Shortlist april 2023


Beste schrijvers, vandaag publiceren we de shortlist van april 2023.

Zoals gezegd hebben we deze maand zevenenzestig verhalen ontvangen die door een groep van tien juryleden gelezen zijn. Eerst kreeg elke jurygroep de helft van de verhalen te lezen. Daarna las elke jurygroep de vijf topverhalen van de andere helft. En zo komen we tot onze shortlist.

De shortlist bestaat uit de zes toppers van de jury, alsmede twee favorieten van de redactie.

We zijn nog steeds op zoek naar een (web)redacteur. Wil jij toetreden tot de VvdM-redactie? Het is leuk en leerzaam en je werkt in het middelpunt van een enorm aantal schrijvers van wie er een aantal hard aan de weg timmert. Ik kan je beloven dat je er zelf ook profijt van gaat hebben.

Het jurycommentaar van deze maand vind je hier. De juryleden hebben erg hun best gedaan om jullie van bruikbare kritiek te voorzien. We hopen dat je er wat mee kunt.

Tip: Ik zat afgelopen dagen wat door het jurycommentaar te lezen, en het viel me op dat de huidige jury vooral veel nadruk legt op het schrijven van een compleet verhaal, dus een verhaal met een kop en een staart. Teksten die niet verhalend genoeg zijn (bijvoorbeeld fragmenten van een roman en dergelijke) dringen vaak niet door tot de top, ook niet als ze goed geschreven zijn. Ook verhalen die niet compleet lijken of die een zwak einde hebben worden daar vaak op afgestraft. Laat dat een tip zijn voor de komende tijd.

Sta je deze keer niet op de shortlist? Laat dat je niet weerhouden om door te gaan met schrijven. Bedenk dat onze juryleden ook maar mensen zijn en dat elk mens weer anders schrijft. Verhalen lezen is subjectief. Houdt in gedachten wat Salinger zei over schrijven:

I write for the private screening room in each reader's head. - JD Salinger 

Sta je wel op de shortlist? Gefeliciteerd! Nu wordt het spannend. De komende tijd publiceren we elke paar dagen een verhaal. We publiceren de nummers 1, 2 en 3, alsmede het XVVDM. Er klinkt af en toe wat kritiek op de XVVDM-categorie, maar we willen er toch graag mee doorgaan. De jury heeft namelijk niet altijd dezelfde smaak als de redactie en we willen ook graag onze lievelingen presenteren. En soms komen we een verhaal tegen dat misschien niet volmaakt is, maar waar we een soort kracht in voelen. Ook zulke verhalen willen we kunnen publiceren.

Goed, dat was het, allemaal heel erg bedankt voor jullie bijdrage. De illustratoren zijn al druk in de weer. We hopen op 14 april het eerste verhaal te publiceren! Het is nog niet bekend of dit de winnaar is of een ander verhaal.

Veel groeten,

-- Maarten van Verhaal van de Maand


Shortlist april 2023

Op volgorde van binnenkomst

Wendy Bakker - Vaderhard
Charles van Wettum - Revive
Annemieke de Bruin - Vier dagen terug
Roy van der Zwaard - Vlucht
Jaap Ferwerda - Elfstedentocht
Frank van der Werff - De zin van mijn leven
Anniek van der Weijden - The hunger games
Luuk de Vries - Waar bent u trots op?


Reacties

  1. Gefeliciteerd allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. misschien is het wel zo Maarten
    die TIP die je gaf
    bijvoorbeeld fragmenten van een roman en dergelijke) dringen vaak niet door tot de top, ook niet als ze goed geschreven zijn. Ook verhalen die niet compleet lijken of die een zwak einde hebben worden daar vaak op afgestraft.

    ik ben het er NIET mee eens, maar mening is mening :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je onderbouwt een mening wellicht met argumenten, argumenten die ergens op slaan. Dan wil ik weten waarom iemand tot die mening komt, wat de feiten zijn, de lezerservaringen of wetenschappelijke research. Op die manier kan die ander je opinie wat meer volgen of begrijpen. Ik hoop dat ik daardoor weer bijleer in het schrijven en het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor zover ik begrepen heb, is dit een wedstrijd voor korte verhalen. Het schrijven van een kort verhaal vraagt om andere vaardigheden dan het schrijven van een roman, van poëzie et cetera.
    Een kort verhaal beoordeel je anders dan een hoofdstuk of een gedicht, dat lijkt me niet meer dan logisch.
    Er verandert veel bij VvdM, de afgelopen tijd. Ik hoop dat het een wedstrijd voor korte verhalen blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt,
      ik deed in het begin mee met een TE LANG verhaal was niet goed
      toen een te KORT verhaal was niet goed
      toen een verhaal en kwam in de top 10

      maar nu weet ik niet meer wat ik nog moet sturen?

      Verwijderen

Een reactie posten

Literaire Tijdschriften

Iets toe te voegen? Stuur je mail naar VerhaalvdMaand [at] gmail.com!