeschrijvingen en enkel wat dialogen. Ik haalde zelfs het einde niet. Structureer je fantasie, beschrijf alles wat je kan beschrijven. Schrijf het net of je aan een roman begint. "
2040 - " Emotie is waar alles om draait in verhalen, in romans. De lezer moet zich kunnen inleven in de personages, anders interesseert het hem niet wat er gebeurt, het verhaal zal hem niet boeien. Zonder emotie leest een verhaal of een boek als een logboek met een opeenstapeling van feiten, gebeurtenissen, tijdstippen en zo meer. Dit is een relaas, een verslag, maar geen verhaal. Show, don't tell. "
Ontkomen maar niet vrij - "Zeker geen slecht verhaal, goede beschrijving van wat er zich afspeelt. Let vooral op de onnodige herhalingen zoals nu/reeds/maar/lange gang/schreeuwen en tracht daar synoniemen voor te vinden. Let op voor het ritme, je gebruikt dikwijls teveel korte zinnen na elkaar. Wees helder: het was koud/nee, eigenlijk niet. Een nare droom/nee een nachtmerrie/was van niet/of wel, ik kon hem niet verstaan aangezien Linus Duits was/ik kon een redelijk woordje Duits verstaan. Kijk na het schrijven je tekst veel keren na, schrap het teveel, verbeter waar nodig. Schrijven is vooral herschrijven. Er is actie genoeg, er zijn gedachten genoeg, maar er mogen wat meer dialogen in.  "
Ademen - "Op een of andere manier wist ik te snel dat het kind dood is en de vader de waarheid te confronterend vindt om die  aan te kunnen. Vind een manier om dit te vertellen zonder al te veel prijs te geven. Iets dat authentieker lijkt door bvb de humor, of door meer tastbare dingen er in te verwerken. Je geeft teveel weg. Nu moet ik met die wetenschap verder lezen.  "
De regenbui voorbij - "Dit is een brief of een mail, maar geen verhaal, hoor. "
Bloedzusters 1943 aD - "Tja, religieus fanatisme. Bij de laatste moord klopt er iets niet. Je nam in het begin vijf zusters mee; later zit je met vier zusters te wachten tot de anderen terugkeren. Heu? Die anderen:  zijn er op zijn minst twee. Dan kom ik op zes zusters uit. Hoewel ik het verhaal vrij onsmakelijk vond, past de overdreven bombastische stijl bij de inhoud. Gruwelijk verhaal, maar dat mag.  "
Barbecue - "Oppassen met focalisatie, je begint in de personale vorm met een camera die registreert en dan schakel je naar een speech met 'ons'.Er is veel schrapwerk, overtollige ballast; voorbeelden: bij lange na, even en andere van die bijwoorden. Raymond kondigt aan dat het voor zijn 12,5 jarig jubileum is. Dit is duidelijk info voor de lezer, de gasten zouden dit al moeten weten door de uitnodiging, anders vermeld je beter dat ze eigenlijk niet weten waarom ze uitgenodigd werden. Je stijl is nogal archaïsch (aan tafel gezeten gasten, warme dan vel vettige inhoud ed) en je hebt teveel woorden nodig. Je hoeft niet meer te vertellen wat er op de schalen ligt, mensen weten wel hoe een barbeque eruit ziet. Geschokte stilte? De mensen zijn geschokt, de stilte niet.  We komen te weinig weten over Raymond, over Rietje zodat het gebeurde ongeloofwaardig overkomt. Kruip eens in je personage, zodat de lezer kan meevoelen, nu ontbreken alle emoties en dan interesseert het de lezer niet. Gevoelens, emoties, zintuiglijke waarnemingen, gedachten: daar draait het om in een goed verhaal."
Een hoed met een verhaal - "Dit is een hoed zonder verhaal, want welk verhaal er voorafging weten we niet, enkel wat gissingen. Misschien kan je overactieve geest aan de slag om er een verhaal van te maken. Een verhaal heeft een personage nodig, maak er desnoods vier verhalen van met telkens een ander scenario. Deze mijmering volstaat niet om mijn interesse te wekken. "
Vogels Vliegen - "Kijk je zinsbouw na, die klopt dikwijls niet. Schrap de woorden en clichés (laatste krachtsinspanning) die al meteen de kracht uit de eerste zinnen haalt. De eerste dialoog zit goed, beschrijving van het meisje is oké. Schrap 'bedoeld voor plastic bekertjes'. 'Naar links en rechts': bedoel je te ver uiteen? Hoe vragen opkroppen in mijn mond? Voelt hertje dat? Nee. Wel een mooi einde, heel poëtisch gemaakt. "
Het cowboyfeest - "Beetje absurd verhaal,  jet blijft jammer genoeg wat afstandelijk. Het wordt een braspartij, maar over de gevoelens van de mensen tijdens het feest komen we te weinig te weten. "
het kwaad lispelt in mijn oren - "Te bombastisch, te aanmatigend, etaleren van vreemde woorden en metaforen die er of over zijn of nauwelijks werken. Schrijf consistenter. Te lange zinnen, die te weinig afgewisseld worden met korte zinnen, geen actie geen emoties, hier voelt de lezer zich nauwelijks betrokken. "
Puinhoop - Stevig verhaal met een goede afwisseling tussen de personages. Misschien iets meer dialoog nog. 
Kleine jongen - "Teveel mijmering, geen kortverhaal. Een kortverhaal vereist een plot, personages, dialoog, rust, actie. Daarvan vind ik te weinig terug. Laat de twee babbelen, pas op voor herhalingen (nachtmerries).  "
Het eind van mijn eenzaamheid - "Een sf verhaal. En nog consistent ook. De spanning wordt goed opgebouwd. Een goede afwisseling tussen de informatie, de gedachtengang, de twijel, de dialoog. Ik mis zelfs de beschrijving niet van hoe het ruimtestation annex wapen eruit ziet. Graag gelezen, origineel.  "
Slipper - "De overgang tussen de eerste en de tweede alinea kwam nogal bruusk. Misschien nog een stukje ertussen plaatsen met een beschrijving van de anderen (of één of twee van hen of de gids). Leuk opgebouwd, mooie vertraging van de tijd. Goed gedaan. "
Het Feest - "Ik wachtte op een clou, een mooi en onverwacht slot, maar de honger werd na de ietwat saaie opbouw werd niet gestild. Met herkenbaarheid is niets min, maar ze mag wel boven het anekdotische, alledaagse uitstijgen. Dat vind ik hiet niet terug.  "
Het plein - "Ja zeg, een dichtende hond hebben we hier nog niet gehad. Wel wat kort, een en ander mist wat opbouw, details van de personages, de ruimte en wordt daarom niet geloofwaardig. Het verhaal is me (mee daarom) te kort. "
Romy maakt nieuwe vrienden - "Een verhaaltje voor kinderen, de lengte is goed, de opzet ook. Misschien mag het toch iets spannender en minder voorspellend, zelfs kinderen zijn al wat gewoon. "
Frisse lucht - "Zeker geen slecht verhaal vanuit het oogpunt van een jongere. Sommige zinnen lijken me wat net teveel spreektaal, maak daar iets meer schrijftaal van zonder dat het gekunsteld wordt. Goed gedaan, leuk einde."
Bloeddruk - "Dat 'klitten' vind ik niet kunnen. Kan ik me niet voorstellen. Ik doe 'het' af? Wat is 'het'? De zonnebril? Dan is het 'die'. 'Zijn vast gepriemd' is ook niet juist, kromme zin. Als je zuigt druppelt het niet, maar vloeit het. Het is meer een beschrijving dan een kortverhaal, er is weinig conflict, geen dialoog. Schrijf dit eens uit, maak er een echt kortverhaal van, nu weten we te snel waarover het gaat. "
Krokussen - "Een kortverhaal met drie perspectieven: twee personale vertellers en een ik-figuur. Het werkt niet, daar is een verhaal als dit te kort voor, ook al omdat er heel wat in voorvalt. Bovendien is de figuur van Albertine ongeloofwaardig die door schuldgevoel zomaar de ene na de andere vrouw laat vermoorden. Het zou wel werken in een langer verhaal waar je meer tijd besteedt aan de uitwerking van je personages. De ruimte van de tuin is goed beschreven, zodat de lezer zich 'thuis' voelt en het verhaal in getrokken wordt."
iets over je werk - "Mooie afwisseling tussen het Zoom-it gesprek waarbij je steeds in cursief werkt en het verhaal dat je aan je medecursisten en docent vertelt in het reguliere lettertype. Er is een probleem wanneer je in de alinea 'Tijdens het voorstelrondje'  begint, zit je weer in een flashback, maar niet in het verhaal. Dat kun je beter richten aan de groep, niet aan mij als lezer, bvb vragen of ze zich nog herinneren wat je over je werk vertelde en dat in één of twee zinnen samenvatten, nu word ik uit het verhaal getrokken door de verwarring en het besef dat dit voor de lezer is. Nu is dit een tekst duidelijk voor de lezer bedoeld. Knap uitgewerkt idee. "
dineetje - Grappig verhaal heb er goed om gelachen. Nog wat bijwoordjes schrappen en het is oké. 
Zonder jou - "Zeker geen slecht verhaal. Toch mag het strakker gecomponeerd worden. Soms gebruik je de passieve stijl. Voorbeeldje: Het zwijgen van ieder van ons was duidelijk wat de keuze zou worden. Gebruik werkwoorden. Ons zwijgen verduidelijkte onze keuzes bvb. Schrap nog bijwoorden, ga er met de luizenkam doorheen. Ook de laatste alinea en laatste zin kunnen korter en krachtiger. Daar wordt het teveel 'tell' ipv 'show'. De dialogen zitten goed, met de aarzelingen, uitroepen. "
Afval - "Je zegt soms teveel. 'Een storm laaide op, een rivier klotste, zijn hart bonkte: dat is van het goede teveel. Laat de archaïsche stijl achterwege : 'wat kon er ter verdediging dienen', beter: 'hoe kon hij zich verdedigen?' 'Er wilde hem niets bruikbaars te binnen schieten'; 'niets was bruikbaar'. Probeer in zijn hoofd te zitten en toon zijn gedachten rechtstreeks. De hele alinea is in een ambtenarenstijl geschreven. Ook de volgende is in dezelfde plechtstatige stijl, ik ben gestopt met lezen.   "
Een wereld veranderen - "Hij pakt zijn telefoon op en eet het eten op dat de bediende net heeft gebracht. Hé? Wanneer heeft hij dat besteld?  Laat hem eerst aan tafel bestellen, werk dat uit, beschrijf terwijl de omgeving. Nu voelt het of ik alles zelf moet invullen, geef een paar originele details.  Ik sta op en loop naar de balie...het eten is ineens op. Je mist alweer een overgang. Dios loopt mee en zegt dat hij zelf kan betalen. Hoe weet hij dat het hoofdpersonage ook voor hem zal betalen? Wordt nergens gezegd. Dan begint na de ontvoering (totaal ongeloofwaardig) vervolgens gaat de boom schudden, met takken van de boom die met de snelheid van het licht naar voor schieten,  (dat kan je niet zien) en toen heb ik het opgegeven. De lezer wordt van de ene actie naar de andere gesleurd, zonder enige uitleg, zonder de regieaanwijzingen. Fantaseer het er zelf maar bij, lezer. Niet dus: jij schrijft het verhaal, niet de lezer. "
Verbeelding - Totaal van de pot gerukt. 
Vader - " Je verhaal mag nog iets meer ingdikt worden. De details zijn best oké, ik voel de wereld waar je me intrekt. Teveel details slaan de fantasie van de lezer dood, te weinig geven hem referentiepunten. Je hoeft bvb niet te zeggen dat de huissleutel in je broekzak zit, dat de post er al maanden ligt, dat weten we door de context, dat je stem hol klinkt is oké, maar schrap dan het lege huis, dat is al te uitleggerig. Schrap zoveel mogelijk bijwoorden zoals: even, wat, nog. Het tweede deel van je tekst heeft ineens een kleinere tussenregel. Dat stoort, het leidt af. Verrassend einde, geloofwaardig. Prima verhaal, zonder enige inspanning geheel gelezen. "
Kindermandala s - "Soms wat kromme taal, te weinig schrijftaal, teveel spreektaal. Die eerste zin is wel een binnenkomer! Claire-obscure: dat is zeker geen kindertaal, probeer dat anders te verwoorden. Vermijd clichés als 'de nodige afstand'. Ik merk dat je wat worstelt met de taal van je personage, de ene keer is het echt een meisje, dan weer een (jong) volwassen vrouw. Als dat net de bedoeling is, werk dan meer in blokjes. Zever= kwijl. Het is een angstaanjagend verhaal, ondanks het feit dat ik geregeld word afgeleid door de soms te volwassen taal. De vijfde pagina is me te lang, te ongeloofwaardig, te cerebraal, je kan die rationalisatie op een kortere manier weergeven zonder het effect ervan teniet te doen. Het einde waarbij je hoofdpersonage rekenschap zal vragen aan de vader, is te bruusk, de lezer komt niet te weten of die vader alles zal ontkennen, rationaliseren, vertellen dat hij het niet meer weet of minimaliseren. "
Of wormen slapen - "Knap in de leefwereld van de kinderen gedoken, scherpe observaties, hun taal zit goed.  Zelfs de taal tussen de twee personages verschilt: de ene wat uitgebreid, de ander kortaf. Knap gedaan!"
Bananen en bezemstelen - "Vermijd woordjes als 'dus', ze zijn uitleggerig. Mooi opgebouwd, je kan haar verleden met haar vriend best nog inkorten. Verder weinig op aan te merken, grappig slot. "
De flesjesman - "Je layôut kan beter, eerst met een grotere tussenregel, dan weer een kleinere. Het lettertype mag ook groter. Goed in het hoofd van de oude man gekropen, het verhaal en de personages zijn geloofwaardig. Prima verhaal."
Een hele mond vol - "Grappig geschreven verhaal, het verhaal heeft vaart en rustpunten, een tikje meer dialogen zou mogen. "

Jurylid J1

"Cote d azur, mon amour" - "leuk kort verhaal met een verrassend einde, maar het blijft wat gewoontjes. Qua stijl springt het er niet uit en er wordt erg veel weggegeven door de schrijver (veel tell, weinig show)"
Waterloo zomer 1858 - "Veelbelovend begin, met een erg sterk beeld (de vervallen grafzerkjes), maar het komt al op zijn eind voor het goed en wel begonnen is. Je hebt dan slechts wat mooie zinnen gelezen, maar geen verhaal"
Gebroken glas van ene Galaxy S21 - "Dit verhaal is erg lastig te volgen, beginnend met een scala aan ingewikkelde namen (en bijnamen!), ook aan het eind blijft het nog wat vaag waar de schrijver precies heen wil, maar het heeft iets, dat bizarre gesprek in herberg ‘Het lekke biervat’. Ook qua schrijfstijl intrigerend"
2040 - "Een spel met woorden en getallen dat filosofisch aandoet, maar het is wat oppervlakkig, misschien ook omdat het aan de korte kant is. Je bent aan het rekenen maar leert geen personage kennen dat je in zijn fascinatie voor getallen meeneemt"
Ontkomen maar niet vrij - "Het verhaal heeft een bepaalde spanning en qua onderwerp/inhoud heeft het zeker potentie, maar toch voelt het nog niet compleet. Er staan ook behoorlijk wat spellings- en grammaticafouten in die (wat mij betreft) erg afleiden en het geheel slordig maken"
Ademen - "Erg aandoenlijk. Hoewel je al snel doorhebt wat er aan de hand is en het heel rechttoe rechtaan geschreven is, is het emotioneel erg sterk, een simpel kort verhaal dat raakt"
De regenbui voorbij - "Behalve dat dit inderdaad een goed voorbeeld is van een mailtje van iemand op reis die wat rommelig schrijft valt er niet zoveel over te zeggen. Het heeft geen inhoud, geen begin of eind, is dus eigenlijk gewoon geen verhaal."
Bloedzusters 1943 aD - "Hoewel qua schrijfstijl wat gewoontjes had het een zekere spanning die het een erg bijzondere leeservaring maakte. En hoewel qua onderwerp en inhoud erg bizar is het als verhaal heel geloofwaardig opgeschreven, knap!"
Barbecue - "Wat mij betreft is dit verhaal wat te kort om werkelijk met Raymond (of Rietje) mee te gaan leven en de stijl heeft niet echt iets speciaals. De laatste alinea's geven een ‘levensles’ mee en hebben ook iets grappigs, maar het moet verder uitgewerkt worden om het goed over te laten komen"
Een hoed met een verhaal - "De eerste zin was veelbelovend, maar het verhaal wordt uiteindelijk wat onduidelijk en lijkt geen plot of boodschap te hebben waardoor het toch wat saai wordt en niet overkomt"
Vogels Vliegen - "Personage Andries Vogel heeft iets intrigerends en vooral naar het einde toe wordt dit verhaal beter (de laatste alinea bv). Het heeft potentie, maar voor nu mist het nog wat qua structuur en qua plot"
Het cowboyfeest - "Het is een beetje onduidelijk waar het heen gaat in dit verhaal en er gebeuren een hoop dingen in erg korte scènes, maar het is enorm pakkend en grappig geschreven. Het verhaal zelf heeft vaart en het leest ook zo: vlot. Doet een beetje denken aan de stijl van Giphart"
het kwaad lispelt in mijn oren - "Hoewel het soms een beetje een stream of consciousness is waar Pepijn (en de schrijver) niet helemaal te volgen is, heeft dit verhaal iets intrigerends en een zekere spanning. Leuke opzet ook (de gedachten die even lang duren als het liedje) en er staan een paar erg sterke zinnen in."
Puinhoop - De schrijver heeft het knap aangepakt met twee perspectieven die de gevolgen van wat een aardbeving lijkt op tegenovergestelde plaatsen beleven. Je blijft gespannen doorlezen hoe het afloopt en er worden een aantal mooie details gegeven aan de personages wat ze iets echts geeft. Knap gedaan
Kleine jongen - "Dit erg korte verhaal heeft een aantal mooie en gevoelige zinnetjes, maar verder is het onduidelijk waar het over gaat en wat de schrijver er mee wil zeggen. Personages komen niet tot leven en er staat niets op het spel in dit stuk tekst, wat het voor de buitenstaander saai maakt om te lezen"
Het eind van mijn eenzaamheid - "Dit sci-fi achtige verhaal heeft iets spannends. Je wil weten of de ik zijn opdracht gaat uitvoeren en leest daarom gespannen mee tot het eind. Qua schrijfstijl is het wat simpel en het einde geeft uiteindelijk weinig voldoening, maar ik zou erg benieuwd zijn naar een herziene versie"
Slipper - "In dit korte verhaal (met leuke, dubbelzinnige titel) wordt de spanning knap opgebouwd met een klassieke drie akten structuur en een duidelijke ontwikkeling bij de personages. Er valt niets aan te merken op deze duidelijke structuur en inhoud, maar het mist wat mij betreft toch nog wat diepgang"
Het Feest - "De paragraaf over de boekenkast sprong er uit in dit verhaal, “imago op bestelling”, mooie vondst! Verder had het wat mij betreft te veel afstand; het personage krijgt geen eigenschappen, de gastvrouw en de andere gasten op het feest ook niet en het einde wordt uiteindelijk wat voorspelbaar en gewoontjes.."
Het plein - "Het is wat onduidelijk wat de schrijver hier neer heeft willen zetten… Het middenstuk is mooi geschreven, poëtisch, en zou als gedicht wellicht werken. De eerste en laatste alinea maken het geheel echter wat klungelig en leiden af van de rest"
Romy maakt nieuwe vrienden - "Als kinderverhaal een schattig idee met mooie tekeningen, maar het is inhoudelijk wat saai en niet erg origineel. Misschien zou de schrijver het verhaal nog wat kunnen uitbouwen zodat Romy een wat levendiger “personage” wordt"
Frisse lucht - "Het verhaal is nog wat simpel en ook wat warrig geschreven, maar zit verder wel doordacht in elkaar: de vergelijkingen van het dagelijks leven met een voetbalwedstrijd steeds en de droge humor brengen je dicht bij de gevoelswereld van personage Daan."
Bloeddruk - "De laatste alinea is leuk, verrassend, maar verder is het verhaal eigenlijk te kort om er echt in te komen en ook niet erg spannend of origineel"
Krokussen - "Vooral het begin van dit verhaal is mooi geschreven en het onderwerp is interessant, maar de schrijver geeft al vroeg veel te veel weg waardoor de spanning weg is. Ook werkt die perspectiefwisseling steeds erg verwarrend en lijkt het meer een trucje om meer info te geven dan dat het bijdraagt aan het verhaal."
iets over je werk - "Leuk idee om een soort meta-verhaal te schrijven, maar het verhaal dat in dit verhaal wordt voorgelezen komt wat saai en vervelend over: veel namen, jargon… Het eigenlijke verhaal - Niek die in een zoomomgeving schrijfles volgt - krijgt weinig aandacht, terwijl dat juist interesse wekte."
dineetje - "Het is al snel duidelijk wat er gaat gebeuren tussen die twee stellen, wat de spanning eruit haalt. Wat mij betreft was de relatie tussen Ludo en Karel, die nu helemaal in het niet valt bij het (wat vergezochte) dialoog tussen de vrouwen, interessanter geweest om uit te diepen."
Zonder jou - Er gebeurt veel te veel in dit verhaal; een half leven in een paar duizend woorden. Je komt niet in het hoofd van het personage terecht omdat alles wordt verteld en niets echt wordt beleefd. Daardoor wordt het wat saai.
Afval - Het verhaal an sich is een beetje voorspelbaar en door het soms wat te aangedikte taalgebruik komt de spanning niet goed over.
Een wereld veranderen - "De schrijver heeft duidelijk een hoop fantasie voor het verzinnen van verhalen, maar deze gaat nogal van de hak op de tak nu en daardoor verlies je als lezer de aandacht. Er gebeurt te veel voor zo'n kort verhaal en het mag kleiner. Ook leiden de taalfouten soms erg af (als mij!)"
Verbeelding - "Dankzij de titel is het iets duidelijker waar dit erg korte verhaal over gaat, maar toch is het nog wat vaag waar de schrijver heen wil en komt het inhoudelijk nog niet goed over. Leuke taalgrapjes en vergelijkingen wel!"
Vader - Hoewel er weinig gebeurt is dit verhaal enorm spannend. Net als het hoofdpersonage word je aangetrokken door wat er toch in die kist zou kunnen zitten en krijg je haast de neing naar het einde door te scrollen. Simpel maar mooi beeldend geschreven.
Kindermandala s - "Het stuk waarin ‘het geheimpje’ aan bod komt is erg knap geschreven. Het is haast ondraaglijk om het te lezen, heel beeldend en daardoor levensecht. De rest van het verhaal wordt echter verteld in plaats van ‘geshowd’ en maakt het erg afstandelijk."
Of wormen slapen - De (elkaar snel afwisselende) scènes zijn mooi beeldend geschreven en de dialogen tussen de personages erg pakkend… het mag misschien nog kleiner; je raakt een beetje verloren in de details soms en daardoor is de clou me ook niet helemaal duidelijk.
Bananen en bezemstelen - "Het idee voor dit verhaal is leuk, maar de uitwerking wat ongeloofwaardig en het einde komt op mij een beetje over als een flauwe mop die je halverwege al aan zag komen."
De flesjesman - "De ogenschijnlijk simpele stijl maakt dat je je personage Gerrit waant, wat het verhaal levensecht maakt, knap! Het verhaal is verder heel beeldend, met leuke alledaagse details die bijdragen aan de waarachtigheid ervan."
Een hele mond vol - "Grappige titel en de zin over de 7-up in het glas is een leuke vondst, maar verder was het verhaal het wat mij betreft qua schrijfstijl/woordgebruik steeds net niet en was het einde iets te flauw."

Jurylid J2

"Cote d azur, mon amour" - "Een lang intro op een ietwat flauw einde. Het lukt de schrijver niet mij te overtuigen, de schrijfstijl is ook wat afstandelijk."
Waterloo zomer 1858 - "Een bijzonder kort stukje tekst, het woord verhaal is hieraan niet besteed. Het is nog niet eens een anekdote te noemen."
Gebroken glas van ene Galaxy S21 - "Een eindeloze woordenstroom waarin ik maar met moeite een leesbaar verhaal kan herkennen. De woordkeuze zorgt ervoor dat het verhaal niet lekker leest, het verhaal zelf kan mij niet boeien."
2040 - "Ik heb ook iets met getallen, maar niet op deze manier. Het idee is nog wel aardig, de uitwerking is te langdradig en al snel niet boeiend meer."
Ontkomen maar niet vrij - "Het verhaal is bij vlagen de moeite waard, als geheel is het niet sterk genoeg. Het leest prettig."
Ademen - "Een verhaal over een overleden kind is lastig om te schrijven. De keuze om het op deze wijze te doen, heb ik vaker gezien. Het lukt slechts zelden om dit overtuigend te doen. Ook dit verhaal is het net niet."
De regenbui voorbij - "Een mail, doorspekt met Engelse woorden, zonder veel inhoud. Het is vooral eenzijdig en als verhaal niet de moeite waard."
Bloedzusters 1943 aD - "Een akelig verhaal dat op een prettige wijze verteld wordt. De hoofdpersoon wordt overtuigend neergezet en hoewel het bij vlagen wat ongeloofwaardig is, blijft het verhaal overeind."
Barbecue - "Het verhaal blijft wat hangen, het kabbelt voort en eindigt met een onverwachte daad, die ik niet echt bij het verhaal vind passen. Het is het allemaal net niet, het leest wel prettig."
Een hoed met een verhaal - "Een niet onaardige hersenspinsel. Het is onvoldoende voor een echt verhaal, maar voldoende voor wat leesplezier."
Vogels Vliegen - "Tijdens een treinreis zitten we in het hoofd van de hoofdpersoon. Het is er niet goed toeven, het voelt niet prettig en dat is de verdienste van de schrijver. Het is een goed gelukt verhaal."
Het cowboyfeest - "Een wat rommelig verteld verhaal over een feestje met veel drank. Het rommelige komt mooi overeen met wat de hoofdpersonen meemaken. Het is een aangenaam, maar geen geweldig verhaal."
het kwaad lispelt in mijn oren - "We zitten aan tafel met de hoofdpersoon en krijgen een Engelstalige popsong geserveerd. Slecht enkele zinnen kunnen me boeien, het geheel gaat volledig aan mij voorbij."
Puinhoop - "De setting is vreselijk, het verhaal ook. De schrijver probeert de pijn onder woorden te brengen die een ramp met zich meebrengt. Het lukt maar ten dele, het is net iets te fragmentarisch, waardoor de echte pijn niet aan de oppervlakte komt."
Kleine jongen - "Een te kort verhaal waarin te weinig verteld wordt. De schrijver houdt veel te veel afstand, waardoor het verhaal mij niet wil boeien."
Het eind van mijn eenzaamheid - "Sciencefiction is een bijzonder lastig genre, maar daar heeft deze schrijver geen boodschap aan. Dit verhaal is heerlijk om te lezen. We zien menselijke gevoelens bij een soort verdedigingssysteem. Het leest heerlijk en wat mij betreft klopt alles aan dit verhaal."
Slipper - "Twee vriendinnen beleven een angstig avontuur in een grot. De angst voel ik niet, het einde is me te gemakkelijk en het verhaal is voor mij dan ook niet echt geslaagd."
Het Feest - "We zijn aanwezig op een feest dat voor de hoofdpersoon maar geen feest wil worden. Het waarom wordt mij niet duidelijk, ligt het aan de hoofdpersoon of aan de omstandigheden? Het verhaal is voor mij geen succes."
Het plein - "Het is meer poëtisch dan prozaïsch, aan mij is dit niet besteed, tenzij het echt heel goed gedaan is. Dit is zeker echter niet geweldig."
Romy maakt nieuwe vrienden - "Het verhaal is bekend en de stijl is niet heel goed. Het is een lief verhaaltje, dat wel. Voor mij is het echter te weinig voor een hoog cijfer."
Frisse lucht - "Een verhaal over een kind en zijn opa. Er is spanning in de familie, er worden wat hints gegeven en als lezer verwacht dat daarop in het verhaal teruggekomen wordt, dit gebeurt niet. Het leest wel prettig en is onderhoudend."
Bloeddruk - "Een kort verhaal met een fascinerend begin en een wat teleurstellend einde. De spanningsopbouw is geweldig, in een flits is echter alle spanning verdwenen en is het verhaal opeens voorbij."
Krokussen - "De schrijfstijl is wat ouderwets, het verhaal is op zich de moeite waard, maar van een grote afstand verteld. Wat wellicht gruwelijk zou moeten zijn, is een kabbelend verhaaltje geworden zonder ziel."
iets over je werk - "Het einde van het verhaal is goed, het komt vanuit het niets en past perfect bij de rest van het verhaal. Het verhaal bestaat uit twee delen, waarvan het ene deel langdradig is. Dit maakt het verhaal in zijn geheel niet geweldig."
dineetje - "Het idee van het verhaal is aardig, de uitwerking een stuk minder. Het is wat vergezocht en het lukt de schrijver niet om mij te overtuigen."
Zonder jou - "De schrijver kiest ervoor dit verhaal van grote afstand te vetellen. De eerste scene is nog boeiend, daarna is de afstand tot het verhaal zo groot dat het mij niet meer bereikt. Het is vooral een opsomming van gebeurtenissen geworden."
Afval - Een man wordt overvallen in zijn huis en treedt rigoureus op. Het verhaal is wat ongeloofwaardig en amper spannend. De schrijver weet met het gegeven vrijwel niets te doen.
Een wereld veranderen - Een bijzonder verhaal waar ik maar niet ingetrokken word. De sfeer in het verhaal is bijzonder en bij vlagen voelt dit goed. Het geheel is echt net niet goed genoeg.
Verbeelding - Een kort en wat ongrijpbaar verhaal. Het is niet sterk en het leest niet prettig.
Vader - "Een mooi verteld verhaal met een goede opbouw. De sfeertekening is goed, de afwisseling tussen het heden en het verleden is prima gedaan. Het einde vind ik teleurstellend."
Kindermandala s - "Voor de inhoud is het verhaal wat mij betreft te lang. Het onderwerp leent zich tot een verhaal met meer inhoud, dit blijft teveel aan de oppervlakte. De eerste zin is trouwens geweldig."
Of wormen slapen - "Het verhaal rommelt wat door. Het is niet onaardig, maar het gaat uiteindelijk nergens over. De schrijfstijl is niet verkeerd en het verhaal leest dan ook lekker weg, uiteindelijk blijf je als lezer met een wat leeg gevoel achter."
Bananen en bezemstelen - Al heel snel is duidelijk hoe dit verhaal gaat eindigen. Het wat flauw en niet interessant.
De flesjesman - "Het onderwerp is zwaar, het lukt de schrijver om de juiste snaar te raken. Bij vlagen is het voortreffelijk, de scenes volgen elkaar op een mooie manier op. Een mooi verhaal."
Een hele mond vol - "Verhalen als dit kunnen briljant zijn of ze slaan de plank volledig mis. Wat mij betreft zit dit verhaal dichter in de buurt van het tweede dan het eerste. Het lukt me niet om hierom te glimlachen, het is vooral flauw."

Jurylid M


"Cote d azur, mon amour" - "De opbouw in de eerste 90% van het verhaal (tot de bom gedropt wordt) mag sterker. Als lezer vraag je je af waar het heengaat. Pas op het moment dat Shirin mijmert over de verrassingen van Lennart van vroeger, terwijl ze met de omslag (eerst was het nog een briefje dat de eigenaar uit zijn broekzak haalde) in haar hand staat, begin je wat argwaan te voelen. Ik vind het spannender om gedurende het verhaal al wat subtiele hints op te pikken dat er iets mis is, zo trek je mij als lezer mee. Bij teruglezen is alleen het gluren van Leonie en de opmerking 'je moet ze weten te vinden' een soort hint. De laatste zin is wel erg droog: op zo'n moment voel je denk ik wel meer dan alleen dit?"
Waterloo zomer 1858 - Zeer kort verhaal. Leest wel goed weg. In de tweede alinea wordt al de 'clou' prijsgegeven. Deze zou ik verplaatsen naar de eenalaatste alinea en dan besluiten met de overpeinzing van Henri. Nu volgt er na de tweede alinea niet veel meer.
Gebroken glas van ene Galaxy S21 - "Het verhaal begint met (niet veel) context, wat de leesbaarheid sterk verhoogt. Dit verhaal heeft iets dols. De naam van de kroeg wordt drie keer genoemd. Magda wordt eerst consequent 'de waardin' genoemd, dan wordt vermeld dat ze Magda heet, maar we blijven haar als 'de waardin' kennen. Soms volgen we de personages, soms komt de schrijver tussendoor die tegen de lezer praat ('zoals gezegd' en 'weet u wel'). Of zijn dit Qinjins gedachten? Tegen wie heeft hij het dan? De alinea waarin Fosforito zich voorsteld vind ik hilarisch. Iemand die zich zo feitelijk voorstelt, fantastisch. Ik vind het moeilijk om feedback op dit verhaal te geven. De lange, omschrijvende zinnen staan in contrast met een soort droge humor tussendoor ('poespas' en de waardin die opeens met tequila komt aanzetten). Ik vind het soms wat lastig om onderscheid tussen de personages te maken, ze praten allemaal op eenzelfde soort manier. Er zit veel creativiteit in dit verhaal. Toch leest het voor mij niet makkelijk en vind ik het moeilijk om te begrijpen wat er gezegd en bedoeld wordt."
2040 - "Dit verhaal heeft niet echt een plot. Het lijkt eerst over het boek te gaan, in relatie tot oorlog en de huidige tijd. Dan gaat het over hem en zijn moeder. Dan alleen over de jaartallen. Allemaal zeer kort beschreven, weinig gevoel erbij. De fascinatie voor getallen blijkt ook niet uit deze tekst, er worden alleen jaartallen en veelvouden van 7 genoemd, weinig geroemd. Wat wil de schrijver van dit verhaal bereiken bij mij als lezer?"
Ontkomen maar niet vrij - "Het verhaal begint meteen spannend, achterin een politie-auto terwijl Eef niet wil dat de agenten haar opmerken. De 2e alinea geeft het contrast aan tussen thuis en de plek waar ze 5 weken gezeten heeft. Hier zakt mijn spanning weer wat weg, omdat het wat uitleggerig is en de vaart uit het verhaal haalt. Dit komt ook doordat er veel details genoemd worden die niet zo belangrijk zijn voor het verhaal. Dan komt de flashback. Ik ben erg benieuwd wat die plek is en waarom de hoofdpersoon er zit. Wie is de hoofdpersoon precies en wie is Floris? Het verhaal over de kamers en aantal kinderen is wat mij betreft weer de gedetailleerd en niet zo interessant. Het stukje over hoe ze erheen gebracht worden, het douchen en de instructie is wel interessant, goed beschreven. Ik had wel iets meer van Eef's emoties willen weten. Als ze naar de kamer gaat en Floris ziet, 'is er niets te zeggen.' Dat vind ik niet geloofwaardig. Volgens mij zit je juist vol vragen: wat is dit, waar ben ik, gaat alles goed met jou, wie zijn die mensen, gaan we ontsnappen? Die experimenten zijn reuze interessant. Dan springen we weer vooruit in de tijd en zijn Floris en Eef bijna thuis. Wat is er in de tussentijd gebeurd? Wat is er de afgelopen vijf weken met hen gedaan en hoe zijn ze eruit gekomen? Deze vragen worden niet beantwoordt. Dat is jammer, want het verhaal maakt nieuwsgierig en ik lees het graag door."
Ademen - "De schrijfstijl is goed. De hoofdpersoon kan me niet écht raken. Ik mis zijn oprechte emoties. Het verhaal is tegelijkertijd te dramatisch voor mijn smaak en toch lees ik niets verrassends of nieuws. Het is prima geschreven, alleen heb ik er niets mee."
De regenbui voorbij - "Grappig verhaaltje, het leert me alleen wel weinig over de hoofdpersoon. Wie is hij/zij en wie is Etter? Het klinkt alsof het geschreven is door een backpackende 18jarige, maar er worden ook kantoren bezichtigd, dat vind ik lastig met elkaar te rijmen. Waarom is dit verhaal voor mij relevant?"
Bloedzusters 1943 aD - "Boeiend geschreven, goede spanningsboog. Het einde is een beetje onbevredigend; ze dacht de laatste Messias gevonden te hebben, of gaat ze nu elders nog meer moorden?"
Barbecue - "Droge schrijfstijl, hier en daar humoristisch. Jammer dat ik niet meer lees over de beweegredenen van Raymond of het vervolg, de handeling an sich is komisch, maar ik ben benieuwd naar het vervolg."
Een hoed met een verhaal - "Luchtig verhaal, leest snel weg. Het blijft wel vrij oppervlakkig, omdat we niet echt kennismaken met de hoofdpersoon en ook de mogelijke hoeddragers slechts passenten blijven."
Vogels Vliegen - "Boeiend geschreven verhaal. In de laatste alinea wordt het echt interessant. Wie is Andries, waarvan loopt hij weg? Is zijn uiterlijk het enige vreemd aan hem, of ook zijn gedrag? Hoe heeft zijn jeugd zijn leven gevormd? Ik had er graag meer over gelezen."
Het cowboyfeest - "Leest goed weg en is redelijk vermakelijk, alleen leidt het verhaal nergens toe. Het kabbelt gestaag door zonder dat er echt een ontknoping of plot volgt. Schrijfstijl is verder prima."
het kwaad lispelt in mijn oren - "Uitstekend geschreven. Er is een duidelijke spanningsopbouw. Langzaam maar zeker komen we meer te weten over Het Kwaad, zonder dat expliciteit benoemd wordt wat dit is; heel subtiel. Halverwege was ik even de draad kwijt doordat hij haar vroeg naar haar leed: ik had niet door dat Het Kwaad niet hetzelfde was. Maar na teruglezen is het duidelijk. Pakkend verhaal over de onvermijdelijke kwelling van 'had ik maar...'."
Puinhoop - "Mooi en aangrijpend. Realistisch verhaal over de gedachten van Mehmet, zijn angst en wanhoop. De onmacht van Esra is ook voelbaar. Het halfopen einde laat mooi ruimte over voor eigen interpretatie."
Kleine jongen - "Mooi geschreven, zeer kort en toch veelzeggend. Slechts een momentopname met weinig plot, toch is de realisatie van de hoofdpersoon een mooie ontwikkeling."
Het eind van mijn eenzaamheid - "Interessant verhaal, verrassende invalshoek. Ik leef mee met een lanceerplatform. De logische gedachten van een programma gemengd met een menselijke touch zijn heel mooi weergegeven. Het leest heel goed weg."
Slipper - "Is wat er in de grot gebeurt een metafoor? De opmerking van Iris komt enorm uit de lucht vallen. De belevenis met het gat is onrealistisch. Hoezo een gat, waarom helpt niemand? Het lijkt me dat dit opzettelijk is, alsnog heb ik er moeite mee. Tijdens de actie vertraagt het verhaal door de herhaling dat ze geen ondergrond kan vinden, ook met de gids (nieuwe input) erbij blijft dit terugkomen. Ik kan het stuk met het gat niet goed rijmen aan het verder normale verhaal."
Het Feest - "Goed geschreven verhaal, boeiende vertelstijl. De inhoud mag van mij sterker, er gebeurt nu vrij weinig. De observatie van de hoofdpersoon zijn afstandelijk, ik had hem/haar graag beter leren kennen door diens gevoelens erbij te horen. Een verrassende wending of afloop was interessant geweest."
Het plein - "Dit verhaal/gedicht roept vooral sfeer en emotie op. Desondanks zou het toch beter passen op een plek voor gedichten, i.p.v. verhalen."
Romy maakt nieuwe vrienden - Wat een lief verhaaltje met mooie tekeningen! Ik vind het wel passend bij een boek voor jonge kinderen. Misschien kunnen sommige woorden wat simpeler en de zinnen wat korter voor de doelgroep. 
Frisse lucht - "Aparte schrijfstijl in dit verhaal. Ik kan er niet goed de vinger op leggen waardoor. Het verhaal heeft mooie observaties, zoals dat Adriaan wel trots is op zijn doelpunten maar niet op zijn gescheld. Mooi dat hockey zo belangrijk is voor Daan en steeds terugkomt in het verhaal. Het club/team/familie-gevoel is ook sterk aanwezig. Adriaan maakt een mooie ontwikkeling door in korte tijd."
Bloeddruk - "Goed beschreven inkijkje in het hoofd van een kannibaal. Goede zintuiglijke omschrijving met een vrolijke noot op het einde, zonder over de top te zijn."
Krokussen - "De lente en bloemen spelen een mooie rol in dit verhaal. Dat het verhaal wordt verteld door Albertina, blijkt pas vrij laat en zette me even op een verkeerd spoor: het lijkt de eerste alinea's alsof het vanuit de derde persoon wordt verteld. De acties van Jasper en dat de dader nooit gevonden wordt, vind ik onwaarschijnlijk. Meerdere vrouwen die na een bezoekje bij hem thuis opeens verdwenen, doen wel groot alarm slaan. Albertina die zelfs als haar zus in gevaar is haar mond houdt, vind ik ook niet realistisch. Dat maakt het verhaal voor mij minder sterk."
iets over je werk - "Het format is interessant: een verhaal (van Niek en de cursus) en een verhaal in een verhaal (hij als advocaat en de zaak). Aangezien het verhaal van de zaak de meeste aandacht krijgt, lijkt dit mij het hoofdverhaal. Het slot doet echter vermoeden dat het verhaal van Niek en Iris juist hetgeen is waar het om draait. Dit zorgt bij mij voor ruis, alsof de schrijver twee verhalen tegelijk probeert te vertellen. Het verhaal over de rechtszaak was denk ik spannender geweest als het niet als verhaal achteraf wat verteld, maar direct in tegenwoordige tijd. Het verhaal van de cursus is leuk want veel herkenbare elementen. De ontknoping had wat sterker gemogen. Hij vindt Iris wel leuk, dan blijkt ze man en kind te hebben. Dit voelt niet heel erg als een big deal, ook omdat we Niek maar heel oppervlakkig hebben leren kennen: het grootste gedeelte gaat over de rechtszaak, en in de stukjes over de meeting staat weinig persoonlijks en weinig emoties en gedachten van hem."
dineetje - "Goed begin: schept gelijk een verwachting. Het verhaal zelf mag van mij wat korter en krachtiger. Meer show en minder tell. Door wat te schrappen en minder beschrijvend te schrijven, wordt het denk ik spannender en pakkender."
Zonder jou - Een mooie geschiedenis. We gaan op reis met de hoofdpersoon en leren haar wensen en dromen kennen. Toch is ze niet heel gul met het delen van haar gevoelens. Ik lees vooral over haar leven en belevenissen. Iets meer emotie had dit verhaal misschien nog wat sterker gemaakt. Desalniettemin pakkend geschreven
Afval - "Een verhaal vol actie dat vlot wegleest. Ik werd alleen wat geremd door de verschillende, bloemrijke omschrijvingen van de hoofdpersoon. Dit leest erg onrustig. Als we zijn naam zouden kennen, zou dit probleem opgelost zijn. Of desnoods de timmerman/bewoner/het slachtoffer. Maar niet steeds een nieuwe term. Verder is er weinig opbouw of afronding na het incident, waardoor het niet echt een blijvende indruk maakt. Wel goed omschreven, je ziet het zo voor je."
Een wereld veranderen - "De eerste alinea lijkt dit nog een realistisch verhaal, totdat opeens de boom in actie komt. Vanaf dan neemt het een droomachtige wending. Het voordeel is dat in een droom vanalles kan, zoals de muziek als emoties en opeens een groep mensen tegenkomen die je direct goed kent. Toch zijn er ook dingen die onrealistisch voelen, zoals het ontwikkelen van gevoelens voor je ontvoerder, in zo'n korte tijd. Het verhaal gaat ook wel erg snel, van de ene nieuwe ervaring in de volgende. Iets meer rust met bijvoorbeeld een omschrijving van wat de hoofdpersoon ziet, ruikt, voelt is dan fijn."
Verbeelding - "Inderdaad een wat willekeurig verhaal. De verteller voert een musical op? Het kind, oma en de moeder zijn dan in mijn belevenis nu instrumenten, hoewel dan de vraag is wat de 'ik' precies is. Als ik dit verhaal wat minder probeer te duiden, is het prima geschreven. Het laat bij mij alleen teveel vraagtekens achter over wat er nou éigenlijk aan de hand is."
Vader - "Mooie omschrijving, heel zintuiglijk. Hierdoor komt het verhaal echt binnen, ik zit er middenin. Goede spanningsopbouw. De uitkomst is hierbij passend: niet te dramatisch over the top of juist te klein voor de opbouw. Uitstekend passend bij het verhaal. Mooi verhaal en zeer beeldend geschreven."
Kindermandala s - "Dit verhaal heeft zeer sterke scènes, zoals het tekenen aan de tafel, eerst wegkruipen en later de toenadering zoeken. Er wordt veel getoond zonder het direct te omschrijven. Meestal is ook heel duidelijk dat het oogpunt dat van een kind is. Op sommige plekken is het taalgebruik toch wat volwassen ('wat een penibel gedoe' en de zin over de aandelen en partijen). Schrijnend geschreven. Later verliest het verhaal voor mij wat van zijn kracht. De directe situaties maken plaats voor meer afstandelijke beschouwingen. Ik zit minder goed in het verhaal. Het einde is nogal abrupt. NB: de eerste zin zou ik weglaten, het verhaal bouwt hier al goed naar toe op en de eerste zin is geschreven vanuit het volwassen oogpunt, terwijl het verhaal daarna direct het oogpunt van het kind neemt."
Of wormen slapen - "Mooie, veelzeggende observaties. De stukjes over 'echte mensen' vind ik erg sterk. Er is veel ruimte voor de lezer om tussen de regels door te lezen. Ik vermoed dat er problemen zijn tussen Lize en haar stiefvader, helemaal zeker weten doe ik het niet. De belevingswereld van de twee hoofdpersonen komt heel mooi naar voren. Goed geschreven."
Bananen en bezemstelen - "Hilarisch! Gedurende het verhaal vermoed je al dat er iets niet helemaal gaat zoals ze denkt. Aan het einde ben je wat gerustgesteld, blijkbaar alles toch goed verlopen, en dan komt de knaller. Goed geschreven, wat achtergrondinfo afgewisseld met het hier en nu, niet te vertellerig of uitleggerig, uitstekende balans. Erg leuk!"
De flesjesman - "Mooi verhaal. Het verschil en effect tussen de reacties van de familie en Calimero is goed verwoord. Calimero komt niet met gouden uitspraken of oplossingen, het blijft heel echt. Mooi te lezen hoe iets simpels net een positief effect kan hebben en je een stap doet zetten."
Een hele mond vol - "Leuk verhaal, goed verteld. Grappige stukjes, zoals over de 7up. Het is me niet helemaal duidelijk wat de opzet was van de draad om de kunstgebitten. Ook denk ik dat oma wel kan inschatten dat hij niet snapt wat hij gezien heeft, vooral na zijn opmerking 's nachts. Zou ze het niet anders verwoorden 's ochtends? Verder prima verhaal."

Jurylid R

Vader - 
Het geheim van de onsterfelijkheid - "Wel geinig, wel goed geschreven ook, maar oppervlakkig. Het blijft bij het (overigens best goede) idee van de onsterfelijkheid."
Boeren - "Goed geschreven, met humor, maar het verhaal komt niet helemaal uit de verf, omdat we weinig te weten komen over de context. We mogen zelfs niet weten wat het vakgebied van hoofdpersoon is. Waar het vraaggesprek over gaat en waarom hoofdpersoon is uitgenodigd wordt ook niet echt duidelijk. De hoofdpersoon zelf wordt echter meesterlijk geschetst, een oudere hoogperaar die niet meer helemaal met de tijd meegaat, ik zie hem zo voor me. Zeker als we het slot van het vraaggesprek in ogenschouw nemen, over het boeren, wordt duidelijk dat ze beter iemand anders naar dit vraaggesprek hadden kunnen sturen. Alles wat goed gegaan was in het vraaggesprek, doet hoofdpersoon in een keer teniet. Maar waarom? Dat wordt teveel aan het voorstellingsvermogen van de lezer overgelaten."
Transnominatief - "Grappig, origineel verhaal, alleen wordt niet duidelijk waarom Walter zo'n ontstellend gebrek aan zelfkennis en zelfvertrouwen heeft. Alles wordt aan zijn naam opgehangen en niet aan zijn persoon. Als zijn karakter meer uitgewerkt was, was misschien duidelijker geworden wat hem nu precies stoorde aan zijn naam Walter."
Van een andere planeet -  
Kindermandala s -  
Koffie en cake - "Truttige titel, maar dat vindt de auteur gelukkig ook. Leuk verhaal, goed geschreven, maar je vraagt je steeds af wie er nu eigenlijk dood in die kist ligt. Het lijkt erop dat Jerry zijn eigen begrafenis bijwoont en becommentarieert, maar helemaal duidelijk wordt het niet. Slot overtuigt ook niet. Je verwacht dat Jerry van woede weer springlevend uit zijn kist springt, of zoiets."
Vrij - 
Zonsopgang op Mars - "Aardig, grappig, goed geschreven, maar je blijft zitten met de vraag waarom ons dit alles wordt verteld. Mooie titel, dat wel!"
Mijn zusje was een secreet - "Aardig begin, op zich goed geschreven, maar met wat open einden. Al in de eerste alinea wordt gesuggereerd dat de vader niet vrijuit ging voor de dood van Myrna; komt auteur niet meer op terug. Ron haalt het kluisje met het dagboek en de brieven uit de kast van Myrna; wat wil hij ermee? Kom je niet te weten. Hier had meer ingezeten!"
De man die nooit de zee zag - "Aardig begin, maar het blijft bij het anecdotische. Het had interessant kunnen worden als we de man en de barman en hun voorgeschiedenis hadden leren kennen, dan hadden we dit tafereel, dat overal voorkomt, beter kunnen plaatsen."
Samen aan de regenboog - "Ontroerend verhaal over de ware liefde tussen twee mensen, ook bij tegenslag en hoe ze daarmee omgaan. Jammer dat er nauwelijks gebruik is gemaakt van dialoog, meer dialoog had het verhaal zeker nog kunnen versterken. Mooie titel!"
De Afspraak - 
Het Bronzen Beeld - 
Of wormen slapen -  
Die dag in de regen -  
De Zunderzinder - "Goed geschreven, maar na een aardig begin gaat het verhaal met de fantasie op de loop en aan het einde denk je als lezer, wat moet ik hiermee? Het was geloofwaardiger geweest als Van Zunderen een besloten groep naaktlopers op zijn buitenverblijf was begonnen en daarmee was gaan experimenteren. Dat had al genoeg reacties en weerstand opgeroepen. Door te schrijven dat 80% van de wereldbevolking de naaktloperij wel zag zitten en de voorzitter van de VN naakt opkwam in zijn voorzitterstoel, verliest het verhaal geloofwaardigheid. Maar zelfs al was het verhaal geloofwaardig, waarom moeten wij dit weten? Ik mis context, betekenis."
Dansles - "Goed begin, goed geschreven, mooie sfeertekening, jammer dat het een beetje afloopt in de lolbroeksfeer. Ik was juist benieuwd geworden naar Alex' verhaal en hoe het verder zou gaan met hem en Sophie en dan krijgt het verhaal ineens een draai door die flauwe grap bij de uitgang van die twee andere mannen, vervolgens die coladouche en dan die uitsmijter van Sophie in de slotzin: colaatje? Jammer, hier had meer ingezeten!"
Watervrees -  
Het Gemeenteloket - "Goed geschreven, zonder meer. Alleen reageert hoofdpersoon wel erg kinderlijk voor een volwassen iemand die gestudeerd heeft en werkt. Dat van die wielklem aan het einde vind ik wat te voorspelbaar. Die verwacht je trouwens eerder in Amsterdam dan in Rozendaal."
lisa had alles - "Best goed bedacht, maar niet helemaal goed uitgewerkt. Nick is een bezitterige man, die eerst de autosleutels achterover drukt zodat Lisa wel met de bus moet wat hij om een of andere reden per se niet wil en haar vervolgens kwalijk neemt dat ze toch met de bus gaat. Waarom heeft hij haar dan niet gebracht en weer opgehaald? Waarom zo'n probleem maken van die bus? Je zou zeggen dat hij dan liever helemaal niet zou willen dat Lisa buitenshuis werkt. Hij wil ook bewust geen kinderen met haar, terwijl die dol op hem zijn. Nick lijkt een spelletje met Lisa te spelen. Zij is dat zat en neemt toch de bus om daaraan te ontsnappen. En wat dan? Dat komen we niet te weten. "
Podiumvlees -  
Rentmeesters -  
Meeuw - 
de flesjesman -  
Platero en ik: Pedro - Teveel herhaling van de vorige Plateroverhaaltjes. Ze gaan voorspelbaar worden. Meer observaties dan verhalen.
Een hele mond vol - "Grappig, goed geschreven, gewoon een leuk verhaal."
Bananen en bezemstelen - 
De jas - "Origineel gegeven, een jas die je terugverandert in de tijd. Goed geschreven ook. Het loopt nogal opeens en teleurstellend af. Naar Antwerpen gaan is nu niet echt emigreren vanuit Nederland of Belgie. Er wordt ook verder geen woord aan vuil gemaakt tussen hoofdpersoon en Sebas, het verhaal is gewoon afgelopen. Hier had echt meer ingezeten!"
Bloedzusters 1943 aD -  
Het eind van mijn eenzaamheid - 
Iets over je werk - 
Zonder jou - 
Puinhoop - 

Reacties

  1. Milo van de Pol10 maart 2023 om 16:15

    Dank voor jullie commentaar en fijne tips, juryleden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je voor het commentaar
    ik was er bang dat ik op de lijst zou komen, maar gelukkig sta ik hier nog

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jury: dank voor de opmerkingen, eindelijk feedback, mijn omgeving is te lief voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!