Het literaire seizoen is weer begonnen! Lees over de voortgang bij het VVDM Literair Agentschap io

BORELING van Martin Koot – een meeslepend, (in)dringend debuut


Onlangs verscheen bij Uitgeverij Lucht BORELING, het indrukwekkende debuut van Martin Koot. Het boek vertelt met vaart en in klare taal de pijnlijke jeugdgeschiedenissen van de schrijver en van zijn kinderen, die zwaar lijden onder een uit de rails gelopen echtscheiding. Het verhaal van Koot roept een dringende vraag op: zijn wij er écht voor de kinderen om ons heen?


Koot noemt zijn boek literaire non-fictie, wat volgens hem een nadrukkelijke keuze is. “Dit maakt meteen duidelijk dat dit geen verzonnen verhaal is, maar mijn persoonlijke weergave van wat daadwerkelijk is gebeurd. Dat voorkomt dat de lezer al te gemakkelijk zijn schouders ophaalt en wegkijkt, iets waar ik in BORELING juist tegen ageer.” Tegelijk is hij zich bewust van de beperkingen van het genre. In de inleiding van het boek verduidelijkt de auteur dat hij zijn boodschap belangrijker vindt dan de feitelijke getuigenissen. “Ik vertel onvermijdelijk vanuit mijn eigen perceptie, hoe ik situaties en gebeurtenissen heb beleefd en geïnterpreteerd,” licht de schrijver toe. “Dat kan nooit ‘de waarheid’ zijn. Bovendien ontkomt een schrijver niet aan literaire verdichting, anders wordt het een onleesbaar boek.” Ondanks de indringende inhoud is BORELING allesbehalve onleesbaar: Koot sleurt de lezer mee in een literaire achtbaan van meer dan tweehonderd pagina’s, tussentijds wegleggen voelt als jezelf ervan losrukken.

Wat hoopt hij met het boek te bereiken? “Uit de reacties van lezers blijkt dat BORELING aanzet tot nadenken. Waar kom je zelf vandaan? Wat is de invloed van jouw kindertijd op je leven? Heb je nog wat op te lossen? En in het verlengde daarvan: zien en horen we de kinderen om ons heen, die in de knel zijn gekomen en ons keihard nodig hebben?” De recente gebeurtenissen met het pleegmeisje in Vlaardingen onderstrepen wat hem betreft de urgentie van die laatste vraag. “Natuurlijk zijn de pleegouders op de allereerste plaats verantwoordelijk voor het drama. Maar wie het verhaal volgt, valt achterover van verbazing dat zoveel mensen en organisaties niet hebben gereageerd op de vele signalen. Dit negeren, het niet écht luisteren naar kinderen, gebeurt dag in dag uit, in duizenden gevallen. Het verschil is dat het dit keer zichtbaar mis is gegaan.”

BORELING smaakt naar meer. Wat mogen we van Koot in de toekomst verwachten? “Ik werk aan een nieuw boek, een onvoorstelbaar maar wederom echt gebeurd familiedrama. Binnenkort gaan mijn literair agent (Marianne Schönbach, red.) en ik op zoek naar een passende uitgever. En tussendoor schrijf ik met veel plezier fictie, vooral korte verhalen. Dat houdt mijn schrijverspen scherp.”

BORELING is verkrijgbaar bij alle boekhandels en via de bekende online boekenwinkels. Voor meer informatie over het boek en de auteur, bezoek www.boreling.nl.





Reacties

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!