Winnaar maart 2024

 


Een royale rekening

- Willem van Amsterdam - illustratie: Kelly Driedijk

7 februari
Mees Koolpimpel
Herengracht 78B
Amsterdam

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

H.J., kerel! Was een goed feest maandag, kankergoed gezopen. Had je nog gezien hoe J.P. met een snowboard de trap van de soos afging? Kankerlijp. Die gozer studeert tandheelkunde, die kan nu zijn eigen tanden erin lijmen. Als je die bek van hem ziet lijkt ie wel tachtig man, hij kan alleen nog maar vla eten. Kankermooi, ouwe.
Maar nu even ter zake. Ik heb je maandag tweehonderd piek uitgeleend. Uiteraard heb je op de eer van de jaarclub gezworen het terug te zullen betalen, maar toen ik zag hoeveel pils er verdween in de bodemloze put die jouw slokdarm heet, dacht ik dat de kans zou bestaan dat er een gevalletje korsa op zou treden. Vandaar dat ik de kwitantie toen met viltstift op mijn onderarm geschreven heb (daar likken de zaademmers me niet). Bij deze ook de herinnering naar jou toe.
Je weet dat ik niet wakker lig van die twee barkies en dat ik er ook geen wijntje minder om drink, maar wacht alsjeblieft niet te lang met het terugbetalen. Ik moet in maart weer met Anne-Fleur en haar ouders skiën in Zermatt en de rekening die ik vorig jaar alleen al bij de aprés-ski moest aftikken had ongeveer de grootte van een regeringssubsidie. Tegen die tijd heb ik die centen dus weer nodig.
Goed, H.J., hou je goed!

Mees

P.S. Had ik nou opgevangen dat je plannen had om je kwarrel naar een rela te upgraden? Daar moet je me volgende keer op de soos maar alles over vertellen.


8 februari
Restaurant de Vergulde Kwartel
Sint Hilariusstraat 4
Maastricht

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

REKENING 7 februari

GERECHTEN
1 kaviaarproeverij            €150
2 kikkerbil                        €50
1 oesterproeverij              €60
1 wagyu picanha              €80
1 kreeftschotel                 €75
1 kaasplank                       €25

DRANKEN
2 Châteauneuf-du-pape  €140
1 mineraalwater              €7
2 port (glas)                    €20

TOTAAL                      €607,-



Graag binnen drie werkdagen te voldoen.

8 februari
Gerrit Galenacht
Gietersstraat 58bis
Amsterdam

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

Luister eens vogel,

Dit is de laatste waarschuwing die ik je geef. Ik verwacht uiterlijk morgen een enveloppie in mijn brievenbus. Eerlijke poen voor eerlijk werk. Als jij me eigen bestelt om voor jou en je meissie een stukkie te zingen in dat godvergeten Limburg, zal je met flappen overweg moeten komen. En ik trap niet nog een keer in dat gelul over dat je het niet contant hebt, want je hebt nu tijd genoeg gehad om langs de pinautomaat te gaan. En nee, overboeken is geen optie. Dan kom ik in een hogere belastingschijf terecht.
Als ik morgen dat geld nog niet in mijn klauwen heb, neem ik andere maatregelen.
Ik heb meer noten op mijn zang.
Gerrit Galenacht

9 februari
Bootsverleih Schwan
Wasserstraße 14
Koblenz

Zu Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

RECHNUNG
1 Segelboot (ein Monat)          €2.000
Kaution (Sicherheitsleistung)  €2.500

TOTAL                                    €4.500

Die von Ihnen angegebene Bank hat mitgeteilt, dass Ihr Konto überzogen ist und Sie nicht über ausreichende Bonität verfügen, um diesen Betrag bereitzustellen. Wir möchten Sie bitten, diesen Betrag so schnell wie möglich zu begleichen.


10 februari
Kleermaker Sarto di Cicogna
Zadelstraat 1
Haarlem

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

AANMANING

Wij hebben na onze vorige twee brieven reeds geen betaling ontvangen voor de geleverde:
- 3 maatpakken
- 7 overhemden
- 2 overjassen
- 1 paar slippers
- 1 paar pantoffels
Daarom sturen wij u dit laatste betaalverzoek. Gelieve het bedrag van:

€16.349

binnen een termijn van vijf werkdagen naar ons over te schrijven. Anders zien wij ons genoodzaakt de deurwaarder in te schakelen.


11 februari
Anoniem

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

je Zoon IS onTVOeRD! VEiLIG terugZIen, dan 11.500 BEtALeN. GeLD Moet in WeEKENDTAs en Tas moet in gARDEroBE caFé de neUt. je heBT 1 weeK!

GEEn PolItIe, Of MEneer VogeLstRuyS JUnIoR andER LIedje zinGeN!


11 februari
Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Aan privédetective Gerard Rutto
Bakkerstraat 221A
Amsterdam

Beste Gerard,

vanochtend verscheen het bijgevoegde document bij mijn ochtendpost. Het lijkt erop dat de afzender die lapzwans van een zoon van me heeft ontvoerd. Als losgeld wordt het ridicule bedrag van 11.500 euro geëist. Het zou waanzin zijn om dat bedrag te betalen: mijn zoon is geen knip voor zijn neus waard. Het is echter jammer dat hij vlak voor zijn verdwijning mijn Bentley S2 heeft geleend. Het spreekt voor zich dat ik die auto graag terug wil.
Van mijn zoon ontbreekt overigens al sinds dinsdagochtend 5 februari ieder spoor. Ik ben zojuist naar de zwijnenstal die ik voor hem gehuurd heb gereden, en daar trof ik hem ook niet aan. De voordeur was met een koevoet opengebroken. Ook lag de deurmat bezaaid met rekeningen die hij ná zijn verdwijningsdatum zou hebben gemaakt. De rekeningen lopen uiteen van een kleermaker tot de huur van een Duits zeiljacht op de Moezel. Een zeiljacht! Die achterlijke debiel kan niet eens zwemmen!
Uit deze stand van zaken kan ik twee hypotheses trekken:
1: mijn zoon is écht ontvoerd, en de ontvoerder maakt op zijn naam al die schulden aan.
2: mijn zoon is helemaal niet ontvoerd, maar heeft in zijn losbandige brasbui zoveel schulden aangemaakt, dat ‘ie nog meer geld van me af denkt te kunnen persen door zijn eigen ontvoering in scène te zetten. Ondertussen drijft hij zelf op een bootje, ergens in de Moezel.
Om uit te zoeken welke hypothese waar is, wil ik jou graag inschakelen. Je hebt eerder al goed werk voor me geleverd: dankzij jou heb ik van Jolanda Kabaal-Van Sasbergen kunnen scheiden, en is zíj me alimentatie verschuldigd. Mijn huidige echtgenote heeft al zeven borstvergrotingen kunnen doen van het geld van mijn ex. Daarom wil ik dat je nu voor me uitvogelt waar mijn Bentley is. Als je in dat proces mijn zoon nog in leven vindt, wil ik dat je hem een welverdiende trap in zijn ballen geeft.
Bijgevoegd is de ‘losgeldbrief’ en het adres van mijn zoon. Voel je vrij om zijn post te lezen, maar doe wel een mondkapje op: ik sluit aan hem gerichte poederbrieven niet uit.
Succes in de zoektocht,

Hendrik-Jan Vogelstruys Senior


11 februari
Alfonse Louette
Place de la Concorde 15
Parijs

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

Ah, monsieur Vogelstruys!
Merci voor uw bestelling! Ik hoop dat mademoisselle de tas waardeert. Het is één van mijn beste stukken geworden, plus beaux.
Bij de betaling lijkt er iets mis te zijn gegaan. Le fin du mois? Ah non, waarschijnlijk heeft u de huishoudrekening doorgegeven, in plaats van uw eigen rekening. Zoudt u het bedrag van
€20.000,-
zo gauw het u schikt, maar uiterlijk binnen een week, kunnen overmaken? Ons rekeningnummer is u bekend.
Meilleures salutations,
A. Louette


12 februari
Privédetective Gerard Rutto
Bakkerstraat 221A
Amsterdam

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Beste meneer Vogelstruys,
Dank voor uw opdracht. Ik zal niet rusten voor uw Bentley terecht is. Ik zal mijn zoektocht beginnen in café De Neut. Een sporttas met oude kranten, wat monopoly-geld en een GPS-tracker zou zomaar eens wonderen kunnen verrichten.
Ik hou u op de hoogte van mijn vorderingen.
Mvg,
G. Rutto, privédetective


13 februari
Falke Rotbrust
Burg Eltz
Wierschem

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

Herr Vogelstruys,
Omdat wij geen reactie op onze vorige brief hebben gekregen, dachten dat wij dat u misschien gehinderd was door de taalbarrière. Derhalve sturen wij u deze aanmaning in het Nederlands. Zoudt u de kosten voor het afhuren van het kasteel voor een week, bedragende:
€57.376,-
graag zo snel mogelijk kunnen overmaken naar rekeningnummer:
DE 6667778910 ARSCHLOCHBANKE

Met vriendelijke groet,
Falke Rotbrust


14 februari
Privédetective Gerard Rutto
Bakkerstraat 221A
Amsterdam

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Beste meneer Vogelstruys,

De voorgestelde tactiek van het achterlaten van een met GPS geladen sporttas in de garderobe van café de Neut, bleek bijzonder effectief. Een paar uur nadat ik de tas had achtergelaten, werd hij opgepikt door een sjofel sujet met een wit pak, gouden sieraden en een blonde mat. De tas werd door het sujet vervoerd naar een kitscherig paleis in de Jordaan. Ik ben hem uiteraard gevolgd en verstopte me naast de voordeur van het pand.
Eenmaal binnen moet het sujet hebben uitgevonden dat de sporttas slechts genoeg geld bevatte om fictieve straten te kunnen kopen. Niet veel later wilde hij namelijk ziedend het pand verlaten, maar ik wist net op tijd de opengesmeten voordeur weer dicht te trappen, zodat het sujet door de deur geraakt werd en versuft in de gang belandde. Ik overmeesterde hem, sloeg hem in de boeien en sleepte hem in mijn kofferbak.
Ik bracht hem naar mijn ondervragingsruimte. Dat is een simpele garagebox, die ik heb gedecoreerd met een paar kettingzagen, elektrische stoelen en ijzeren maagden (allemaal van papier-maché). De decoraties maken meestal al zoveel los in mijn ondervraagden, dat ik ze nog nauwelijks vragen hoef te stellen. Dat was ook dit keer het geval: het sujet begon al gelijk te ratelen.
Het spijt me! U bent de vriend van Anita, neem ik aan? Luister, er is niets gebeurd. Ja, we zijn intiem geweest… NEE! Niet op die manier! We hebben geen seks gehad! Op mijn woord! En als we het hadden, gebruikte ik een condoom! HELP! Twee condooms, voor de zekerheid! Ik ben niet schuldig aan haar zwangerschap! Ik heb een knoopje hierbeneden, u kunt het mijn dokter vragen!
Ik zei dat ik niet bekend was met Anita.
Niet? Verdomme, u vergist me met Bartje Morsato! Die heeft aan kinderen gezeten, ik niet! En dat ene incident in het kinderziekenhuis is rijkelijk overdreven. Bovendien vroeg dat jochie zelf of ik “mijn enige talent” nog een keer kon opvoeren! Ik wist niet dat hij mijn liedje bedoelde!
Ik vroeg hem wat zijn relatie was tot de eerbare familie Vogelstruys. De man werd lijkbleek.
Ik heb Hendrik-Jan Vogelstruys junior niet ontvoerd! Genade!
Ik vroeg of hij de afzender van de losgeldbrief was.
Dat ben ik! Maar ik heb hem niet ontvoerd! Geloof me!
Ik vertelde hem dat het feit dat hij wél een losgeldbrief gestuurd had, maar hij H.J. junior níet ontvoerd had, in de ogen van de wet nogal onwaarschijnlijk klonk. Toen verbeterde ik mezelf: het juiste woord was ‘verdacht’.
Luister! Ik begrijp uw wantrouwen, maar ik kan me eigen verklaren. Hij is me 11.500 euro schuldig voor een optreden dat ik een paar dagen terug voor hem gegeven heb. En omdat hij me niet betaalde, ben ik hem thuis gaan opzoeken. Hij was niet thuis, en uit zijn post bleek dat hij al een week spoorloos was. Toen heb ik zijn vader aangeschreven en het mij toekomende bedrag geëist. Ik dacht dat de schijn van een ontvoering wel druk op de ketel zou zetten. Maar ik heb niets met zijn verdwijning te maken! Het spijt me! Alles spijt me!
Ik vroeg wie hij was. Het sujet bleek een volkszanger te zijn, die de artiestennaam van Gerrit Galenacht hanteert. Geen idee wie dat mag zijn. Enfin, wat betreft de zoektocht naar uw Bentley is de man een dood spoor. Wilt u aangifte tegen hem doen? De valse losgeldbrief valt binnen het strafrecht onder afpersing. Ik hou hem wel vast in mijn garage tot u beslist wat ik met hem moet doen.
In de tussentijd ga ik verder met mijn zoektocht naar uw Bentley. Mijn volgende aanknopingspunten zijn de sterrenrestaurants langs de Moezel. Als ik uit de rekeningen die aan uw zoon gericht zijn een reisschema kan afleiden, merk ik een zuidwaartse trend op. Ik durf er een meier onder te verwedden dat hij in Monaco eindigt.
Mvg,
G. Rutto, privédetective

P.S. gelieve niet te lang te wachten met uitsluitsel over het lot van de volkszanger. Ik kan hem niet voeren zolang ik in het buitenland verkeer, en in mijn garagebox heb ik alleen maar kattenbrokjes.


15 februari
Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Aan notaris Simon Pecht
Jodenbreestraat 32
Amsterdam

Geachte meneer Pecht,

Zoals mijn dokter en mijn naasten kunnen beamen ben ik bij mijn volle verstand en toerekeningsvatbaarheid. Graag zou ik mijn zoon, de heer Hendrik-Jan Vogelstruys junior, per onmiddellijke ingang willen onterven.
Ik wil geen rooie cent meer aan die flapdrol verspillen. Ik gooi mijn geld liever in de sloot, dan dat hij het krijgt.

Met vriendelijke groet,
Hendrik-Jan Vogelstruys senior


15 februari
Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Aan stichting Jantje Beton
Arthur van Schendelstraat 550
Utrecht

Beste,

Gaarne wil ik u als enige erfgenaam aanstellen van mijn fortuin. Ik zal glimlachend mijn kist ingaan, met de wetenschap dat niet mijn zoon, maar ú mijn geld zal krijgen.

Mvg,

Hendrik-Jan Vogelstruys senior


15 februari
Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Aan privédetective Gerard Rutto
Bakkerstraat 221A
Amsterdam

Beste Gerard,
Dank voor de uitgebreide beschrijving van de voortgang van het onderzoek. Dit resultaat is echter allerminst bevredigend, om twee redenen:
1: mijn Bentley is nog steeds spoorloos.
2: mijn zoon wordt niet gegijzeld en onder erbarmelijke omstandigheden vastgehouden.
Ik vraag u alles op alles te zetten om die Bentley terug te krijgen.

Mvg,

Hendrik-Jan Vogelstruys senior

P.S. Ik zal de politie vragen om die volkszanger even te bevrijden. Aan de hand van jouw opgetekende bekentenis kan ik hem het één en ander in de schoenen schuiven. Ik heb zo’n hekel aan dat nieuwe geld, het is een feest om die omhooggevallen Sjonnies te zien branden.


15 februari
Anoniem

Aan Politiebureau Warmoesstraat
Warmoesstraat 48
Amsterdam

Beste,

In garage box 8a van de Papaverstraat zult u een uitgehongerde volkszanger, bekend onder de naam van Gerrit Galenacht, aantreffen. Dit sujet heeft zich schuldig gemaakt aan verkrachting, pedofilie, bestialiteit en misantropie. Ik kan een getuigschrift aanleveren voor de eerste twee ten laste gelegde feiten. Om het derde misdrijf te zien raad ik u aan om een varken in zijn cel op te sluiten. Bewijs voor het laatst genoemde feit is beschikbaar op spotify, onder zijn beste nummers.

Mvg,

Een bezorgde burger


16 februari
Willem-Alexander Claus George Ferdinand, koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, jonkheer van Amsberg
Amsterdamsestraatweg 1
Baarn

Aan alle schuldeisers van de heer H.J. Vogelstruys junior
diverse adressen
diverse steden

Beste,

Ons is ter ore gekomen dat onze onderdaan H.J. Vogelstruys junior u het een en ander verschuldigd is. U kunt de rekening naar onze commissaris sturen. Hij zal alle openstaande rekeningen voldoen.

Mvg,

W.A. van Oranje-Nassau,
Koning der Nederlanden


16 februari
Willem-Alexander Claus George Ferdinand, koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, jonkheer van Amsberg
Amsterdamsestraatweg 1
Baarn

Aan Gerard Galenacht
Penitentiaire inrichting Bijlmer, cel 22
Amsterdam

Meneer,

Bij deze verlenen wij u gratie voor de vermeende vergrepen feiten van overspel, verkrachting, bestialiteit en misantropie. U bent vrij om te gaan.

W.A. van Oranje-Nassau,
Koning der Nederlanden

P.S. Ik vraag u een andere carrière te overwegen. Met uw geoefende stem kunt u zeker als marktkramer, misthoorn of als de inspreker van het luchtalarm werk vinden.


16 februari
Hendrik-Jan Vogelstruys junior
Spiegelgracht 69A
Amsterdam

Aan Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Pa,

Ik weet dat je me een lapzwans, een minkukel en een debiel vindt, maar ik heb afgelopen week een betere investering gedaan dan jij toen je in de jaren ’90 contracten tekende om machetes aan de Hutu’s en kalasjnikovs aan de Serviërs te leveren! Ik heb me met één van de prinsesjes verloofd!
Ik kende haar al van het Lyceum, maar ik heb afgelopen weken het indertijd geplante zaadje laten ontkiemen. Die meiden hebben een dure smaak, maar ik heb me eromheen weten te bluffen. Een vaartochtje over de Moezel, een sprookjeskasteel op een berg, ach, dat moppie denkt dat we nog in de pruikentijd leven. En wat mij betreft houden we die grap in stand. Er is niks mis met een ivoren toren, zolang ik erin zit.
Pa, weet je wat dit betekent? Ik zit gebakken voor het leven! Een beter pensioen dan een huwelijk met het koningshuis bestaat niet in deze wereld.
Ik laat je wel weten wanneer je bij een banket mag aanschuiven. Tot die tijd, het beste.

Hendrik-Jan Vogelstruys junior


17 februari
Hendrik-Jan Vogelstruys senior
Lindenlaan 11
Baarn

Aan notaris Simon Pecht
Jodenbreestraat 32
Amsterdam

Geachte meneer Pecht,

Zoals mijn dokter en mijn naasten kunnen beamen ben ik bij mijn volle verstand en toerekeningsvatbaarheid. Gaarne zou ik mijn vorige brief tenietdoen. Mijn zoon blijft mijn enige erfgenaam. Ik zou niets liever willen dan dat hij mijn naam en fortuin erft als ik sterf.

Ik heb trouwens liever niet dat hij hoogte krijgt van onze recente correspondentie.

Mvg,
Hendrik-Jan Vogelstruys senior.

***

Willem van Amsterdam
 (2000) is lifeguard op het strand van Castricum. In de winter verveelt hij zich en schrijft hij verhaaltjes.

Kelly Driedijk
heeft van jongs af aan een passie voor tekenen gehad. Wat begon met potlood of pen en papier is in de loop der jaren geëvolueerd naar het gebruik van een iPad met de app Procreate. Haar inspiratie haalt ze voornamelijk uit de natuur, maar haar tekeningen hebben altijd een stoer randje, vergelijkbaar met tatoeages.

Reacties

  1. Leuk bedacht, vol humor, top! Prachtige illustratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ongekend grappig en meer dan origineel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hardop zitten lachen om dit verhaal. Super! Gefeliciteerd Willem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hilarisch verhaal Willem, bedankt dat ik het mocht illustreren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is het beste verhaal dat ik tot nu toe op deze site heb gelezen. Heel geestig en met een heel onverwachte ontknoping. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer vermakelijk hahaha en bijster origineel. Pluim. Ook een pluim voor de mooie illustratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Willem, ik heb hiervan genoten! 🤣

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier de auteur! Dank voor de redactie voor deze leuke wedstrijd, dank voor de jury voor het nuttige commentaar. Drie keer 'kanker' in de eerste alinea was wellicht wat stilistische overkill inderdaad, dat neem ik mee voor een volgende inzending. Kelly, bedankt voor je prachtige illustratie.

    Voor de lezers die van dit verhaal meer willen: dat heb ik u (nu nog) niet te bieden. Ik heb kan u wél twee schrijvers aanbevelen op wiens werk ik dit verhaal gebaseerd heb, en van wie ik u ten zeerste zou aanbevelen:

    Remco Campert: een Hollandse dichter, die met zijn briljante proza echt geld begon te verdienen. Ik kan met name Tjeempie, of Liesje in Luiletterland en de Harm en Miepje Kurkstory aanbevelen. Dat zijn op het oog simplistische, makkelijk doorleesbare verhalen over seks, maar jongen, er zit veel meer in.

    De échte meester van de korte verhalen is voor mij een Brit, genaamd Saki. De beste man schreef in de belle epoque een gigantisch aantal verhalen, die allemaal fantastisch, humoristisch en bovenal geniaal geschreven zijn. De verhalen gaan meestal over de "lower-high-class-society": mensen die wél een adelijke leefstijl gewend zijn, maar niet de geldelijke middelen hebben om die leefstijl ook werkelijk te financieren. Het gevolg is een hoop gekeuvel om huwelijken en erfenissen, die echt briljant geschreven zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Chapeau, Guillaume, vurrukkulluk. Alleen zijn stukjes op de voorpagina van de Volkskrant ooit vond ik toen niet te harden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!