Derde plaats augustus 2024


Nieuwe gordijnen

- Inge Dik -

‘Ik heb mijn huiswerk niet kunnen maken omdat ik mee moest om nieuwe gordijnen te kopen’.
Mevrouw In ‘t Veld kijkt hem vragend aan.
‘Het zit zo,’ zegt hij en neemt plaats aan de tafel voor het bureau van de docent. ‘afgelopen zaterdag begon ik aan mijn huiswerk. U weet wel, die dag dat het zo warm was. Ik zat aan mijn bureau met de gordijnen dicht, evengoed bloedheet natuurlijk, maar je moet wat. Na een paar uur zwoegen op mijn boekverslag kreeg ik uitdrogingsverschijnselen en ben ik maar naar het meer gegaan om te zwemmen met mijn maten. Ik was al een heel eind met m’n boekverslag dus ik zou het dat weekend makkelijk afkrijgen. Nou was ik vergeten dat mijn vergrootglas nog op mijn bureau lag. Toen is er zonlicht door de gordijnen heen gepiept, op dat vergrootglas, wat precies een lichtstraal op mijn huiswerk maakte. Dat veroorzaakte een brandgaatje wat is gaan smeulen en toen vatte mijn huiswerk vlam. Zelfs de gordijnen brandden al een beetje, maar gelukkig was ik er nog wel op tijd bij. Maar ja, mooi wel al het werk voor niks geweest natuurlijk’. Hij zucht.
‘Ik begrijp niet…’begint mevrouw In ‘t Veld, maar hij vervolgt zijn verhaal al.
‘Dus ik de volgende dag opnieuw beginnen. U weet wel, die dag dat het zo hoosde. Uren heb ik zitten zwoegen en geprobeerd alles van de vorige dag weer op papier te krijgen Toen begon het dus zo hard te regenen, precies op het moment dat ik net zover was als de dag ervoor. Het regende steeds harder, het leek wel een wolkbreuk. En door het lawaai van de regen op het dak kon ik mij niet langer concentreren. De straten stonden inmiddels helemaal blank dus toen ben ik maar gaan kanoën met m’n maten. Ik zou het later die dag wel afmaken. Stom genoeg was ik vergeten om het raam goed dicht te doen waardoor het naar binnen was gaan regenen. Gordijnen doorweekt en erger nog al mijn huiswerk ook. Het was één vieze drab geworden, totaal onleesbaar. Nee, dat was niet leuk.’
Mevrouw In ‘t Veld is inmiddels rechtop gaan zitten. Haar ellenbogen leunen op het bureau en met haar hoofd op haar gevouwen handen kijkt ze hem aan.
‘Dus afgelopen maandag, u weet wel, toen het zo ontzettend hard waaide, ben ik na schooltijd zo snel als ik kon met die dikke tegenwind twaalf kilometer terug naar huis gefietst om weer aan de slag te gaan. Alles wat ik mij nog kon herinneren heb ik zo goed mogelijk op papier gezet. Maar ja, die gordijnen hè die waren nog steeds vochtig en die begonnen te stinken, dus ik dacht: laat ik de ramen even open zetten zodat de gordijnen drogen in de wind. Toen waaiden ze steeds over mijn bureau en mijn papieren heen, dus dat werd ook niks. Toen ben ik maar gaan vliegeren met mijn maten. Eenmaal terug, u voelt ‘m al aankomen, liggen er overal papieren in de tuin. In de modder, in de heg, zelfs één onder de ruitenwisser van de auto van de buren. Hoe die daar is gekomen snap ik nog steeds niet. Het meeste was onleesbaar geworden, ik kon er niks meer mee.’
Met een diepe zucht reikt mevrouw In ‘t Veld naar haar bureaulade waar ze zonder te kijken een Mars uithaalt. Ze laat zich achterover zakken en terwijl ze met grote happen de chocoladereep opeet houdt ze haar blik op hem gericht.
‘Dus toen ben ik eergisteren maar heel vroeg opgestaan om het voor schooltijd te doen omdat ik op dinsdagmiddag altijd repeteer met de band. Dus om vijf uur opgestaan en meteen aan de slag. Het was mooi weer, windstil, het werd al bijna licht, maar na een uur kreeg ik zo’n trek in een kop koffie en ben ik naar beneden gegaan. Even later hoor ik een raar geluid uit mijn kamer komen. Een soort hoog gepiep en ander geluiden die ik niet thuis kon brengen. Dus ik doe, met mijn kop koffie in de hand, op mijn hoede de deur open, ik sluip naar binnen, zie natuurlijk niks in het donker, ik doe het licht aan en zie het gordijn bewegen. Ik loop erheen, pak het gordijn beet en opeens een hoop gekrijs, komt er maar zo een vleermuis op mij af gevlogen. Ik schrik me wezenloos! Ik laat mijn koffie vallen, gelukkig niet over m’n huiswerk, en ik vang in één beweging dat beest. Maar ik denk dat ik een beetje te hard kneep ofzo. Schijt dat beest zo al mijn huiswerk onder. En de gordijnen trouwens ook. Toen ben ik, om weer een beetje tot mezelf te komen, maar muziek gaan schrijven voor mijn band. Dus gisteravond zou ik dan echt mijn boekverslag gaan schrijven. Ik zeg altijd maar; vijf keer is scheepsgerecht.’
Mevrouw In ‘t Veld wil wat zeggen, maar haalt haar schouders op en leunt weer achterover.
‘Ik zit net goed en wel achter mijn bureau staat mijn moeder ineens achter me.
‘Wat is er godverdomme met die gordijnen van jou gebeurd?’ schreeuwde ze en ze stapt zo met haar schoenen op mijn bureau, bovenop mijn huiswerk, en begint de gordijnen van de haakjes te halen. ‘Meekomen’ zei ze tegen me ‘we gaan naar de Kwantum om nieuwe gordijnen te kopen.’
Nou, u kent mijn moeder, die accepteert geen nee. ‘Dus om een lang verhaal kort te maken, heb ik mijn huiswerk niet kunnen maken omdat ik mee moest om nieuwe gordijnen te kopen.’

***

Illustratie
Wegens omstandigheden heeft dit verhaal geen handgemaakte illustratie en zijn we uitgeweken naar Bing Image Creator.


Inge Dik(1970)
woont op het platteland in Groningen en heeft enkele modules gevolgd aan de Schrijversacademie.




Reacties

  1. Gefeliciteerd Inge! Tof verhaal! 💚

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog eens hard gelachen! Gefeliciteerd, Inge! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig verhaal! Kon me helemaal inleven in mevrouw In 't Veld en wat zij wel niet gedacht moet hebben! Goed geschreven Inge! Kijk uit naar het volgende verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk verhaal Inge, heel creatief gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd, Inge. Leuk verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wát een leuk verhaal! Goed geschreven. Ik zit met een brede glimlach op mijn gezicht. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je verhaal toverde een grote glimlach op mijn gezicht. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wowww wat heb ik gelachen! Meteen even hier thuis voorgelezen. Ik zie de docente ook helemaal voor me! Heerlijk verhaal!!! 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is dit “anekdote van de maand”?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik inderdaad ook... Maar we zullen onze mond maar houden. 🤨

      Verwijderen
    2. Ik denk niet dat je je mond hoeft te houden. Er zijn klaarblijkelijk meer lezers die dit het niveau van een leuk vertelde anekdote niet te boven vinden gaan. En ik neem aan dat dat hier ook gezegd mag worden.

      Verwijderen
    3. Ik vind zeker dat dat gezegd mag worden!

      Verwijderen
  10. echt een leuk verhaal, heb nog eens gelachen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahaha, heerlijk om een verhaal lachend te lezen😁 Ik zag het zo voor me. Heel leuk geschreven, Inge!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Schrijvers Promotor

  • Bird - 'Bird' (06-01-2024) 16,3 cm/ 20,9 cm
    4 uur geleden
  • Fietsen met woede - Uit pure frustratie trap je tegen het kleine rekje dat je voor een habbekrats kocht in de Action – een winkel waar je normaal niets koopt maar die de spe...
    1 dag geleden
  • DE MUZE - 1. ‘Gefeliciteerd.’ Gabriëlla geeft mij een zoen op iedere wang. ‘Ik zal niet vragen hoeveel lentes, zelf ben ik de tel kwijtgeraakt na negenendertig.’Ik...
    5 dagen geleden
  • Het filmpje - Werd bij jou ook het geweldige filmpje niet getoond?Kijk dan hier: https://www.facebook.com/reel/3745877325722858
    5 dagen geleden
  • Loslaten - Nadat ik eerst alleen met de arts heb gesproken, komt hij erbij. De deur gaat open en hij schuifelt naar binnen. Met zichtbare moeite zet hij de ene voet v...
    1 week geleden
  • BOEK 10 EVENT VAN GODIJN - Zaterdag 5 oktober was in Roelofsarendsveen het boek 10-event van Godijn publishing waarin 10 schrijvers werden gelanceerd en waarbij de uitslag van de w...
    1 week geleden
  • Schrijfwijs - Schrijfwijs: Creatieve Schrijfcursus in Bibliotheek Woudrichem – Start op 10 januari 2025! Introductie :"Ben je klaar om je creatieve...
    1 week geleden
  • Recensie ‘Alles stroomt’ in Lychnari - Vijf voor twaalf! kopt magazine Lychnari boven een uitgebreide recensie van Alles stroomt. In het herfstnummer van het kwartaalmagazine, dat als pay-off Ve...
    2 weken geleden
  • Voedingskanaal - Het water kolkt, briest en bruist langs de basaltstenen oever. Het kijken naar de patronen van de tegengestelde stromingen maakt hem duizelig. De vochtige ...
    3 weken geleden
  • Afscheid Pio Gotson - De titel verklapt eigenlijk al alles wat er met dit bericht gezegd moet worden. Met deze blog stop ik. Of ik met dit exacte webadres ooit nog verder ga w...
    4 weken geleden
  • Nieuwe serie: beste lied per jaar: editie #1: de jaren ’70 - In navolging van David Bennett ga ik beginnen met een korte serie over wat ik het beste liedje per jaar vind. Daarbij neem ik, heel triviaal, de top 100 va...
    4 weken geleden
  • Anderen: een nieuwe SF-bundel - Er komt een nieuwe SF-verhalenbundel van mijn hand. De titel van de bundel is ‘Anderen’. De covertekst zegt: Aliens. Anderen. Ze zijn de onbekende medebewo...
    5 weken geleden
  • Veeleisende Liefdes - VEELEISENDE LIEFDES Ik mag mezelf gelukkig prijzen. Het is een zegen te mogen leven met passie, geestdrift en een zekere mate... The post Veeleisende L...
    4 maanden geleden
  • IJler dan IJl - Het was de bron van zijn misère, de drijver van zijn weemoed, de reden van zijn ondergang: Rick wilde het leven snappen, maar durfde het niet te ervaren.
    4 maanden geleden
  • Tjonge... - Boreling ligt inmiddels een week in de boekhandels. Hoewel ik mij natuurlijk realiseer dat minder enthousiaste lezers niet in de pen...
    6 maanden geleden
  • - Leidsch Dagblad 23 feb 2024
    7 maanden geleden
  • Duik mee in de wereld van Johnny Bollé - Bij een nieuw jaar hoort een fris begin, en ik had een idee voor een nieuwe maandelijkse nieuwsbrief. Alleen was er de vraag: hoe moet...
    9 maanden geleden
  • De draak die de kat opat - Het hotel kondigt altijd aan wanneer het zichzelf gaat verplaatsen. De parketvloer in de lobby attendeert me er meestal als eerste op, wat praktisch is, wa...
    2 jaar geleden
Jouw schrijfwerk hier gratis promoten? Stuur een mailtje tav Maarten naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com